Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Qrosava

Nowy rosyjski myśliwiec

Rekomendowane odpowiedzi

Qrosava   

Tak lata nowy rosyjski myśliwiec - video

źródło: wp.pl

Nowy rosyjski myśliwiec

źródło: onet.pl

Rosja. Próbny lot myśliwca piątej generacji.

źródło: gazeta.pl/PAP

Informacji jak na razie nie wiele. Tylko tyle, że odbył około 45-minutowy udany lot próbny, że jest niewykrywalny dla radarów, że prace nad nim trwały od lat 90. i że jest odpowienikiem F-22. Jak sądzicie, czy ta rosyjska maszyna okaże się lepszą konstrukcją od amerykańskiego "odpowiednika"? Jestem ciekaw Waszych opinii. :D

Q

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Rzecz gustu ale jak dla mnie jest dużo ładniejszy, zgrabniejszy od F-16.

I tyle co mogę powiedzieć na ten temat. :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

Tak, zgrabny i ładniejszy to jest od F-16 ale mojego ukochanego F-22 nic nie przebiję lub B2 spirint :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tak, zgrabny i ładniejszy to jest od F-16 ale mojego ukochanego F-22 nic nie przebiję lub B2 spirint :D

B-2 ładny i zgrabny? Błeeeee.

F-22 porównywalny.

Ale to oczywiście - rzecz gustu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

no to jest rzecz gustu :D podobają mi się te samoloty typu stealth ale też B-52. Ale tu nie chodzi o wygląd a o skutecznosć bo twórcy tego samolotu na pewno nie patrzyli na wygląd :) ale jest podobny do

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Qrosava napisał:

że jest niewykrywalny dla radarów,

Jak to jest z tą niewykrywalnością ? W każdej długości fal ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Qrosava   

Tomaszu, niestety nie potrafię odpowiedzieć na Twoje pytanie, bo nie znalazłem żadnych informacji. :D Jak narazie znalazłem tylko tak lakoniczne informacje jakie w poprzednim poście napisałem. Bodajże w każdym z podanych linków jest jedynie wzmianka, która brzmi mniej więcej tak: nowa rosyjska maszyna jest niewykrywalna dla radarów i tyle. :B): Informacji jest bardzo mało. Pozdrawiam. :)

Q

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

A ja odpowiem na to pytanie bo trochę znam się na technologii stealth. Chodzi o to że obudowa samolotu wchłania fale radarowe czyli nie wracają do radaru co w przypadku tego samolotu tak jest, a np. F-117 ma taki dziwny kształt to rozprasza fale radarowe na różne strony ale nie w stronę radaru, poczytaj w internecie, wpisz stealth i wszystko będzie. Pierwsze samoloty typu stealth to był F-117 co rozpraszał fale radarowe ale i też je pochłaniał.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
maxgall   

Ale się kolega rozpędził :) Jeżeli naprawdę kolega zna się na zastosowanych w lotnictwie technogiach stealth to jest jedną z niewielu (o ile nie jedyną) osobą z taka wiedzą w naszym pięknym i wysoce rozwiniętym technologicznie kraju. :D

Raczej nie: niewykrywalność, a ograniczenie wykrywalności, tudzież nazywane zmiejszeniem skutecznej powierzchnię odbicia radiolokacyjnego i ograniczeniem emisjii termicznych. Każdy obiekt jest wykrywalny, z tym że te na których zastosowano rozwiązania stealth są możliwe do wykrycia z mniejszej odległości.

Niestety żaden producent nie poda (no, może za jakieś 50 lat :B): ) charakterystyk czestotliwościowych ilustrujących skuteczność zastosowanych rozwiązań, tak samo zresztą jak charakterystyk przestrzennych.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

Ajć zapomniałem o emitowaniu dźwięku i temperatury :D sorry za błąd. Tak każdy samolot ze stealth jest wykrywalny na niskim pułapie. Ale taki B-2 Spirint ma pułap do około 11km jak się nie mylę, i wiele myśliwców też osiąga taki pułap to mogą go zestrzelić.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Overcome   

A orientujecie się, czy ten samolot ma silniki wektorowe?? W tekście tego nie znalazłem, z tych zdjęć też nie mogę się tego dopatrzyć, ale kiedyś słyszałem, że właśnie wektorówki mają być tam zamontowane.To prawda??

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

To, że można ograniczyć obraz radarowy samolotu geometrią (oczywiście głównie z jednego kierunku, no ale akurat istotny jest głównie obraz z przodu na kursie zbliżeniowym) jest mi znane. Ale pokrywanie masą pochłaniającą działa w pewnym zakresie fal. W tym momencie nie tylko wyższe częstotliwości od mikrofal (cieplne) ale i fale dłuższe nie są pochłaniane. Słyszałem, że w falach metrowych i dłuższych grają rolę odbicia od krawędzi płaszczyzn i w tym zakresie widać stealth'a jak na dłoni.

Poza tym pytanie. Podobno takiego amerykańskiego zestrzelono (uszkodzono) w Jugosławii. Czy takie coś zaszło i czy ma to związek z "postępem technologicznym" w Rosji ?

--------------------

Ależ zaszło. Był to F-117. Znalazłem takie "coś" na jednej ze stron:

W czasie operacji doszło do wielu pomyłek, w których ucierpiała ludność cywilna. Najważniejsze to trafienie pociągu osobowego na moście w Grdelicy kiedy zginęło 30 osób, zbombardowanie cywilnego konwoju z Prizrenu do Djakovicy (64 ofiary), atak na targ w wiosce Korisza gdzie śmierć poniosło 87 osób i wreszcie zbombardowanie chińskiej ambasady w Belgradzie 7 maja. Szczególnie ta ostatnia wpadka sił sprzymierzonych odbiła się szerokim echem na całym świecie. Dowództwo tłumaczyło pomyłkę nieaktualnymi mapami, które były w posiadaniu strategów NATO.

Historycy i publicyści coraz częściej wskazują na inny powód, jakim była chęć zniszczenia szczątków zestrzelonego kilkanaście dni wcześniej niewidzialnego myśliwca F-117 przez serbską ochronę przeciwlotniczą. Myśliwiec miał być rzekomo dostarczony za pośrednictwem chińskich placówek dyplomatycznych do Moskwy, do czego nie chciał dopuścić Pentagon.

Zarówno jedno jak i drugie wytłumaczenie brzmi fantastycznie. Aż strach pomyśleć, że najpotężniejsza siła militarna świata prowadzi zmasowane naloty używając nieaktualnych map. Z drugiej strony trudno sobie wyobrazić naruszenie suwerenności ambasady i poświęcenie trzech niewinnych pracowników w celu ochrony samolotu (który nota bene znajduje się teraz w serbskim muzeum).

11 lat na wdrożenie. Dużo czy mało ?

Edytowane przez Tomasz N

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

Nic nie słyszałem aby został strącony samolot jakiś w Jugosławii, wiele czytałem o Amerykańskich samolotach ale nic na ten temat nie przeczytałem, mógłbyś podać jaki to był samolot?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zestrzelono F-117, podaję za anglojęzyczną wiki:

One F-117 has been lost in combat with the Army of Yugoslavia. On 27 March 1999, during the Kosovo War, the 3rd Battalion of the 250th Air Defence Missile Brigade under the command of Colonel Zoltán Dani, downed F-117A callsign "Vega 31", AF serial number 82-0806, with a Yugoslav-improved of Soviet Isayev S-125 'Neva' (NATO name SA-3 'Goa') anti-aircraft missile system. According to NATO Commander Wesley Clark and other NATO generals, Yugoslav air defenses detected F-117s by operating their radars on unusually long wavelengths, making the aircraft visible to radar for brief periods.

Reportedly, several SA-3s were launched from approximately 8 miles out, one of which detonated near the F-117A, forcing the pilot to eject. Though still classified, it is believed that the F-117 has no radar warning indicator, so the pilot's first indication of an incoming missile was likely seeing its flame. At this distance and combined speed the pilot had about six seconds to react before impact. According to an interview, Zoltán Dani kept most of his missile sites intact by frequently moving them, and had spotters looking for F-117s and other NATO aircraft. He oversaw the modification of his targeting radar to improve its detection. The commanders and crews of the SAMs guessed the flight paths of earlier F-117A attacks from rare radar spotting and positioned their SAM launchers and spotters accordingly. It is believed that the SA-3 crews and spotters were able to locate and track F-117A 82-806 visually, probably with infra-red and night vision systems. He claimed that his battery shot down an F-16 as well.

The F-117 pilot survived and was later rescued by U.S. Air Force Pararescue personnel. The wreckage of the F-117 was not promptly bombed, due to possible media fallout from news footage of civilians around the wreckage. The Serbs are believed to have invited Russian personnel to inspect the remains, compromising the then 25-year old U.S. stealth technology. The F-117's pilot was misidentified. While the name "Capt Ken 'Wiz' Dwelle" was painted on the canopy, it was revealed in 2007 that the pilot was actually Lt Col Dale Zelko, USAF

BTW - ArekII, B-2 to Spirit, a nie Spirint...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.