Skocz do zawartości

TyberiusClaudius

Użytkownicy
  • Zawartość

    2,144
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

O TyberiusClaudius

  • Tytuł
    Ranga: Profesor wizytujący
  • Urodziny 06/29/2000

Poprzednie pola

  • Specjalizacja
    Średniowiecze

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Cieszyn
  • Zainteresowania
    Archeologia, rekonstrukcja historyczna

Ostatnie wizyty

5,342 wyświetleń profilu
  1. Dzień Dobry! Dawno mnie nie było, ale kupiłem sobie książkę, na temat której chcę się wyżalić. Zwiedziony ciekawym tematem zakupiłem niniejszą pozycję. Niestety już na poziomie wstępu czytamy: W doborze wykorzystanej literatury przeważają prace przedwojennych polskich historyków [...]. Autor potem motywuje to też faktem, że współczesne publikacje również się do nich odwołują i de facto nie ma w tym nic złego. Niestety moje zeszłoroczne studia nad teoriami spiskowymi i pseudonauką sprawiają, że trochę zaczyna mi się zapalać czerwona lampka i chyba niestety słusznie, gdyż dalej wcale nie jest lepiej. [...] Thietmar [...] mimo swojej nienawiści do Polski nie oskarża nigdy ani Mieszka I ani Chrobrego [o handel niewolnikami]. W ogóle o Polsce pierwszych Piastów jak najlepiej świadczy fakt, że choć tak wiele o niej wiadomo od tego nieprzyjaznego kronikarza, to nic konkretnego nie mógł on zarzucić [...] Myślałem, że to książka historyczna i naukowa, a nie doszukująca się nieskalaności polskiego sumienia za czasów pierwszych Piastów i sądzę, że poważny badacz nie powinien urządzać sobie takich zbytecznych wycieczek. Autor rozstrzyga także jednym pociągnięciem całą dyskusję o udziale wikingów w powstawaniu państwa polskiego, stwierdzając: [...] źródła skandynawskie [...] nie wspominają o osadnictwie normańskim [...] oraz nie ma w Polsce miejscowości, których nazwy można by łączyć z osadnictwem wikingów Dalej możemy się dowiedzieć, że autor świetnie zna tok myślenia średniowiecznych kronikarzy: Według uproszczonej i błędnej opinii drużyna za Mieszka I oraz [...] Chrobrego stanowiła stale opłacaną własność prywatną księcia [...], Postrzeganie to wywodzi się z bezkrytycznego traktowania relacji o drużynie Ibrahima ibn Jakuba oraz Galla Anonima. Obie odbijają pewną rzeczywistość, lecz są zniekształcone przez interpretację autorów przekazujących wszystko według schematów. Nie wiemy, skąd takie przypuszczenie, jedynym tropem jest Wasilewski, którego użyto jako przypisu, aczkolwiek nie wiem, czy zdanie jednego badacza należy przytaczać, jako pewnik czy konsensus naukowy. Dość zabawnym jest też fakt, że później otrzymujemy ustęp o tradycjach łucznictwa konnego, które wsparte są... zgadliście. Inną książką autora, która manifestuje się jako szereg przypisów. [Mowa o listwie rogowej z Dęblina] Był to więc łuk, który był w trakcie wykonywania go przez Madziara dla Lędzian i z niewiadomych przyczyn został nieukończony. To dość dziwne, że autor nie zna przyczyn nieukończenia, skoro był w stanie na kanwie niepodpisanego elementu oporządzenia stwierdzić z całą pewnością, że był to łuk i na dodatek ustalić etnos zarówno wykonawcy, jak i odbiorcy. Ostatnia niech będzie prawdziwa perełka z tej książki: W początkach XX wieku polscy górale karpaccy trafiali toporami w szyszki na górnych gałęziach drzew, a rzucone ciupagi chwytali w locie, co świadczy o tym, jak szybcy i zręczni musieli być wojownicy pierwszych Piastów. No, trzeba przyznać, że to bardzo brawurowy ciąg logiczny. Autor jest rekonstruktorem, łucznikiem konnym i najwyraźniej miłośnikiem Węgier, gdyż dużo o nich pisze, nie tylko w tej książce, co trochę zakrawa na przesadę. Jednocześnie zdarza mu się zakładać, że wczesnośredniowieczni Słowianie używali przeszywanic, co jest dość wątpliwe, albo wychodzi z założenia, że skoro mamy znaleziska łuków koczowniczych na terenach Polski, to Polacy pewnie przejmowali także inne elementy koczowniczej kultury, oczywiście w dużej mierze od Madziarów. Mam wrażenie, że dużo jest w tej książce myślenia życzeniowego dość typowego dla rekonstruktorów, którzy często bardziej skłaniają się ku tworzeniu pewnych kompromisów, których potrzebują na rzecz swojego hobby, niż w kierunku ostrożności, której wymagalibyśmy od badaczy. Obawiam się też, że autor dość mocno ociera się o pseudonaukę, chociażby pisząc rzeczy w stylu „no Thietmar o tym nie wspomniał, ale to pewnie dlatego, że Niemcy chcieli to przemilczeć". Moja ocena: 3/10. Chciałem sobie casualowo powrócić do czytania o wczesnym średniowieczu, a dostałem produkt dość chwiejny merytorycznie i amatorsko złożony. Mimo to mały plusik za fajną ikonografię.
  2. Koronawirus

    Jeżeli pracownicy konsulatu są anonimowymi Polakami...
  3. Koronawirus

    Brakowała mi secesjonisty. Naprawdę, bez szyderstwa. Ja lubię zajmować się argumentami od tyłu, więc i teraz tak zrobię. Tak, napisałem tak, nie znając jeszcze realiów i będąc rozzłoszczony faktem, że kilka dni później miało odbyć się moje wydarzenie, które było już jakiś czas planowane i miało być (i tak w sumie będzie) dość ważnym w naszym mieście. Co do reszty. Ja nie jestem z opozycji, więc jakieś takie teksty w moją stronę o dowalaniu PiS są lekko nie na miejscu, bo mnie samego irytują różnej maści KODerzy, którzy biją w czambuł, nie patrząc nawet czy jakieś rozwiązane jest słuszne czy nie. Prawda jest taka, że pracownicy transgraniczni zostali z dnia na dzień pozbawieni wszystkiego i nie mogą liczyć na nic. Czesi nic nie dadzą, bo mówią, że skoro Polacy zamknęli granice, to niech Polacy płacą, a Polacy mówią, że o jakiekolwiek zasiłki należy ubiegać się w państwie, gdzie funkcje firma i błędne kolo się zamyka. Co do płynności finansowej to odnoszę wrażenie, że taki Amazon albo Jeronimo Martins akurat o to nie muszą się martwić, bo czy działając czy nie są na tyle bogatymi przedsiębiorstwami, że są w stanie utrzymać wszystko tak jak było, nawet nie generując przychodów, szczególnie że w ich przypadku różnie bywa z podatkami. Tak więc pompowanie w nich pieniędzy jest tylko dowodem na tworzącą się cyberpunkową rzeczywistość. Oczywiście co innego mniejsze firmy, które realnie potrzebują pomocy. Ale co z ludźmi, którzy po prostu będą bezrobotni?
  4. Koronawirus

    Ja tam zamiast wyliczeniami zarażonych bardziej przejąłbym się tarczą antykryzysową z durszlaka, ewentualnie z dykty czy kartonu. Haniebnym jest fakt, że zasila się banki oraz dużych i średnich przedsiębiorców, a nie myśli się o pracownikach, którzy będą tracili pracę albo przebywają na co dzień w ścisłym zagrożeniu. Szczególnie widać to u mnie w strefie przygranicznej, gdzie gros ludzi straciło z dnia na dzień pracę albo nawet zostało rozdzielonych, bo mąż jednak zdecydował się zostać po drugiej stronie, żeby nie stracić wypłaty.
  5. Cześć, chciałbym zapytać czy możecie mi polecić jakieś dobre eseje o literaturze (właśnie skończyłem Kunderę i jego „Sztukę powieści") albo dobre opracowania związane z szeroko pojętym literaturoznawstwem czy historią literatury. Interesuje mnie przede wszystkim przedział od klasycyzmu do postmodernizmu (nie włączając tego ostatniego). PL/ENG
  6. Spartakus i jego powstanie

    Czy data bitwy nad rzeką Silarus jest możliwa do ustalenia? Chociażby miesiąc, w którym się rozegrała?
  7. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    Tyberiusz nie postulował i sam nie jest komunistą i do komunizmu nie dąży. Nigdzie tak nie napisałem.
  8. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    A, to to przepraszam, widać pisałem o tym gdzieś indziej i komu innemu. Nie jestem bogaczem. To się nazywa sprawiedliwość społeczna. Poza tym nigdzie nie postulowałem odbierania majątków.
  9. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    Jak to ograbić? Ja tam byłbym za tym, żeby odebrać im połowę comiesięcznych przychodów. Mając jedynie połowę i tak będą w dalszym ciągu pławic się w luksusach, a państwo będzie miało kilkanaście milionów więcej (strzelam, bo nie wiem jaki przychód mają Kulczykowie miesięcznie). Dzieła jednego z największych filozofów w dziejach to wypociny? A można widzieć w jaki sposób sprawdza się to, co piszesz? Czy to tylko takie luźne prawicowe brednie wynikające z tego, że ta cześć strony politycznej po prostu nie chce się douczyć w kwestii podstawowych spraw? Żaden lewicowy ustrój nie pochłonął milionów ofiar, bo jak pisałem wyżej – żaden nigdy nie zaistniał. Kapitalizm za to już dawno przebił XX wieczne totalitaryzmy, mordując ludzi na Bliskim Wschodzie, głodząc na Haiti i tak jeszcze długo można by było wymieniać. Tyberiusz wybrałby drugą opcję, a tych, którzy i tak musieliby zostać zwolnieni odprawiłby z wystarczająco dużą rekompensatą.
  10. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    Nie wykluczyłem bogaczy z ludzkiej zbiorowości, tylko był to skrót myślowy. W sensie takim ludzie=zwykli zjadacze chleba, lud, społeczeństwo. Z tym kapitalizmem chodzi o to, że taki Gregski nie będzie sobie już pływał statkiem, bo zastąpi go komputer i maszyny. Pytanie tylko, czy przyjdzie mu klepać biedę na bezrobociu, czy będzie żył np. w full automated luxury communism.
  11. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    Czyli znowu wracamy do mojej pseudomarksistowskiej hochsztaplerki. Nawet Wikipedia to wie: „ Komunizm (od łac. communis – wspólny, powszechny[1]) – polityczna i ekonomiczna ideologia klasyfikowana jako utopijna[2], której celem jest utworzenie społeczeństwa pozbawionego ucisku i wyzysku klasowego " Bolszewicy to nie komuniści. Nie trzeba być teoretykiem, żeby wiedzieć, że idea postulująca zniesienia państwa, nie może tegoż tworzyć. No, chyba, że jest wypaczeniem takim, jak bolszewizm. Ja tam wolę komunizm, niż żeby ludzie biedowali przez postępującą mechanizację, której kapitalizm będzie im odmawiał. Nie, nie jest. Czytałem Manifest i nie ma tam słowa o przemocy. Własność ma być zabierana bogaczom, nie ludziom. Reszta to głupoty wynikające z intencjonalnie błędnego definiowania komunizmu i postrzegania go przez XX wieczne totalitaryzmy.
  12. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    Pożyjemy, zobaczymy.
  13. Przepowiednia Sybilli

    Biorąc pod uwagę, że jest to powieść, a do naszych czasów zachowały się jedynie nieliczne fragmenty Ksiąg Sybillińskich, jest to licentia poetica Gravesa. Poza tym nie wygląda mi to na grecki heksametr, aczkolwiek mogę się mylić. https://www.imperiumromanum.edu.pl/religia/ksiegi-sybillinskie/
  14. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    W jakim sensie Tomaszu? Bo trochę не понимаю. Jancecie – bardziej chciałem sprawdzić, czy mój tok rozumowania w tej materii jest poprawny, czy też jest czystym przekombinowaniem i aberracją.
  15. Od kiedy można mówić o komunizmie w Rosji

    No ja myślę, że co do definicji to zbyt wielkich wątpliwości nie ma. To raczej wynika ze skrótu myślowego, który niektórzy zaczęli używać i używają po dziś dzień jako w pełni odzwierciedlający rzeczywistość.
×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.