Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
gruzio2

Luźne rozważania nt. zastosowania lotnictwa podczas I WŚ

Rekomendowane odpowiedzi

FSO   

Witam;

redbaron : tak naprawdę lotnictwo przeszlo przeksztalcenia nie w czasie wojny, a w wyniku doświadczeń jakie zebrano w jej trakcie. W czasie wojny okazalo się że uniwersalny samolot jest do wszystkiego czyli do niczego, jak glosi jedna z reklam. Okazalo się, że każde zastosowanie ma swoje wymogi i pod względem maszyn, jak i pod względem silnikowym czy uzbrojenia. Tak naprawdę I w.ś. dala sygnal do blyskawicznego rozwoju [od latadel w '14 do samolotów odrzutowych w niecale 30 lat później]. Oznacza to nie tyle rozwój ale impuls do rozwoju i pierwsze podzialy na typu maszyn które stanowily góne typy sil lotniczych.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
tak naprawdę lotnictwo przeszlo przeksztalcenia nie w czasie wojny, a w wyniku doświadczeń jakie zebrano w jej trakcie.

FSO

Przyznam się, ze zupełnie nie rozumiem tego zdania. Odpowiadając intuicyjnie mogę powiedzieć, że Redbaron trafił w sedno.

Do wojny przystąpiono a nieuzbrojonymi samolotami używanymi wyłącznie do rozpoznania (cudem, że w ogóle latały). Kończono zaś z wyodrębnionym lotnictwem myśliwskim, bombowym i rozpoznawczym. Te wyodrębnione klasy utrzymały się przez długie lata.

Mało tego zarysowały się podklasy samolotów które będą rozwijały się później, jak na przykład nocne myśliwce, samoloty bombowo-torpedowe.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

dla mnie I w.ś. byla jedynie początkiem zmian: wiadomo bylo że należy "wyspecjalizować" samoloty. Lecz pelny rozwój wszelkiej techniki to już okres powojenny i przygotowania do kolejnej światowej. Pod koniec I w.ś wiedziano czym mają się charakteryzować poszczególne typy maszyn, lecz możliwość ich realizowacji [owych charakterystyk] to znacznie późniejsze lata.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
dla mnie I w.ś. byla jedynie początkiem zmian: wiadomo bylo że należy "wyspecjalizować" samoloty. Lecz pelny rozwój wszelkiej techniki to już okres powojenny

I właśnie je wyspecjalizowano!

Myśliwce Nieuporta Spowita, czy Fokkera były takimi wyspecjalizowanymi maszynami, służącymi do zwalczania innych statków powietrznych.

Bombowce AVRO, Gotha, DH i inne były od początku do końca projektowane do zrzucania bomb.

I tak dalej, i tak dalej…

Oczywiście po wojnie wraz z rozwojem myśli technicznej samoloty zaczęły się odznaczać coraz to lepszymi parametrami ale przecież niczego rewolucyjnie nowego w klasach samolotów nie wymyślono .

Każdy rodzaj samolotu który brał udział w II WŚ istniał już w I WŚ (może za wyjątkiem bombowca nurkującego).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   
IKażdy rodzaj samolotu który brał udział w II WŚ istniał już w I WŚ (może za wyjątkiem bombowca nurkującego).

Też mi się tak wydaje. Nurkowców wprawdzie nie było, ale samoloty szturmowe - robiące mniej więcej to samo co nurkowce - już były.

Oczywiście, że przekształcenia były w wyniku doświadczeń wojennych i zapotrzebowania, jakie wojna wytworzyła. To przecież miałem na myśli.

Do tego wszystkiego dochodzi przecież rozwój taktyki lotniczej - od chyba przypadkowych patroli czy lotów zwiadowczych nad ważnymi rejonami do planowanej koncentracji lotnictwa celem wywalczenia przewagi w powietrzu, co zresztą miało miejsce już w przypadku bitwy pod Verdun.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Eh! Wyczynem było siedzenie w balonie obserwacyjnym (to się chyba też zaliczało do lotnictwa) i czekanie na zestrzelenie!

Faktycznie odwagi to wymagało, ponoć na 655 zniszczonych balonów niemieckich 74 to efekt ostrzału artyleryjskiego, a 500 działań przeciwnych lotników.

Fakt, wymagało to dużej odporności psychicznej, ale z drugiej strony był zawsze spadochron, a tego w samolocie np. Niemcy do lata 1918 r. nie stosowali..

(...)

Stosować pod koniec działań wojennych miano spadochrony koszowe, co o tyle było korzystniejsze, że pozwalało ocalić mapy i wszelkie materiały.

A na czym polegały balony systemu "Caquot" stosowane przez francuska marynarkę?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, czy podobna broń, zaprezentowana na jednej z wystaw lotniczych w 1914 r. a mających służyć zwalczaniu balonów weszła w życie.

Armata 6,5 cm, na lawecie polowej z hamulcem wodnym.

Szyjki osiowe były połączone przegubowo z osią, co pozwalało obrócić koła do takiego położenia, by linia przedłużenia armaty i środków kół skrzyżowały się za czopem ruchomym.

Armata miał wyrzucać pociski 4 kg na poziomą odległość 8650 m, zaś na wysokość - 5700 m.

armatapbalonowa.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Pewnie czasówka przeliczona na pułap. Tak więc wojak ustawiał powiedzmy 2500 metrów i pocisk wybuchał po odpowiednim czasie mającym zapewnić mu osiągniecie tego pułapu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

samojezdpbalonowy.jpg

A tu dość ciekawe opisanie rozwoju broni balonowej:

http://www.dffv.de/1Weltkrieg/Luftschifferwesen/Dt_Luftschifferwesen.htm

Co ciekawe ten sam szkic podpisany: Funktion der Ballone im Frontbereich 1917, pojawił się bodajże w "Bellonie" w jednym z artykułów omawiających użycie balonów.

A co i w jaki sposób zrzucano z samolotów?

Edytowane przez secesjonista

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

I wojna światowa była zalążkiem wielu technologii wojskowych mniej więcej lotnictwo, broni pancernej, okrętów podwodnych, sposobu prowadzenia wojen i wielu innych. Wiadomo że w tej wojnie gdzie pierwszy raz zastosowano samoloty na taką skalę nie mogły być doskonałe. I tak dziw że w ciągu 4 lat tworzono już różne rodzaje samolotów. Greski, a były już bombowce strategiczne w I wś? bo ty obeznany w temacie :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
widiowy7   

a były już bombowce strategiczne w I wś?

Coś takiego jak "Ilia Muromiec' już 1914 roku spokojnie można za takowe uznać. Oczywiście i nie ten zasięg i nie ten udźwig.

Oczywiście w porównaniu z II wojną to są tylko samoloty taktyczne :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ArekII   

Widiowy7, dzięki :) chyba rozbudziłeś moje zainteresowanie do technologii wojennej w I WŚ :D

No tak, tylko czy ten samolot przez konstruktorów był uznany jako strategiczny? Czy wykonywał te zadania co samolot strategiczny? Czy uznajemy go za strategiczny bo w porównaniu z innymi samolotami I wś miał daleki zasięg, udźwig itp.?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A co ma opinia konstruktorów do wykorzystywania?

Uznanie przez konstruktorów balonu jako jednostki strategicznego bombardowania - miałaby ją taką czynić?

I wciąż widzę przenoszenie doświadczeni II w.św. do tej wcześniejszej.

Zatem czym było strategiczne użycie lotnictwa w I w.św. abstrahując od doświadczeń tej następnej, jak wtedy to definiowano i czy definiowano?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.