Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Recommended Posts

"W 1778 roku król nadał folwark Maurycemu Grayle. Wzniósł on na obecnym skrzyżowaniu Lwowskiej i Koszykowej pałacyk w stylu klasycystycznym. Od roku 1787 pałacyk przejęła Teresa Tyszkiewiczowa".

Folwark czy folwark i pałacyk? Pałac nie został wzniesiony przez wspomnianego Maurycego.

Czy aby dobra tu kolejność przejmowania majątku?

Skąd nazwisko "Grayle"??

Wystarczy trochę poszukać:

"Documents relatifs a la fabrique de faience de Belwedere de M. Glayre".

/AGAD, Archiwum Kameralne, [1451] 1700-1798"/

Piotr Maurycy Glayre był sekretarzem królewskim (i tajnym radcą) wypełniającym dlań zadania dyplomatyczne.

Proponuję jednak weryfikować dane w różnych źródłach zanim się poda je na swym blogu.

:B):

W owych czasach często zapisywano mocno dowolnie nazwiska cudzoziemców, ale ja się nie spotkałem z panem "Grayle", jedynie jeszcze z formą: "Glaire", co jest zrozumiałe ze względu na wymianę w wymowie:

"... prosząc o odpowiedź pod adresem Maurycego Glaire'a".

/J. Czarnomski "Z dziejów wolnomularskich XVIII w.", "Kwartalnik Historyczny", R. 53, z. 2, 1939, s. 268/

B. Dembiński "Un Suisse au 8ervice du Roi de Pologne, Maurice Glayre, ami du roi Stanislas August", "Pologne-Suisse. Recueil d'etude historique" Warszawa-Lwów 1938

"Stanislas Poniatowski et Maurice Glayre. Correspondance…", Wyd. E. Mottoz, Paris 1897.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"W 1778 roku król nadał folwark Maurycemu Grayle. Wzniósł on na obecnym skrzyżowaniu Lwowskiej i Koszykowej pałacyk w stylu klasycystycznym. Od roku 1787 pałacyk przejęła Teresa Tyszkiewiczowa".

Kolejność za Gajewski - "Urządzenia komunalne Warszawy"

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to chyba się pomylił modernizacją pałacyku zajmowała się Tyszkiewiczowa wiadomo nawet co wówczas zmieniono i kogo do tego najmowała: Rosenbach, Tietz (prawdopodobnie), a dopiero potem przeszedł w ręce Francuza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Mieszkał przy ulicy Flory 7 wraz z rodzicami Władysław Bartoszewski. Pod numerem 2 mieszkali – do momentu wyjazdu z Polski, a to nastąpiło przed 1939 rokiem – państwo Słomińscy, znany poeta wraz z żoną Anną.

Zatrzymajmy się przy osobie Władysława Bartoszewskiego.Otóż Jego ojciec, jako pracownik Banku Polskiego, dostał służbowe mieszkanie. Według słów samego Profesora Bartoszewskiego miało to miejsce prawdopodobnie w roku 1928, a wiązało się to z awansem ojca Władysława Bartoszewskiego na wyższe stanowisko.

Państwo Słonimscy zamieszkiwali kamienicę pod numerem 2. Jest to ich pierwsze i jedyne mieszkanie przed emigracją z Polski. Na rogu Flory i Bagateli był schron, do którego przed bombardowaniami uciekali państwo Słonimscy. Może i Władysław Bartoszewski z rodzicami? Kto to wie …".

Coś tu się nie zgadza, Słonimski opuścił Warszawę chyba piątego września - zatem nie: "przed 1939 rokiem".

Share this post


Link to post
Share on other sites

"W 1889 r. założył Zakłady Zbożowe „Karol Michler i Spółka”, które szybko zyskały uznanie w Warszawie oraz za granicą. W 1908 r. kupił kamienicę przy ul. Chmielnej 13, w której mieścił się zakład kąpielowy „Diana”. Sześć lat później nabył majątek ziemski w Radzikowie. Do spółki Michlera w latach późniejszych dołączyli synowie".

Niewiele się zgadza...

1. Michler większą działalność przemysłową podjął w 1886 roku a nie w: 1889 roku.

2. Założona wówczas spółka nie nazywała się: "Zakłady Zbożowe „Karol Michler i Spółka”", było to: Towarzystwo Młyna Parowego p. f. Karol Michler i Spółka.

3. W 1889 r. nie powstaje żadna nowa spółka, firma pod starą nazwą wciąż produkuje i zdobywa medale na światowych wystawach.

4. Jeśli: "w latach późniejszych..." ma się tyczyć lat po 1904 roku (1908+6) to również informacja o synach jest błędna. Ci weszli do zarządu przekształconego przedsiębiorstwa (Towarzystwo Akcyjne Młynów i Zakładów Zbożowych „K. Michler i Spółka”) już w roku 1903.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jancet   

budowa i rozbudowa filtrów Lindleya. Zlokalizowane między ulicami Koszykową, Krzywickiego, Filtrową i Raszyńską, czyli w najbliższym otoczeniu Lwowskiej. Ulica Williama Lindleya prowadzi wprost do wejścia na teren Filtrów Warszawskich, mieszczących się przy ul. Koszykowej 81. Budowę zainicjowano w 1821 roku, w pierwszym roku panowania prezydenta Sokratesa Starynkiewicza.

Od Lwowskiej do ogrodzenia Filtrów 850 m - to w skali ówczesnej Warszawy kawał drogi, tyle było do Dworca Wiedeńskiego czy Placu Aleksandra (Trzech Krzyży), niewiele dalej do Rogatek Mokotowskich. Trochę to naciągane.

Rok 1821 to ewidentna pomyłka, Starynkiewicz jeszcze nie umiał chodzić.

Nie do końca zrozumiałem, jaki jest związek między ulicami Lwowską a Wielką.

Poza tym ciekawe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

budowa i rozbudowa filtrów Lindleya. Zlokalizowane między ulicami Koszykową, Krzywickiego, Filtrową i Raszyńską, czyli w najbliższym otoczeniu Lwowskiej. Ulica Williama Lindleya prowadzi wprost do wejścia na teren Filtrów Warszawskich, mieszczących się przy ul. Koszykowej 81. Budowę zainicjowano w 1821 roku, w pierwszym roku panowania prezydenta Sokratesa Starynkiewicza.

Od Lwowskiej do ogrodzenia Filtrów 850 m - to w skali ówczesnej Warszawy kawał drogi, tyle było do Dworca Wiedeńskiego czy Placu Aleksandra (Trzech Krzyży), niewiele dalej do Rogatek Mokotowskich. Trochę to naciągane.

Poza tym ciekawe.

Patrzę się z perspektywy roku 2015 a 850 m. to mały odcinek w XXI wieku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie do końca zrozumiałem, jaki jest związek między ulicami Lwowską a Wielką.

Poza tym ciekawe.

Przy ulicy Wielkiej, której częścią jest nasza ulica Lwowska mieściła się Żydowsko-amerykańska organizacja „Joint”. No może z artykułu to nie wynika zbyt jasno, ale ulica Lwowska jest częścią ulicy Wielkiej. Wielka po II wojnie św. została pomniejszona do odcinka ulicy Lwowskiej, poprawię w najbliższym czasie ...

Edited by adamhistoryk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.