Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Jarpen Zigrin

Bitwa o Atlantyk

Rekomendowane odpowiedzi

Niemcy ostatecznie ją przegrali jak myślicie dlaczego?

- Dobrze uzbrojone konwoje aliatnów ograniczyły "wilcze stada"

- Klęski na frontach lądowych

- Większy potencjał militarny Aliantów

- Mała ilośc samalotów do zwalczania alianckich konwojów.

Jakie jest wasze zdanie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
- Dobrze uzbrojone konwoje aliatnów ograniczyły "wilcze stada"

Liczba okretów eskorty raczej się nie zwiększyła - zadziałało raczej większe doświadczenie i utechnicznienie (nowe modele sonarów, radar, radionarmini)

Do tego dochodzą samoloty działające z baz lądowych i lotniskowców eskortowych, ale także specjalnie tworzone grupy uderzeniowe aktywnie poszukujące U-booty już na Zatoce Biskajskiej.

- Mała ilośc samalotów do zwalczania alianckich konwojów.

Zadziałała awersja Luftwaffe do wspoółpracy z Kriegsmarine - liczba samolotów patrolowych była niezwykle skromna jak na skalę działań prowadzonych równoczesnie na lądzie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomek91   

Hitler przystąpił do wojny z małą ilością U-Botów , więc mimo ,że na początku odnosili duże zwycięstwa to i tak nie powalili na kolana Wielką Brytanię . Nie małe znaczenie miało przejęcie Enigmy . Alianci wiedzieli gdzie są Wilcze stada i poprostu je omijali. Stocznie amerykańskie natomiast budowały statki w coraz szybszym tempie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ZwieRZak   
- Dobrze uzbrojone konwoje aliatnów ograniczyły "wilcze stada"

- Klęski na frontach lądowych

- Większy potencjał militarny Aliantów

- Mała ilośc samalotów do zwalczania alianckich konwojów.

ogólnie wszystkie przyczyny są dobre:

zwiększało się doświadczenie marynaży alianckich jak i uzbrojenie przeciw ubotom nowe sonary radary naprawde bardzo ułatwiały zatopienie ubota

klęski na frontach londowych równiez pośrednio ale istotnie wpływały na bitwe o atlantyk mianowicie fundsze szły na konstrucje czołgów samolotów wunderwaffe a nie na flotę Donitz'a przez to za puźno wprowadzono chrapy jak i nowsze modele ubotów...

wiadomo alianci mieli dużo większy potencjał w produkcji co w połączeniu z ulepszniem broni przeciw ubotom dawało rezultaty w postaci topniejącej ilości łodzi...

a co do samolotów bym się sprzeczał gdyż one nie tyle zwalczały alianckie konwoje co podawały ubotom namiary na nie!

ogólnie wszystko to spowodowało że wielka brytania przetrwała "blokadę"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gruzio2   

No i oczywiscie bledne decyzje co do wprowadzania nowych typow u-boot'ow

Np Typ XXI mogl dzialac juz w 43 co mialoby jakis sens.Pozniej w obliczu bombardowan strategicznych niemcy nie mieli juz szans nadrobic przewagi technologicznej aliantow

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie było możliwe wprowadzenie typu XXI do służby w 1943 r., ponieważ dopiero w 1943 r., rozpoczęto prace budowlane. Możesz wyjaśnić związek pomiędzy bomabrdowaniami strategicznymi a zatapianiem statków w konwojach?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo zmniejszyły, poniważ w 1944 r., - największe nasilenie ilościowe nalotów na Niemcy - III Rzesza wyprodukowała najwięcej sprzętu i uzbrojenia w swej historii, więc powtarzam, gdzie jest związek?

prototypy juz w 41
Bardzo ciekawe, bo projekt powstał w lecie 1943 r. :razz:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gruzio2   

Typu XXI byc moze ale sadze ze nasze nieporozumienie wyniknelo z niezrozumienia sie.Mnie chodzilo o okret z napedem Walthera.Byl gotow juz w 41 ale Hitler stwierdzil ze jest zbedny skoro wygrywaja(notabene przypomina sie historia Me-262 Schwablle).Sprzetu i uzbrojenia ale przytocz dane dla Kriegsmarine.A ostatecznym ciosem bylo niedoswiadczenie zalog.

Co mogl zdzialac zielony kapitan 19-latek z zaloga 18-latkow prosto z Hitlerjugend.Za duzo asow zginelo wczesniej(Schepke,Prien,Kretschmer)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Typ XXI nie był napędzany turbiną Walthera :D . Nie udało się do dzisiaj zbudować okrętu który mógłby pływać tylko na H2O2, ze względu na ogromne zużycie paliwa.

Co mogl zdzialac zielony kapitan 19-latek z zaoga 18-latkow prosto z Hitlerjugend
Możesz podać nazwisko tego 19-letniego kapitana i nr. jego U-boota? Sądzę, że te informacje masz z książki "Okręt" Buchhaima? Pomimo całej wspaniałości prozy zawartej w tym dziele, nie traktowałbym jej jako źródła. Średnia wieku marynarza z U-boota to 21,9 roku. Najmłodszy dowódca U-boota: http://uboat.net/special/faq.htm?question=6

Najstarszy dowódca U-boota: http://uboat.net/special/faq.htm?question=7 Na przyszłość radzę sprowadzić co się pisze..... :? :roll:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gruzio2   

Nie korzystam z "Okretu" choc musze przyznac ze ksiazka super.Raczej na "Ostatnich dniach Kriegsmarine"Ale autra nie rzuce bo cytuje z pamieci.Nie byl bo nie udalo sie go dopracowac.Plany byly super a poza tym w tej ksiazce napisali ze okret mial byc napedzany hybrydowo wiec podejrzewam ze turbina miala sluzyc jako dopalacz na sytuacje awaryjne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
czeslaw   

H2O2 rzeczywiście rozkłada się - w obecności nadmanganianów - gwałtownie dając gorącą parę wodną i tlen. Doświadczenie takie można nawet łatwo przeprowadzić w domu.

Skoro w parze wodnej zostaje tlen, więc musiało być stosowane jeszcze jakieś paliwo, gdyż inaczej taki okręt musiałby zabierać bardzo dużo H2O2.

Niemcy przegrali wojnę o atlantyk głównie dzięki złamaniu kodu Kriegsmarine. Podobnie, dzięki złamaniu kodu "purpurowego", Amerykanie wygrali pod Midway gdzie przewaga japońska była ogromna.

Sporo dołożyli do wygranej na Atlantyku też niemieccy zdrajcy jak np. Wilhelm Canaris.

Pozdr.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Alianci wygrali bitwę o Atlantyk ponieważ ich technika przescigała niemiecką -1

2-powietrzne eskortowanie konwojów większa ilośc okrętów eskortowych to wszystko dawało aliantom przewagę :)

Ortografia! Ostatni raz poprawiam Twój post- za nastepnym takim otrzymasz ostrzeżenie/mch90

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Witajcie mój pierwszy post na forum i od razu konkretnie.

Przegrana Niemców spowodowana była ogólnie rzecz ujmując wielką przewagą technologiczną i materiałową Aliantów.

Enigma to jedno, choć de facto nie był oto środek decydujący (jesli chciano, potrafiono przesuwać slalomem konwoje, zwłaszcza te cenne, między stadami okretów podwodnych). Środka tego bym nie demonizował, gdyż Alianci nie mogli go z oczywistych względów nadużywać.

Dużo większe znaczenie miał tzw. HUFF-DUFF (radionamiernik wysokiej częstotliwości) montowany początkowo np. na jednostkach ratowniczych (co stanowiło jawne pogwałcenie norm prowadzenia wojny morskiej, gdyż statek ratowniczy stawał się wtedy okrętem bojowym) - może śmieszne to co powiem, ale podczas I wojny siec radionamiarów Ententy była tak rozwinięta, że austro-wegierscy podwodnicy śmiali się z używania jej do nawigacji - jesli trudno było złapac namiar na gwiazdy bądź słońce, wysyłali byle jaką depeszę, po czym nasłuchiwali. Odpowiedzialne za dany sektor dowództwo sił morskich Ententy wysyłało clearem depeszę o ostrzeżeniu przed U-Bootem do wszystkich możliwych statków, podając jego położenie geograficzne.

W drugiej wojnie kwestię radionamiarów odpowiednio rozwinięto, więc wysłanie przez U-Boota krótkiej nawet radiodepeszy powodowało możliwość dokładnego namierzenia go bądź przez stacje lądowe, bądź okręty wojenne, co ściągało podwodnikom na głowę przynajmniej eskortowce, a w najgorszym razie samoloty.

Kilka godzin siedzenia pod woda powodowało, ze okręt podwodny nie był w stanie niczego zaatakować, bo niczego nie dogonił. Zaś wynurzenie to kolejna katastrofa wobec wyposażenia eskort w coraz doskonalsze radary.

Blair (Hitlera Wojna U-Bootów) uważa, że prawdziwym zwycięzcą Bitwy o Atlantyk był samolot - Niemcy ich niemal nie mieli, zaś do rozpoznania używali kiosków OP, Alianci nie dość, ze dysponowali coraz większa liczbą samolotów patrolowych dalekiego zasięgu, to na dodatek wprowadzali systematycznie nową taktykę (swoją droga niefortunnie zastosowaną przez Anglików juz w 1939), tj. grupy poszukiwawczo-uderzen iowe, które tropiły zwierzynę aż do celnego strzału.

Poza tym Niemcy nie byli w stanie eliminować załóg eskortowców (musieliby je topić przede wszystkim, a co wtedy z tonażem handlowym?), zas sami tracili niebotyczną ilość ludzi, których wyszkolenie kosztowało czas - czasy starych speców od Priena, Schepkego czy Endrassa szybko minęły, a wtedy okazało się, że nowy narybek nie nadaje sie do prowadzenia wojny z coraz lepiej zorganizowanymi i coraz bardziej doświadczonymi załogami alianckimi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.