Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
WolaStalowa

Prawdziwa historia starożytnego narodu Lechitów

Rekomendowane odpowiedzi

atrix   

Postanowiłem skorzystać z nowych opracowań dotyczących sfragistyki. Zapoznałem się praca doktorską Pani B.Małachowskiej - Pieczęcie miast księst Opolsko -Raciborskiego i Cieszyńskiego do roku 1740. Praca doktorska z roku 2013.

Po zapoznaniu się z pracą, poniżej skrótowo podaję ważne informacje dotyczące pieczęci miejskich.

 

Typy pieczęci miejskich

 

Pieczęć główna

Była to pieczęć którą miasto pieczętowało ważne dokumenty.

Pieczęć inna

Pieczętowano nią dokumenty o mniejszej wadze prawnej

Pieczęć okolicznościowa

Pieczęć miała charakter rocznicowy. Mogła być wykonana na jakieś ważne wydarzenie jak przyjazd króla itd

 

 

 

Daty na pieczęciach miejskich

 

Zawsze były pisane cyframi arabskimi. Bywały też wyjątki gdzie datę pisano cyframi Rzymskimi.

Data wyrażała z reguły date wykonania tłoka. Bywało też tak że że podawano datę ważniejszych wydarzeń związanych z miastem. Poprawną interpretację daty na pieczęci, musi poprzedzać znajomość historii danego miasta. Przykładem umieszczenia daty związanej z historią Miasta jest pieczęć miejska Wiednia z datą 1529 roku. Data jest datą ataku Sulejmana II na miasto.

Daty na pieczęciach mogły również wyrażać rok założenia miasta, rok nadania praw miejskich, nadanie herbu i wiele innych dat związanych z historią miasta.

Daty na pieczęciach pojawiły się w Angli w już w XII wieku. Sporadycznie datę poprzedzało słowo ANNO ANNO DOMINI lub skrót A lub AD.

W przypadku pieczęci miast Raciborza czy Rybnika, data stanowiła nieodzowny element składowy.

Data mogła również wyrażać legendarne związki z miastem

 

Wizerunki postaci na pieczęciach

 

By upamiętnić założyciela lub właściciela miasta na pieczęciach umieszczano wizerunki osób.

Dotyczy to w szczególności pieczęci z XIII i XIV. Wizerunek lub herb władcy czy właściciela w pewnym sensie podnosił status miasta. Dla włodarzy miast było też ważnym elementem pieczęci, gdyż podkreślało ich źródło władzy. Można dodać że postacie umieszczane na pieczęciach mogły być też legendarnymi postaciami związanymi z danym maistem.

 

 

Legenda napieczętna

 

Opis zazwyczaj był łaciński. Były jednak od tej reguły odstępstwa. W XIV wieku pojawia się legenda napieczętna w języku Niemieckim. W Polsce pojawia się opis Polski w XVI wieku.

Najwcześniej opisu łacińskiego pozbywaja się małe miasta

Średniowieczne legendy napieczętne zawsze poprzedza „ krzyżyk” , nieco później pojawia się „ kropka” i „ gwiazdka”

Opis poprzedzało słowo SIGILLUM. Są przypadki gdzie pomijano powyższe słowo, i pisano tylko nazwę miasta lub nazwę pieczęci. Nazwa miasta w opisie pojawia się zawsze lub tylko inicjał nazwy. Były przypadki gdzie pomijano w całości opis pieczęci.

Im krótsza legenda napieczętna tym starsza pieczęć.

 

Myślę że warto się zapoznać z całością pracy Pani B. Małachowskiej;

sadze że właśnie w niej mamy odpowiedzi na pytania jakie padły na tym forum.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
W dniu 11.02.2019 o 2:20 PM, atrix napisał:

Pierwsze wzmianki o Solcu są z czasów panowania Bolesława Śmiałego. Często jemu się przypisuje założenie miasta

 

U kogo się  przypisuje? Poproszę o cytat...

 

W dniu 10.02.2019 o 9:31 PM, atrix napisał:

Nadmienię tylko że do dzisiaj myli się pewne gatunki ptaków

 

A omyliłby atrix kruka z kawką?

Dziwne...

Może podać nam atrix wielkość tych dwóch ptaków?

 

W dniu 11.02.2019 o 2:20 PM, atrix napisał:

Nasze brababki operowały nieco dla nas nie zrozumiałym językiem. Mogę Ci tylko powiedzieć że czasami nie rozumiałem pewnych określeń, i często dopytywałem co one oznaczają

 

A to proszę odnosić się jedynie do własnych doświadczeń, ja tam "rozumiałem " swych przodków, może atrix nie powinien wchodzić na niwę etymologii - bo wychodzą dziwne wnioski? Wciąż nie poznaliśmy tego internetowego źródła co Graka? To już je odzyskał atrix, czy tylko wciąż pozostają "kwerendą internetową"?

 

Mam wskazać ile błędów językowych popełnił atrix w kilku ostatnich wpisach? Bo to nieco by podważyło jego etymologiczne rozważania...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
atrix   
15 godzin temu, secesjonista napisał:

A omyliłby atrix kruka z kawką?

Dziwne...

Może podać nam atrix wielkość tych dwóch ptaków?

Pytania pozostawię bez odpowiedzi. Bo nie najmniejszego sensu na nie odpowiadać.

Wywody i czasami próby obrażania mnie ze strony administratora forum zmuszają mnie do zaniechania dalszej dyskusji.

Myślę że nie ma sensu tracić dalej czasu na bezowocne dyskusje. 

Jeszce raz podziękowania dla kolego Jakobera za merytoryczną dyskusję.

 

 

Edytowane przez atrix

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jancet   

Ja w każdym razie jeden pogląd Atrixa w pełni podzielam - tłok pieczęci jest z zasady starszy od dokumentu, który nim pieczętowano.

 

Choć mogę sobie wyobrazić wyjątek, że dokument czeka spisany na wykonanie pieczęci.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

To, że tłok powstał przed 1703 rokiem jest gdzieś w toku tego dyskursu negowane?

 

W dniu 12.02.2019 o 9:38 PM, atrix napisał:

Postanowiłem skorzystać z nowych opracowań dotyczących sfragistyki. Zapoznałem się praca doktorską Pani B.Małachowskiej - Pieczęcie miast księst Opolsko -Raciborskiego i Cieszyńskiego do roku 1740. Praca doktorska z roku 2013.

Po zapoznaniu się z pracą, poniżej skrótowo podaję ważne informacje dotyczące pieczęci miejskich

 

Niewielki wyczyn zważywszy na fakt, że ta praca została wymieniona już w toku naszej dyskusji, i to w kontekście... podważania pewnych wywodów atrixa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.