Jump to content

marioxb

Użytkownicy
  • Content count

    82
  • Joined

  • Last visited

About marioxb

  • Rank
    Ranga: Technik

Poprzednie pola

  • Specjalizacja
    Rzeczpospolita Obojga Narodów

Kontakt

  • Strona WWW
    http://kurlandia.wordpress.com

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Toruń
  1. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Tak, to mało prawdopodobne, ale straty wśród koni, tak jak wśród ludzi, musiały być w tej chorągwi większe od innych biorących udział w bitwie.
  2. Bitwa pod Kircholmem 1605

    O wyjeździe kawalerii z 2-go rzutu na skrzydła źródła nie wspominają. Wyczytać w nich można za to, że przed bitwą kawaleria stała za piechotą, a w jej trakcie już na skrzydłach. Stąd historiografia pisze o wyjściu kawalerii na skrzydła. Co do liczby zabitych koni, to prawdopodobnie masz rację, i te 150 koni to straty całego wojska. Z drugiej strony, trzeba pamiętać, że chorągiew Woyny poniosła duże straty, bo atakowała piechotę.
  3. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Nie, tylko zabitych: "Koni zabito 150". I jak już wspominałem, dotyczy to wyłącznie husarskiej chorągwi samego hetmana. O ile sobie przypominam, to żadne źródło nie wspomina o ilości szarż husarzy Woyny. Rzetowski, oprócz pobitych, wymienia również rannych z tej chorągwi. Wśród tych pierwszych znalazł się niejaki Mickiewicz, a wśród tych ostatnich sam porucznik-Wincenty Woyna i chorąży-Kamienski. Łącznie pobitych miało być 12 towarzyszy (mogę się mylić, bo korzystałem z częściowo zamazanej wersji) i 17 rannych.
  4. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Z tego co pamiętam, to Rzetowski jest na mikrofilmie w Bibliotece Narodowej. Informacja o 150 zabitych koniach dotyczy tylko chorągwi hetmańskiej i nie pozostawia pola do interpretacji. Oprócz koni wymienieni są towarzysze spod tej chorągwi, którzy zostali pobici. Podobnych informacji na temat innych chorągwi nie ma.
  5. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Informacja ta pochodzi ze Sławy Losu Szczesliwego w Inflanciech, Erasmusa Rzetowskiego wydanej w Wilno w 1605 r.
  6. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Proszę bardzo: Zeitung von grossen Schlacht Ten fragment jest na szóstej stronie, w ostatnim akapicie.
  7. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Trochę ze zdziwieniem przeczytałem tego posta. W armii Karola IX pod Kircholmem nie było ani Reysiga ani Gardie. Jeśli chodzi o "Zeittung Von der grossen schlacht", o ja tam nie widzę żadnego Reisiga i Gardie. Oto oryginalny zapis: Erstlichen zwar ist der Reysigen Geschwader, so des Feldobriste Guardiware v[o]n den Vincentio Woyna als dem Obherrn geregieret wurde, Moje tłumaczenie: Prawdą jest, że najpierw jest oddział ciężkozbrojnej jazdy, gwardia hetmana dowodzona przez Wincentego Wojnę jako Obherrna. Reysig to nie nazwisko (Reysig), ale ciężkozbrojna jazda lub konna eskorta. Guardiware to również nie nazwisko (Gardie), ale gwardia, w tym przypadku chorągiew husarska samego hetmana dowodzona przez porucznika Wincentego Woynę.
  8. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Trudno mi na razie odpowiedzieć na te pytania. Muszę najpierw dojść do ładu, o czym pisałem wyżej, z zestawieniem sił szwedzkich biorących udział w bitwie. Widzę, że wrzucając nieprzejrzaną dokładnie listę z licznymi błędami narobiłem tylko niepotrzebnego zamieszania. Może na razie nie posługujmy się tą listą.
  9. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Na razie są to tylko przymiarki do napisania tekstu o składzie, liczebności i szyku obydwu walczących stron. Byłbym bardzo wdzięczny za wszelkie uwagi.
  10. Bitwa pod Kircholmem 1605

    1. Tak, Joen Olofsonn jest tożsamy z Jonem Olssonem. Barkman w przypisie pisze, ze jedna z chorągwi regimentu Stuarta podczas bitwy osłaniała artylerię. 2. Nie, nie zapomniałem, ich po prostu w tym zestawieniu nie ma. Barkman również nie zauważył w innym spisie z 23/13 września fińskiego batalionu, który umieszcza w składzie wojska Karola pod Kircholmem. 3. Tak, Anders Stuber z planu Dahlberga to oczywiście Anders Stuart. 4. Regiment księcia Luneburskiego składał się z 3 chorągwi, a hrabiego Mansfelda z 5.
  11. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Zauważyłem kilka błędów w podanym przez mnie zestawieniu. Po naniesieniu odpowiednich poprawek, postaram się ponownie go tutaj wrzucić. W związku z powyższym, proszę o wstrzymanie się z uwagami i wyciąganiem pochopnie wniosków. Za wynikające z tego problemy przepraszam.
  12. Homoseksualizm w Rzplitej

    Powrócę do tekstu Kitowicza. Zgadzam się z tym, że zapis o Kozakach jest propagandowy i mocno przesadzony. Podałem go tylko jako luźną informację, przepraszam, nie zauważyłem wówczas słowa "pewne". Spawa trochę nie daje mi spokoju. Dlaczego Kitowicz zawarł w swoim Opisie taką wzmiankę? Przecież ta informacja ostro kontrastuje z powszechnie znanym wizerunkiem Kozaków.
  13. Homoseksualizm w Rzplitej

    Polecam "Opis obyczajów za panowania Augusta III" Jędrzeja Kitowicza, gdzie można przeczytać o Kozakach: Żon nie mieli ani kobiety żadnej między sobą nie cierpieli; a kiedy który został przekonany, że kędy za granicą miał sprawę z kobietą, tedy takowego do pala w kureniu, z którego był, za dekretem przywiązanego, póty tłukli polanami, to jest szczypami drew, póki go nie zabili, pokazując na pozór, jakoby czcili stan czystości; dla czego też nazywali się powszechnie mołojcami, to jest młodzieńcami, gdy w samej rzeczy prowadzili życie bestialskie, mażąc się jedni z drugimi grzechem sodomskim albo łącząc z bydlętami, na które sprośności, samej naturze obmierzłe, nie było żadnej kary, jakby uczynek z kobietą był plugawszy niż z kobyłą albo z krową.
  14. Bitwa pod Kircholmem 1605

    Przeglądając ostatnio materiały dotyczące bitwy natrafiłem na nową wzmiankę dotyczącą polskich oddziałów w armii Karola. Chodzi oczywiście o wspomniane już tutaj wcześniej kompanie Påvfela (Pawła) Stilikena (lub Stigelchen) i Tidemana Schro (lub Schrow lub Skrowe). Miały one przebywać w Inflantach już w 1604 r. (prawdopodobnie w Estonii), skąd na zimę udały się do Szwecji. Natrafił ktoś może na takie nazwiska? Ciekawi mnie, skąd ci oni pochodzili?
  15. Kronika dziejów Inflant i miasta Rygi w czasach, gdy prowadzono tam walki ze Szwedami Bodeckers Chronik Livländischer und Rigascher Ereignisse 1593-1638, bearb. von J.G.L. Napiersky, Riga 1890. http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=2...3557BDAEFDB74-1
×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.