Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Jarpen Zigrin

Bitwa pod Kircholmem 1605

Recommended Posts

Nie obcy jako Fin, ale jako żołnierz. Służył przecież wcześniej w wojsku RON. I mimo to Karol miał do niego zaufanie? Rozumiem, że dobry najemnik zawsze się przyda, i to jeszcze znający przeciwnika. I raczej ta sprawa mnie intryguje. Z tego co wiem, chyba nikt więcej (z dowódców) w wojsku RON wcześniej nie służył. Chyba, że się mylę?

Pamiętaj że Karol wybaczył sporej grupie lojalistow zygmuntowych - przede wszystkim Finom właśnie - dlaczego więc nie wykorzystać doświadczonego oficera z armii RON? Przykład z życia Gustawa II Adolfa - ex-cesarski oficer Maxymilian Tauffel stał się jednym z najbardziej zaufanych, dowodząc nawet słynnym Żołtym Regimentem (i na jego czele zginął pod Breitenfeld). Wilhelm de la Barre bronił Rygi w 1621 roku a potem u Gustawa dowodził regimentem dragonii.

Co do innych oficerow ze służby RON - Stygiel dowodził kompanią węgierską u Szwedow, po bitwie Litwini wzięli go na szable, gdyż wcześniej zdezerterował ze służby.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Szarak   

A cóż dopiero świadczą przypadki Szkota Patricka Gordona, kilkukrotna rotacja między służbą u Szwedów a służbą w Rzeczypospolitej, a później wysokie stanowiska w armii carskiej ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reingold Engelsson, Sigge Erson, Iummi (Schuma), Per Mannson, Tiris Persson, Per Nilsson.....

Jestem właśnie po wymianie maili z moim kontaktem ze Szwecji, oto co się wywiedziałem :)

- Reingolda Engelssona i Iummi (Schuma) nie ma na spisie dowodcow kompanii. Biorąc jednak pod uwage, że w spisie (niedługo powinienem mieć skan, zainteresowanych zapraszam na priwa) nie mam dokładnych informacji na temat dwoch regimentow najemnych, ci panowie mogli służyć własnie tam

- Sigge Erson - jedyny Sigge na liście to Sigge Arvidsson, kapitan rajtarow z prowincji Vastgota. Może to być inna wersja jego nazwiska, albo kompletnie inny oficer

- Per Mansson to Peder Mansson, Tiris Persson to Tyris Pedersson, tak jak napisałeś d-cy kompanii piechoty z Ostergotland

- Per Nilsson to Peder Nilsson, kapitan kompanii piechoty z "Bergslagen" czyli gorniczego rejonu ktory rozpościerał sie na obszar 6 prowincji

Mam jeszcze dodatkowe informacje - jako dowodcę kompanii najemnych Węgrow lista wymienia Michaela Horvatha, a jako d-cę kompanii szkockiej Hopmana Forbusa -'Hopman' może być tu zniekształconym słowem 'Hauptmann', chociaż Polacy tytułowali go chyba pułkownikiem

Share this post


Link to post
Share on other sites
sadyk   

Czy ma ktoś dostęp do pozycji:

Franz Nyenstädt's, Livländische Chronik,

opisująca sytuację pod Rygą w 1605 r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sadyk   

Kadrinazi, dzięki za info oraz obietnicę :)

Jeżeli chodzi o trzech dowódców kompanii to tak przypuszczałem, ale spytać nie zawadzi :)

Per Mansson/Peder Mansson - mam go jeszcze w zapisie Mlnsson.

Reingolda Engelssona , Iummi (Schuma), Sigge Erson podałem za G. Petri, który zresztą dokładnie umiejscawia ich w szyku. Powołuje przy tym na "Mantal pa krigsfolk 13/9" Cordn. handl. roda nr 187 oraz OdB rysowane przez Erika Dahlberga "Bataljplaner" znajdujące się w Archiwum Wojskowym. Przypuszczam, że rozbieżności wynikają z tego, że różnie odczytuje sie rękopisy.

Dodam, że Petri za Dahlbergiem podaje, że Henrik Brandt prowadził 2 chorągwie (!) piechoty stojące następnie w pierwszym rzucie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Powołuje przy tym na "Mantal pa krigsfolk 13/9" Cordn. handl. roda nr 187 oraz OdB rysowane przez Erika Dahlberga "Bataljplaner" znajdujące się w Archiwum Wojskowym. Przypuszczam, że rozbieżności wynikają z tego, że różnie odczytuje sie rękopisy.

Spoko, nadam temat kumplowi w Szwecji, sprawdzi u źrodeł :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
marioxb   

Na Ordre de bataille Dahlberga widać jedynie Sigge Ersona i Reinholda Engelssona. W spisie z 23/13 września jest natomiast tylko Peder Monßonn. Iummi jest wyłącznie u Petriego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sadyk   

Marioxb, dzięki za info ;)

Rozumiem, że zapis:

Peder Monßonn, Per Mansson, Peder Mansson, Mlnsson dotyczy jednej i tej samej osoby.

Nie chcę myśleć, ile róznych zapisów istnieje przy innych osobach.

Swoją drogą skąd u Petriego Iummi (Schuma)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
marioxb   

Gdy sprawdzałem za pierwszym razem nie zauważyłem tego, przepraszam.

Spojrzałem na Ordre jeszcze raz i zobaczyłem, że jest coś co by odpowiadało nazwisku Iummi, ale to jest Summi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sadyk   

Marioxb Wielki jesteś!!!! ;)

Tak jak wspomniałem wcześniej, cały czas występują kłopoty z odczytaniem nazwisk.

Iummi - Summi - Schuma (nie wiem skąd go wytrzasnąłem, ale wydaje mi się, że jeden ze współczesnych autorów użył tego nazwiska). Jak napewno zwróciłeś uwagę przewodzi on 4 chorągwiom jazdy, czyli był chyba nie byle kim. Stał obok Karola!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iummi - Summi - Schuma (nie wiem skąd go wytrzasnąłem, ale wydaje mi się, że jeden ze współczesnych autorów użył tego nazwiska). Jak napewno zwróciłeś uwagę przewodzi on 4 chorągwiom jazdy, czyli był chyba nie byle kim. Stał obok Karola!

Jako pułkownik Schum występuje u Podhorodeckiego - ot jeszcze jeden nader szybko awansowany oficer. Karol IX miał jakąś słabość do awansowania najemnikow do stopnia pułkownika, a biorąc pod uwagę jaki dziwnymi formacjami były wtedy regimenty w armii szwedzkiej, taki pułkownik mogł dowodzić czymkolwiek ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
sadyk   

Wrócę jeszcze do moich ulubionych Szkotów.

Wspomniany przez Kadrinazi'ego dowódca kompanii szkockiej "Hopman" Forbus, to nie kto inny jak Henri Forbes ur. ok. 1563. Miał dwóch synów i jeżeli się nie mylę to jeden z nich napewno zaciągnął sie do wojska.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sadyk   

"Henri Forbes of Thainston ..., was killed in Swedish service at the battle of Kirkholm in 1605...."

Zapis ze strony genealogicznej rodziny Forbes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.