Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
secesjonista

Symbolika zborów protestanckich na przestrzeni dziejów

Recommended Posts

W temacie "Symbolika w kościołach Po czym poznać świętego" lancaster napisał:

"Symbolika chrześcijańska winna się ograniczać jedynie do przedstawienia krzyża , jako symbolu męki Pańskiej cala reszta niezależnie od rodowodu , czy tez zastosowania , ma w sobie pierwiastek obcy , pogański . Oczywista pisze z pozycji staroluterańskich".

 

Czy jest i czy: było tak rzeczywiście?

By uprzedzić wszelkie niejasności nie mamy tu rozmawiać o tym kto bliższy Słowu i kto przynależy do "prawdziwszej religii". Zdając sobie sprawę, że protestanci szereg różnych dróg (na przestrzeni wieków) wydeptali - temat odnosi się do ich ogółu: a nie jednego odłamu - wszystkie mają być tu traktowane równorzędnie.

Rozmawiać tu mamy o elementach z zakresu historii sztuki i nauk pokrewnych, a nie dylematów teologicznych

Czy alba jest stosowana przez prezbitrów u protestantów - i czy dziś: nie jest symbolicznym strojem? Bo czemu alba, a nie dżinsy?

Czy Marcin Luter (już po reformacji) nie występował w odpowiednich momentach komży, a w innych np. ornatu?

Czy na strój szeregu protestantów nie miało wpływu zarządzenie urzędnicze?

Kiedy utrwaliła się befka?

Co "mówi" monstrancja?

A jak było ze zdobieniem ścian?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W temacie "Symbolika w kościołach Po czym poznać świętego" lancaster napisał:

"Symbolika chrześcijańska winna się ograniczać jedynie do przedstawienia krzyża , jako symbolu męki Pańskiej cala reszta niezależnie od rodowodu , czy tez zastosowania , ma w sobie pierwiastek obcy , pogański .

Oczywista pisze z pozycji staroluterańskich".

Tak jest u Wolnych Chrześcijan. To jest odłam braci plymuccych. Mają goły krzyż, bez figurki Jezusa. Oczywiście Biblia również stanowi symbol wiary. Żywy, jeśli można tak powiedzieć.

A co do krzyża , hmm - no cóż jest jednym z najstarszych symboli ludzkości znanym w większości starożytnych religii. Niemal w każdym zakątku ziemi odkryto przedmioty z tym znakiem. Prosty znak krzyża odnajdywali archeolodzy na ścianach wielu europejskich jaskiń (Francja,Szwajcaria,Szwecja). Zostawili go nasi przodkowie z okresu paleolitycznego. Trudno dziś wyjaśnić, co krzyż wtedy oznaczał. Naukowcy sądzą, że rysunki miały związek z kosmosem, słońcem, ziemią lub czterema stronami świata. Krzyże runiczne stosowano jako symbol graniczny w Skandynawii. Podobne znaki solarne znaleziono na Ślęży. Hetycki znak Krzyża w kole ma już ponad 4 tyś. lat- znany był nie tylko na terenie obecnej Europy, ale też w starożytnej Babilonii. Zapisałem to co pamiętam ...

Edited by adamhistoryk

Share this post


Link to post
Share on other sites
gregski   
Czy jest i czy: było - tak rzeczywiście?

Jako kiepski Katolik moze nie powinienem zabierac glosu w tej sprawie ale cos mi sie kolacze, ze pierwsi Chrzescijanie stosowali sie do oryginalnej wersji dekalogu i nie robili wizerunkow ludzi czy zwierzat unikajac w ten sposob pokusie sporzadzenia "zlotego cielca".

Jednak ponoc dla identyfikacji ochoczo uzywali wizerunku ryby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zauważmy jednak, że mówimy o dalece wcześniejszych nam dziejach niźli początki chrześcijaństwa czy paleolit, czyli jak to wyglądało po wystąpieniu Lutra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gregski   

No tak, ale zalozeniem Lutra byl niejako powrot do zrodel. Dla niego te wszystkie rzezby, malunki, kadzidla to byly poganskie nalecialosci. Nalezalo powrocic do SLOWA.

Z reszta nie bylo to nic az tak nowatorskiego. I wczesniej przez Koscioly Wschodni i Zachodni przechodzily fale niszczenia "balwanow".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisząc te słowa :

".....Symbolika chrześcijańska winna się ograniczać jedynie do przedstawienia krzyża , jako symbolu męki Pańskiej cala reszta niezależnie od rodowodu , czy tez zastosowania , ma w sobie pierwiastek obcy , pogański .

Oczywista pisze z pozycji staroluterańskich"......

Na myśli miałem , jedynie przedmioty darzone adoracją , w większości kościołów protestanckich jest to krzyż ( i jedynie krzyż ), u prawosławnych są to min ikony , w kościele rzymskim "święte "obrazy , oraz rzeźbione w kamieniu czy drewnie "przedstawienia " Chrystusa , czy "świętych " .

To czy nawy boczne mają motyw roślinny , lub elementy stroju pastora , lub diakona ( historycznie ukształtowane ) nie naleza do tej kategorii .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monstracja to Kościół Katolicki. Może warto przejrzeć Werdauskie Wiadomości Misyjne? Zwiastun ewangeliczny także polecam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Symbolika zborów protestanckich na przestrzeni dziejów

&

Rozmawiać tu mamy o elementach z zakresu historii sztuki i nauk pokrewnych, a nie dylematów teologicznych

Czy alba jest stosowana przez prezbitrów u protestantów - i czy dziś: nie jest symbolicznym strojem? Bo czemu alba, a nie dżinsy?

Czy Marcin Luter (już po reformacji) nie występował w odpowiednich momentach komży, a w innych np. ornatu?

Czy na strój szeregu protestantów nie miało wpływu zarządzenie urzędnicze?

Kiedy utrwaliła się befka?

Co "mówi" monstrancja?

A jak było ze zdobieniem ścian?

Z całym szacunkiem , doradzałbym nie szukania symboliki gdzie jej nie ma , a pewne wspólne elementy mają charakter użytkowy lub wynikają z tradycji .

Prosty przykład jedna z moich Szanownych Babek pochodząca z Cieszyńskiego ( ewangeliczka )zawsze nakrywała chleb bezwzględnie czystą serwetą haftowaną w zielone wzorki , podobnie jak jej sąsiadki ( i chyba reszta wsi ) - czy wysnujemy na ten temat wniosek o symbolicznym stosunku do chleba ? Czy tez chodzi o higienę , by muchy na chlebie nie siadały .

A zielone wzorki ? Czy to element symboliczny , ..... raczej w masie podobnych obrusików pozwalał odnajdywać , te które do osłony chleba służyły .

Druga z Szanownych Babek żarliwa katoliczka z Kresów , trzymała chleb w plastikowym pojemniczku ( szafeczce ) kupionym w DT , i tu nie szukajmy symboliki , a raczej walorów użytkowych .

Co "mówi" monstrancja?

&

Monstracja to Kościół Katolicki. Może warto przejrzeć Werdauskie Wiadomości Misyjne? Zwiastun ewangeliczny także polecam.

Hmmmmm...... , dla takich Husytów Monstrancja a Kielich , to ważne symbole .... co prawda są Oni ruchem reformatorskim , z przed czasów wystawienia Ojca Reformacji Marcina Lutra , ale On z wielka estymom wyrażał się o Mistrzu Husie , ja wiec nie mam problemu z zaliczeniem Husytów do protoplastów protestantyzmu .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Tak powoli na odchodnym może i ja rzucę parę słów.

Chyba zacząć wypada od zdefiniowania tego co uznajemy za symbol i symbolikę, a nieco węziej symbolikę chrześcijańską. Jeśli za symbolikę chrześcijańską uznamy jakikolwiek element niosący ze sobą ukryte znaczenie, tudzież mogący nieść takie znaczenie - to symbolikę mamy wszędzie np biały kolor ścian - czy nie jest symbolicznym nawiązaniem do przemienienia na górze Tabor? Jeśli w ten sposób będziemy patrzeć to rzeczywiście wszędzie znajdziemy symbolikę.

Jeszcze jedna kwestia się mi nasuwa - czy nie powinniśmy rozważać tego w odniesieniu do tego jak pojmowali/pojmują ową symbolikę (ewentualną) jej "użytkownicy" - to znaczy sami protestanci? Symbolika ma sens jedynie w odniesieniu do społeczności w której funkcjonuje, jak więc to było z przeszłymi protestantami i jak oni patrzyli na symbolikę występującą w ich zborach?

Temat żywotnie mnie interesuje, bo w sumie patrząc przez pryzmat lepiej oświetlonych źródłowo epok można by spróbować odpowiedzieć na pytanie o nasze możliwości poznawcze względem symboliki przeszłych kultur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monstracja to Kościół Katolicki. Może warto przejrzeć Werdauskie Wiadomości Misyjne? Zwiastun ewangeliczny także polecam.

Ja zwracam uwagę na szczegóły:

"Zwłoki jego pochowano w Piaskach, gdzie w pobliżu ołtarza widać nagrobek z napisem: Salomonowi Hermson, nie gdy czujnemu pastorowi kościoła tego (...)

Za jego czasów darowany został tutejszemu kościołowi kielich srebrny z monstrancją, jak mówił, wyzłacany, przez hojna jakąś rękę, której nazwisko dziś nieznane

(...)

Wszystkie ruchomości, książnice i sprzęty domowe ogień pochłonął. Okazała się jednak szczególna łaska Boża w tym, że kościół został zachowany, a kielich z monstrancją, od dymu zupełnie zczerniay, wydobyty został z gruzów nieuszkodzony (na pamiątkę tego B. Godfryd Plojczyk, starszy zboru lubelskiego i złotnik, gdy wyzłacał kielich na nowo, pozostawił w nim dwie czarne smugi)...".

/"O zborach w Piaskach, Siedliskach i Bełżycach w XVI-XVII wieku" oprac. J. Grzesik, Lublin 2010, s. 165 i s. 166/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyjaśniam: tu jest katolicka monstracja, a tu kielich z monstracją. Mnie chodziło o "zewnętrzną formę" naczynia w którym jest przechowywana monstracja.

Nie wiem dlaczego w kościele katolickim jest taki przepych. Może to taka tradycja? W protestanckich zborach opierają się na biblijnej nauce. Poniżej kilka uwag na ten temat.

W Starym i Nowym Testamencie wielokrotnie pojawia się motyw kielicha. Prorok Jeremiasz napisał "Babilon był w ręku Pana złotym kielichem, upajającym całą ziemię" (Jr 51,7) natomiast król Dawid, w Psalmach napisał "Bo w ręku Pana jest kielich, który się pieni winem" (Ps 75, 9) czy też "Podniosę kielich zbawienia i wezwę imienia Pańskiego" (Ps 116, 13).

Święty Mateusz w Ewangelii napisał "Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić?" (Mt 20,22) i następnie wspominając Ostatnią Wieczerzę "wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im" (Mt 26, 27). Podczas modlitwy w Ogrojcu wspomina "Ojcze mój, jeśli to możliwe, niech Mnie ominie ten kielich! Wszakże nie jak Ja chcę, ale jak Ty". (...) jeśli nie może ominąć Mnie ten kielich, i muszę go wypić, niech się stanie wola Twoja!" (Mt. 26, 39-42). Święty Paweł w Liście do Kolosan wspomina "Złoty kielich oznacza wszystkie skarby mądrości ukryte w Chrystusie" (Kol 2,3).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Różnice to ja znam, zatem proszę sobie darować objaśnianie mi rzeczy dość oczywistych, kwestią istotną jest to: czym jest monstrancja na kielichu - zwykłą ozdobą czy coś symbolizuje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.