Skocz do zawartości

Cała aktywność

Kanał aktualizowany automatycznie     

  1. Wczoraj
  2. Transatlantyki II RP

    Nie. Utylizacja ciepła podnosząca sprawność siłowni.
  3. Transatlantyki II RP

    Takie małe, statkowe perpetum mobile.
  4. Jak dla mnie - coś fenomenalnego. Na YouTube kanał WordHistoryEpisodes publikuje "surówki" do słynnego filmu "Shoah" (a dokładnie materiały nakręcone przez Claude Lanzmanna w Polsce końca lat 70. i samego początku 80., z których gigantyczna większość nie weszła do ostatecznej wersji filmu). Olbrzymia ilość materiału, często złożonego, dramatycznego, trudnego w odbiorze. Do tego wartością dodatkową jest to, że widzimy ówczesną, prowincjonalną Polskę, której już właściwie dziś nie ma. Ludzi, których też już przeważnie nie ma, a w momencie kręcenia filmu często mieli ok. 60 lat. Refleksje? Cóż, podtrzymuję to co dawno temu napisałem na forum przy okazji zupełnie innej dyskusji: "(...) film może być nawet Wielki, Wartościowy, czy Wspaniały - jak "Shoah", który jest Wielki, ale nie do końca obiektywnie przedstawia sytuację w okupowanej przez Niemców Polsce". A po obejrzeniu "surówek" (oraz przeczytaniu tego i owego) jestem przekonany, że Claude Lanzmann jechał do Polski już z wyraźną tezą, którą chciał tylko potwierdzić. Opinią słuszną w jego mniemaniu, jedyną prawidłową i niewzruszalną. Dobór pytań, późniejsza selekcja materiału, który trafił do filmu - jak dla mnie wszystko to wyraźnie sugeruje, że nie miał większych wątpliwości. Film jest nadal dla mnie Wielki, ale akurat taka metodologia mi się zdecydowanie nie podoba. Zob.: WorldHistoryEpisodes - YouTube
  5. Polskie Kobbeny

    No i dokonano wyboru. Chyba ostatecznego???? "Orka" przybierze zatem postać szwedzkiego A26 (Blekinge). Opinie oczywiście są zróżnicowane. W mojej ocenie najbardziej kontrowersyjną sprawą jest termin dostawy tych okrętów podwodnych. Podobno pierwszy ma do nas przypłynąć w 2030 roku. Jakim cudem, skoro Szwedzi (skądinąd wielokrotnie już w przeszłości przedłużający termin dostawy dla swojej marynarki), aktualnie przewidują wcielenie pierwszych swoich okrętów tego typu dopiero w 2031 i 2035? Pierwszy z serii zostanie "ekspresowo" zbudowany akurat dla Polski? Jakoś nie sądzę. W ramach fatalistycznego prorokowania jestem skłonny przewidywać, że nowy okręt podwodny otrzymamy ok. 2040 roku. Optymistycznie dodam, że na pewno mogę się mylić. Kontynuując wątek optymistyczny - mamy dostać "przejściówkę". Ciut młodszą od "Orła", ale zawsze to szwedzka technologia. Zob. np.: Okręt podwodny ze Szwecji. Wicepremier: jedyny, który spełnił wszystkie wymogi Wybór Orki. Decyzja wojskowa czy polityczna? [OPINIA] Blekinge-class submarine - Wikipedia
  6. Ostatni tydzień
  7. Ale rozmowa z nim godzinę wcześniej o 14.00.
  8. W niedzielę 30 bm o 15.00 spotkanie z T. Sudołem w trakcie Targów Książki Historycznej w Warszawie. Będzie ktoś ?
  9. Transatlantyki II RP

    Tylko i wyłącznie przepływ. Po odstawieniu grzania woda morska cały czas jest podawana aż schłodzi wyparownik poniżej 45 stopni (circa about oczywiście). Wtedy dopiero można zatrzymać pompę wody morskiej. Straty energii nie ma bo gdy wyparownik jest odstawiony to ciepło wygenerowane przez silniki jest oddawane do oceanu poprzez chłodnice. Piękno systemu polega na tym, że wykorzystuje się energię która i tak byłaby stracona.
  10. Transatlantyki II RP

    Trochę przynudzę ale mnie to dręczy. Zatem woda używana na statku to jest woda destylowana do której się coś dodaje (w zależności od przeznaczenia). Teraz widzę dwie możliwości. Pierwsza: woda morska jest pobierana partiami i destylowana jest cała partia. W takim razie pozostaje w owym wyparowniku jakiś niemiły osad. Czyści się te wyparowniki np przepływem wody morskiej czy ręcznie? Druga możliwość to woda morska przepływa przez ten wyparownik dzięki temu nie ma osadów do czyszczenia ale jest strata energii. Którą z tych dwóch możliwości się stosuje, a może jest jakaś trzecia?
  11. Transatlantyki II RP

    Na statku masz wyparowniki które produkują kondensat z wody morskiej przy użyciu ciepła wygenerowanego przez pracujące silniki napędowe (ciepło zawarte w wodzie chłodzącej). Im większe obciążenie silników tym więcej ciepła. Na ostatnim statku mieliśmy dwa wyparowniki o wydajności do 35 ton na dobę. zależy od ilości ciepła i stanu technicznego wyparowników. Woda którą używa się w kotłach to taki kondensat z dodatkami (inhibitory korozji, środki antyspieniające). Woda do picia i użytku załogi jest mineralizowana.
  12. Transatlantyki II RP

    To jak się ją urabia? Przecież to musi być ważny problem techniczny. Urobiona to rozumiem że pobrana z morza, ale co dalej?
  13. Transatlantyki II RP

    To jest urobiona woda techniczna.
  14. Transatlantyki II RP

    A skąd się bierze woda na tą parę. Jeżeli morska to musi być chyba jakoś wstępnie przygotowana bo przecież sól fatalnie wpływa na każdy mechanizm/instalację. Przygotowuje się ją jakoś?
  15. To jeszcze z innej beczki: W radzieckiej rzeczywistości dosyć popularne (nie przymusowe, ale zapewne dobrze widziane) było nadawanie nowych, rewolucyjnych, politycznie uzasadnionych imion. No i pojawiło się chociażby sporo Władlenów i Władlen. Ciekawe, że czasami kontekst mógł być nico złożony. Na przykład - gdzieś czytałem, że Władlena może mieć także genezę słowiańską, dużo starszą od Włodzimierza Iljicza, a przy Gertrudzie można sobie wybrać korzenie germańskie lub "gieroja truda". Do poczytania: Names of Soviet origin - Wikipedia Имена советского происхождения — Википедия
  16. Transatlantyki II RP

    Lotniskowce, katapulty to jednak nie polskie transatlantyki. Natomiast po wojnie "Batory" miał incydent z wodnosamolotem (zresztą powiązany z innymi "incydentami"): Zob.: Incydent na „Batorym” - Tajne służby Przystanek Historia
  17. Wcześniej
  18. No i nie będzie apładismientow.
  19. W świetle tego, co napisałem na tym forum o Piastach śląskich i ich muzeum, takie stawianie sprawy jest groteskowe i aroganckie. Powiem nawet więcej, bowiem widzę, że dyskusja na tym forum była i jest niemożliwa: nie dziwi mnie upadek tego forum, skoro "urzędują" tu tacy "dziekani" ! PS Te "rangi" na forum zależące od ilości postów bardzo mnie śmieszyły i śmieszą.
  20. Ja nie napisałem: natomiast do panującego w Rzeczypospolitej króla Jana III Sobieskiego książę nie napisał. tylko Ty, więc wytłumacz o co Ci chodzi. Bo jeżeli chodzi Ci tylko o burnyje apładismienty prachodiaszczije w awacju na temat tego co napisałeś, to musisz pisać jaśniej.
  21. Nie tylko dziwna odpowiedź, ale praktycznie żadna.
  22. Z czystej ciekawości, dlaczego niby miał napisać do Jana III Sobieskiego ?
  23. Ponieważ w muzeum obchodzono 350. rocznicę śmierci ostatniego przedstawiciela Piastów śląskich nie wspominając w ogóle – jak 50 lat temu, gdy w czasach gierkowskich obchodzili muzealnicy 300. rocznicę (jak wówczas pisano) wygaśnięcia Piastów – o ostatnim liście książęcym podpisanym Georg Wilhelm i skierowanym następującymi słowami do cesarza Leopolda I: " Allergnädigster Kaiser, König und Herr !", dlatego piszę ten post, tym bardziej, ze forumbrzeg.pl jest od ponad pół roku zamknięte z powodu krytyki tegoż muzeum. Prosił książę legnicko-brzesko-wołowski cesarza o zachowanie mieszkańców księstwa przy ich przywilejach oraz "bisherigen Glaubensübungen" (dotychczasowych praktykach religijnych), jednak cesarz nie uwzględnił tej prośby i w Brzegu, Legnicy i w całym księstwie rozpoczęła się kontrreformacja , natomiast do panującego w Rzeczypospolitej króla Jana III Sobieskiego książę nie napisał.
  24. Transatlantyki II RP

    Jak już o te okręty zahaczyliśmy to można dodać że obecnie odchodzi się od parowego napędu katapult. Nowe lotniskowce typu G. Ford mają katapulty elektromagnetyczne. Teraz znalazłem że nowy chiński lotniskowiec Fuijn ma również katapultę elektromagnetyczną
  25. Transatlantyki II RP

    Nie, no kotły są opalane paliwem płynnym Na niektórych LNG jest opcja opalania kotłów gazem.
  26. Transatlantyki II RP

    Nie no, o tym to wiem. Ale o statki mi chodziło, a nie okręty wojenne. Parą wystrzeliwany był z okrętów podwodnych któryś z pocisków balistycznych z rodziny Polaris (a może Posejdon?) - z tym że wytwarzaną w specyficzny sposób: rozgrzane gazy z odpalenia specjalnego ładunku pirotechnicznego kierowane były do zbiornika z wodą, wytwarzając wielką ilość gorącej pary w krótkim czasie.
  27. Transatlantyki II RP

    Dzięki! A z ciekawości, czy kotły do tej pary macie też opalane LNG? Czy prądem?
  28. Transatlantyki II RP

    Na lotniskowcach, przynajmniej amerykańskich, para wodna jest wykorzystywana do napędu katapulty wrzucającej samoloty. I, bynajmniej, nie ma w tym nic archaicznego. Są to nowoczesne katapulty których np Rosjanie nie potrafili skonstruować. Zdaje się że Chińczycy mają taką na swoim nowym lotniskowcu.
  1. Pokaż więcej elementów aktywności
×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.