Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Samuel Łaszcz

Dobre strony ZSRR

Rekomendowane odpowiedzi

poldas   
W dniu 22.01.2024 o 6:44 PM, ciekawy napisał:

Bardzo proste.

Mnie się to też kiedyś wydawało proste.

W dniu 22.01.2024 o 6:44 PM, ciekawy napisał:

Zacznijmy od odróżnienia lotnictwa taktycznego od lotnictwa strategicznego. To znacznie uprości nam dyskusję.

Nie sądzę.

Np. Yankesi mieli Strategic Air Command dopiero po tej wojnie.

Gdy okładano bombami niemieckie umocnienia na północnym wybrzeżu Francji, to cele były odległe o 200, góra 300 kilometrów.

Robiły to ciężkie, czteromotorowe bombowce, bo pod byle co Tallboya nie podwiesisz, czy tam nie wsadzisz w niego.

Kryterium jakie dla tego rodzaju bombardowań przyjmiemy?

W dniu 22.01.2024 o 6:44 PM, ciekawy napisał:

W wypadku bombowców strategicznych (a więc takich, które umożliwiają bombardowanie głębokiego zaplecza przeciwnika) USA i WB zasięg - 2000 km.

Zasięg, czy promień działania z jakimś ładunkiem min. 500 kilogramów?

 

W dniu 22.01.2024 o 6:44 PM, ciekawy napisał:

Następnie ilość wyprodukowanych/ posiadanych maszyn. I teraz strony: Sprzymierzeni vs. ZSRS.

O jejku.

Toż sama Wielka Brytania miała większy potencjał gospodarczy niż ZSRR.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
9 hours ago, poldas said:

Kryterium jakie dla tego rodzaju bombardowań przyjmiemy?

Może możliwość takiego oddziaływania który ma wpływ na funkcjonowanie wrogiego państwa na poziomie strategicznym?

Na przykład sparaliżowanie przemysłu paliwowego?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   
22 godziny temu, poldas napisał:

Kryterium jakie dla tego rodzaju bombardowań przyjmiemy?

Tak jak napisałem wyżej. Uderzenia na głębokie zaplecze npla, bombardowanie fabryk, i infrastruktury krytycznej.

22 godziny temu, poldas napisał:

Zasięg, czy promień działania z jakimś ładunkiem min. 500 kilogramów?

Zasięg poldasie to także powrót. Naloty rzędu 2000 km w głąb (tu: Rosji) mogły swobodnie przeprowadzać: USAForce - Consolidated B-24 Liberator (3,5 t bomb), North American B-25 Mitchell (mimo, iż dwusilnikowy - 2,7 t bomb). Jednak absolutnym rekordzistą byłby tutaj Boeing B-29 Superfortress, który mógłby atakować cele odległe od miejsca startu o 4000 km (przy ładunku 2,5 t bomb). RAF mógł wystawić Avro Lancastera (6,3 t bomb), Short Stirling T Mk.V (1,8 t). Było też sporo bombowców o  zasięgu nieco krótszym (np.  B-17, czy  Handley Page Halifax, czy nawet dwusilnikowy Vickers Wellington).

23 godziny temu, poldas napisał:

Toż sama Wielka Brytania miała większy potencjał gospodarczy niż ZSRR.

Chodzi o to, kto komu mógł zrobić większe kuku (np. na jego terytorium). Sowieci w 1945 r. mieli przewagę w wojskach lądowych (w tym: pancernych) nad sprzymierzonymi, ale w lotnictwie i marynarce - już nie. I tu już zbliżamy się powoli do wstępu do Operacji "Unthinkable" ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
poldas   
15 godzin temu, gregski napisał:

Na przykład sparaliżowanie przemysłu paliwowego?

Dobry pomysł.

Planowano tak jeszcze zrobić z przemysłem naftowym ZSRR w 1940 roku.

Operacja Pika.

Czemu to nie wyszło?

Bo Rzesza doprowadziła do zmiany planów.

 

15 godzin temu, gregski napisał:

Może możliwość takiego oddziaływania który ma wpływ na funkcjonowanie wrogiego państwa na poziomie strategicznym?

Przecież to zrobiono nawet bez bombardowań.

Wystarczyło zapodać blokadę morską i przejednać na swoją stronę większość państw neutralnych.

Potem... Poczekać.

No chyba że ktoś zakłada iż narodowy socjalizm jest w tych warunkach bardziej efektywny od kapitalizmu.

 

1 godzinę temu, ciekawy napisał:

Tak jak napisałem wyżej. Uderzenia na głębokie zaplecze npla, bombardowanie fabryk, i infrastruktury krytycznej.

Czym się fabryka prądu różni od infrastruktury krytycznej?

Wyczuwam nowomowę.

80 lat temu tak nie pisano.

1 godzinę temu, ciekawy napisał:

Zasięg poldasie to także powrót.

To może zaproponuj edycję publikacji na ten temat. Dla nich zasięg to - jak daleko można polecieć.

2 godziny temu, ciekawy napisał:

Naloty rzędu 2000 km w głąb (tu: Rosji) mogły swobodnie przeprowadzać: USAForce - Consolidated B-24 Liberator (3,5 t bomb), North American B-25 Mitchell (mimo, iż dwusilnikowy - 2,7 t bomb). Jednak absolutnym rekordzistą byłby tutaj Boeing B-29 Superfortress, który mógłby atakować cele odległe od miejsca startu o 4000 km (przy ładunku 2,5 t bomb). RAF mógł wystawić Avro Lancastera (6,3 t bomb), Short Stirling T Mk.V (1,8 t). Było też sporo bombowców o  zasięgu nieco krótszym (np.  B-17, czy  Handley Page Halifax, czy nawet dwusilnikowy Vickers Wellington).

Zakładasz optymistycznie iż sobie tych możliwości w/w samolotów nie policzyłem.

Najlepsze były jeszcze Liberatory.

Jednak nawet one nie były w stanie zbombardować Dolnego Śląska.

No chyba że w ramach operacji Frantic.

Jednak Niemcy też nie czekali... zrobili naloty na lotniska koło Połtawy i zakończyli tę imprezę.

 

Tutaj coś gratis dorzucę - Bombardirowszczik;

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   
20 godzin temu, poldas napisał:

To może zaproponuj edycję publikacji na ten temat. Dla nich zasięg to - jak daleko można polecieć.

Naprawdę ? A nie trzeba przypadkiem też wrócić ? Bo ja obawiam się, że nawet taki  Liberator po pokonaniu trasy 4000 km podzieliłby los maszyn B-25 Rajdu mjr Doolittle’a :rolleyes:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   
W dniu 24.01.2024 o 10:38 PM, poldas napisał:

(...)

To może zaproponuj edycję publikacji na ten temat. Dla nich zasięg to - jak daleko można polecieć.

(...)

 

W tego co pamiętam zasięg to- jak daleko można polecieć. Promień działania to -  jak daleko można polecieć i wrócić. Natomiast w praktyce samolot działa na 2/3 promienia. Oczywiście w grę wchodziły drobne modernizacje np. dodatkowe zbiorniki paliwa. więcej paliwa kosztem tonażu bomb itp. Na przykład Rudolf Hess doleciał na Me-110 do Szkocji, na odległość ok. 1300km. Co nie znaczy że Me-110 miał taki zasięg, ten Hessa był przerobiony. Miał usunięte uzbrojenie, był bez amunicji a w wygospodarowane wolne miał wspawane płyty stanowiące zbiorniki.    

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
poldas   
23 godziny temu, ciekawy napisał:

Naprawdę ?

Tak. Proszę mi zaufać.

23 godziny temu, ciekawy napisał:

A nie trzeba przypadkiem też wrócić ?

Niekoniecznie.

Podałem jako przykład operację Frantic.

Samoloty dra Dolittle miały lądować w Chinach.

Tam też lądowały pokiereszowane B'29.

Niektórym się "pokiełbasiła" nawigacja i lądowały w ZSRR.

Stąd się wziął Tu-4.

 

Generalnie;

Promień operacyjny to około 40% zasięgu maksymalnego z danym obciążeniem i zasobem paliwa, o czym przytomnie wspomniał wyżej użytkownik euklides.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Myślę, że sam zasięg to niewystarczające kryterium. Kluczowa jest możliwość projekcji siły a terytorium wroga. I tak wymania co do takich maszyn w stosunku do Niemiec będą inne niż w stosunku do ZSRR.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.