Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Qdl4ty

Najlepszy myśliwiec II Wojny Światowej

Najlepszy mysliwiec II WS to:  

133 użytkowników zagłosowało

  1. 1.

    • Hawker Hurricane
      8
    • Supermarine Spitfire
      15
    • Mustang IV
      16
    • Jak
      3
    • Curtiss P-40E Kittyhawk
      0
    • Messerschmitt Bf 109
      6
    • Messerschmitt Me 262
      23
    • Focke-Wulf
      8
    • Mitsubishi Zero
      2
    • Mocchi MC 202 Folgore
      0
    • Inny jaki?
      3


Rekomendowane odpowiedzi

Jostein   

Ja obstawiłbym Thunderbolta. Niezła prędkość, duży udźwig uzbrojenia, zasięg nie był dużo mniejszy niż Mustanga, solidna konstrukcja, wysoki pułap operacyjny. Wrsja M (nie N, tej w Europie nie używano) potrafiła "wyciągnąć" 750 km/h. Do tego silne uzbrojenie strzeleckie.

Co do Airacobry - nie był to zły myśliwiec niskopułapowy, ale tą maszynę trzeba było umieć pilotować. Maksymalne wychylenia drążka sterowego nie powinny przekraczać dwóch cali. Początkowo wadę stanowiło złe rozmieszczenie mas zmiennych, co poprawiono w późniejszych wersjach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Shrek63   

Spośród podanych w ankiecie obstawiłem P-51 "Mustang". I wcale mi się nie podoba to "IV" za jego oznaczeniem... ten symbol dodali Brytyjczycy, a przecież dostali ich raptem kilkaset sztuk. To przecież amerykanski samolot, i powienien byc tak oznaczony, jak to robili Jankesi... no ale to dygresja dot. oznaczenia!

A mój wybor, to przekrój całego jego istnienia, i sporych osiągnięć! choć super-mysliwcem nie był, to IMO, nalezy mu się ten tytuł!

Własciwie wiekszości z proponowanych samolotów, nalezy się tytuł świetnego mysliwca, tyle, że kryteria moga byc rózne. Na Pacyfiku "pierwsze skrzypce", poczatkowo grał Mitsubishi "Zero", potem "pałeczkę" przejęły "Hellcaty" i "Corsairy". W Europie początek to zdecydowana dominacja Messerschmitta, potem, co trochę, jakiś samolot wybijał sie, a to "Spitfire", a to Focke-Wulf, a to P-51, P-47... mozna mnozyć sporo takich samolotów, które miały "coś do powiedzenia"

Napewno w ankiecie brakuje P-47 "Thunderbolt",Ła-5, Hawker "Tempest", Grumman "Bearcat", P-38 "Lightining" czy MC.205... i jeszcze kilku/kilkunastu innych maszyn! Pewnie, można, z dużą dozą prawdopodobienstwa, powiedziec, że z 20-30 samolotow kandydowałoby do tego miana!

A co do obecności w tym gronie samolotów odrzutowych... Panowie! może były to maszyny nowatorskie, ale bardzo niedoskonałe! niech świadczy, że "Mustangi" i "Thunderbolty" robiły na nie istne polowania podczas ich startu, kiedy były tak bezbronne jak stare bombowce! Pona tym nie zobaczyłem w tym gronie, tak hołbionych odrzutowców, P-80 "Shooting Star" i Gloster "Meteor". Ten pierwszy to może sobie bojowo nie polatał, ale "Meteor" wcale nieźle się spisywał przy zwalczaniu V-1, podobnie jak smigłowe "Spity" i wypolerowane "Mustangi".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Shadow   

Witam

Panowie! może były to maszyny nowatorskie, ale bardzo niedoskonałe! niech świadczy, że "Mustangi" i "Thunderbolty" robiły na nie istne polowania podczas ich startu, kiedy były tak bezbronne jak stare bombowce!

Zastanawiam się na logiką tego zarzutu. Wskaż mi II-wojenny myśliwiec, który zaraz po starcie nie był "bezbronny" naprzeciw wrogich myśliwców atakujących z przewagi wysokości. Ja dla mnie przytoczony argument o niczym nie świadczy.

Pozdrawiam

Edytowane przez Shadow

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

w znacznej części wojny używano samolotów napędzanych klasycznymi silnikami spalinowymi, z nich najlepszymi w mojej skromnej opinii były zasłużone Hawker'y Hurricane i Spitfire'y, to one odegrały ważną strategicznie rolę, wypełniły zadanie od którego zależały dalsze losy wojny. Broniąc Wielkiej Brytanii, zadając pierwszą sromotną porażkę Luftwaffe i dając nowe nadzieje OKUPOWANEJ EUROPIE.

Edytowane przez councillor

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

tak na dobrą sprawę, mówię troszkę jako laik w tej akurat kwestii, według mnie należało by podzielić owe myśliwce na kilka grup: klasyczne [z silnikami spalinowymi], odrzutowe, lądowe czy morskie... Przecież każdy z nich miał zupełnie inną charakterystykę, każdy z nich mial ileś wersji... Dalej - czy nie wartałoby także zastosować kryteriów czasowych? Np. okres do walk o G.B. i t.p.

Przecież nijak nie da się porównać obiektywnie maszyny która miala za zadanie wojować nad oceanem, startowała z lotniskowca z rozwijającym się dopiero [choć bardzo szybko i burzliwie] odrzutowcem Me 262 oraz z "klasycznym" myśliwcem F.W. 190. Każdy z nich zostal stworzony w zupelnie innym celu i wedle zupełnie różnych założeń... a nasza ocena ma stwierdzić jak owe zalożenia wypełniał.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bełkot   

Zastanawiam się tylko gdzie w tej ankiecie - tradycyjnie zresztą - zapodziały się Gloster Meteor i P-80.

Edytowane przez Bełkot

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

A w jakim sensie YP-80 'Shooting Star' miałby należeć do najlepszych? Jakoś tak w opiniach, nie był wysoko oceniany...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Gloster Meteor był dobrą maszyną, ale nie miał szans sprawdzić się w wielkich potyczkach(wprowadzony w końcowej fazie wojny) ale zestrzelił kilkanaście bomb V-1 i podczas nalotów na Niemcy rozwalił kilkadziesiąt samolotów na ziemi. Miał stosunkowo duży zasięg ok 2000 km ( Me 262 ok 1000 km). Dużym minusem było słabe wyposażenie bojowe (zaledwie 4 działka 20mm). Ale jak wspomniałem wcześniej ekspertem nie jestem ;)

Edytowane przez councillor

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Specjalistą od tego tematu nie jestem, ale co powiecie na Vought F4U Corsair? Na początek może wypowiedź popularnego "Pappy", czyli majora Gregoryego Boyingtona:

"Corsair był cudowny; najlepszy samolot, jakim kiedykolwiek latałem. Już nie musieliśmy walczyć na narzuconych nam warunkach, teraz to my rozdawaliśmy karty. Ten samolot mógł wznosić się równie dynamicznie co Zero, tylko nie pod tak ostrym kątem i był znacznie szybszy"

Korsarz miał moc 2300 KM, jego maksymalna prędkość wynosiła 718 km/h. Uzbrojony był w 6 × karabin maszynowy Browning kal. 12,7 mm2 × bomba 450 kg, lub 8 × niekierowany pocisk rakietowy HVAR kal. 127 mm.* Ów samolot można łatwo rozpoznać ze względu na charakterystycznie zakrzywione skrzydła.

Dane za: www.wikipedia.pl

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bełkot   
A w jakim sensie YP-80 'Shooting Star' miałby należeć do najlepszych? Jakoś tak w opiniach, nie był wysoko oceniany...

Możesz jakąś zacytować?

Skoro 900+ km/h nie plasuje wśród najlepszych, to co robi na liście Schwalbe?

Gloster Meteor był dobrą maszyną, ale nie miał szans sprawdzić się w wielkich potyczkach

A Schwalbe to niby miał?

Dużym minusem było słabe wyposażenie bojowe (zaledwie 4 działka 20mm).

4 * 20 mm HS to słabe wyposażenie? To jakie jest silne?

Edytowane przez Bełkot

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Od razu zaznaczam ,że moja wiedza na temat lotnictwa jest dość ogólna.

Ale...

Żeby naprawdę wskażać najlepszy myśliwiec trzeba by wprowadzić jakąś systematykę.

Ja ppodzieliłbym to w ten sposób.

Myśliwce eskortowe ( faktycznie służące do zwalczania innych myśliwców).

Myśliwce przechwytujące, a więc przeciw bombowcom.

Myśliwce przyfrontowe (szturmowe?).

Myśliwce pokładowe (inne wymagania).

Myśliwce dzienne/nocne.

Jeśli ktoś się mocno uprze to jeszcze śmigłowe/odrzutowe ( wszystkie tak na marginesie są spalinowe).

Aby konkretnie wskazać jeden samolot, to trzeba by było wykazać jego uniwersalność/wielozadaniowość.

A teraz moje zdanie.

jeśli miałbym wskazać jedne, to będzie to Mosquito. Właśnie ze względu na wielość wersji (wielozadaniowość)

Była to jedna z najbardziej udanych konstrukcji (tak na marginesie-mieszanych).

Ps. Nie ma sensu wprowadzać podziału czasowego, bo od 1939 do 1945 roku bardzo wiele sie zmieniło, a chodzi o najlepszą maszynę II w.ś.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

A prędkość o wszystko? A może te śliczne proste skrzydła u Meteora czy u 'Shooting Star'? Albo to uzbrojenie-6 x 12,7? W porównaniu z czterema Rheinmetall-Borsing kal. 30 mm, to cienko wypada...

''Niemniej, kiedy w wypadku spowodowanym pożarem silnika zginął pilot testowy major Fred Borsodi, zakazano dalszych lotów P-80 i nie zostały one użyte bojowo do końca wojny.''

Pomijając to, że ten samolot nie miałby się tu prawa znaleźć bo ani razu go nie użyto podczas wojny.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Bełkot   
A prędkość o wszystko?

To zależy. Od tego za co tak lubimy Schwalbe.

A może te śliczne proste skrzydła u Meteora czy u 'Shooting Star'?

Osobiście nie uważam "śliczne" za wartościowe kryterium oceny samolotu bojowego.

Albo to uzbrojenie-6 x 12,7? W porównaniu z czterema Rheinmetall-Borsing kal. 30 mm, to cienko wypada...

W kwestii zwalczania viermotów zgoda - ale do wywalczenia przewagi powietrznej - to już inaczej wygląda.

''Niemniej, kiedy w wypadku spowodowanym pożarem silnika zginął pilot testowy major Fred Borsodi, zakazano dalszych lotów P-80 i nie zostały one użyte bojowo do końca wojny.''

No tak. Me 262 wypadki się nie przydarzały. Gdyby się przydarzały, to przecież RLM wydałoby zakaz dalszych lotów na nich.

Pomijając to, że ten samolot nie miałby się tu prawa znaleźć bo ani razu go nie użyto podczas wojny.

Co to znaczy "nie użyto"? Nie latał wg Ciebie bojowo?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

A ile zwycięstw osiągnięto na tym cudzie techniki?

To była ironia, Bełkocie. ;) Me-262 o ile wiem, miał zakrzywione skrzydła. Ani jeden odrzutowiec Aliantów nie miał tej cechy. :wink:

To cytat tylko jest. Ale przecież jeden wypadek spowodował zaniechanie użycia YP-80 bojowo...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.