Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
mch90

Helikopter bojowy dla Wojska Polskiego

Rekomendowane odpowiedzi

mch90   

No właśnie- jaki helikopter bojowy byłby dobrą opcją dla Wojska Polskiego, taką, która zastąpiłaby wysłużone Mi-2 i Mi-24 u nas na służbie. Weźmy proszę pod uwagę też koszty, byście nie zaczęli rzucać mi pomysłami, żeby kupić 50 Ah-64 "Longbow". :wink:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tankfan   

Myślę że dobra byłaby któraś z lżejszych konstrukcji na przykład A-129 albo AH-1W Whiskey Super Cobra, ewentualnie zdobyć fundusze i próbować ubić deal z Izraelem i zrobić coś na miarę prezentowanej przez Izrael w 99r. modernizacji Mi-24 Mission-24, można by próbować z Ukrainą choć czas Hinda w WP raczej dobiega już końca.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mch90   
Myślę że dobra byłaby któraś z lżejszych konstrukcji na przykład A-129 albo AH-1W Whiskey Super Cobra, ewentualnie zdobyć fundusze i próbować ubić deal z Izraelem i zrobić coś na miarę prezentowanej przez Izrael w 99r. modernizacji Mi-24 Mission-24, można by próbować z Ukrainą choć czas Hinda w WP raczej dobiega już końca.

O ile AH-1W Super Cobra (właśnie, czemu nie obstawiłeś wersji Zulu? Chodzi o znacznie wyższe koszta czy też brak wersji eksportowych tego śmigłowca?) wydaje mi się być bardzo dobrym rozwiązaniem- głównie dlatego, że i cena (w porównaniu do AH-64) jest rozsądna, helikoptery znane z niezawodności, tanie (z tego co wiem) w eksploatacji i utrzymaniu, ale najważniejsze wg. mnie- mają długie doświadczenie bojowe. I w konfliktach wypadły dobrze, no, może poza wojną iracko-irańską w latach '80, kiedy w walkach z irackimi Mi-24 zestrzelono 6 maszyn wroga za cenę 10 właśnych AH-1J.

A co do A-129- skąd ten wybór? Jakoś Mangusty wydają mi się z lekka podejrzane- zapewne stąd, że nic o nich nie wiem :wink: Czy przeszły swój chrzest bojowy?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tankfan   
(właśnie, czemu nie obstawiłeś wersji Zulu? Chodzi o znacznie wyższe koszta czy też brak wersji eksportowych tego śmigłowca?)

Przede wszystkim jest ich jeszcze nie wiele, po drugie są bardzo drogie, mają nową elektronikę, wirniki, silniki, praktycznie wszystko, no a po drugie nie wiem jak na projekty eksportu zareagowałby Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

O ile AH-1W Super Cobra wydaje mi się być bardzo dobrym rozwiązaniem- głównie dlatego, że i cena (w porównaniu do AH-64) jest rozsądna, helikoptery znane z niezawodności, tanie (z tego co wiem) w eksploatacji i utrzymaniu, ale najważniejsze wg. mnie- mają długie doświadczenie bojowe.

To bardzo dobre śmigłowce, choć zastanawiam się jakie są resursy wersji W a to bardzo ważne.

I w konfliktach wypadły dobrze, no, może poza wojną iracko-irańską w latach '80, kiedy w walkach z irackimi Mi-24 zestrzelono 6 maszyn wroga za cenę 10 właśnych AH-1J.

Zauważ że to byli Piloci Irańscy, to było po Rewolucji, to były wersje J a teraz postaw to na przeciw dobrze wyszkolonym Irakijczykom, potężnie uzbrojonym i opancerzonym Mi-24D które na dodatek są szybsze... o wynik nie trudno się domyślić, zresztą co Irakijczycy wtedy wyczyniali to naprawdę chylę czoło :razz:, jeden Mi-24 zabłądził w nocy na pustyni, piloci wylądowali i czekali do rana, gdy się wznieśli w powietrze okazało się że są tuż obok jednej z autostrad po której akurat przejeżdża Irańska kolumna w tym pojazdy opancerzone, Irakijczycy zgotowali "Ajatollahom" prawdziwe piekiełko :wink:.

A co do A-129- skąd ten wybór? Jakoś Mangusty wydają mi się z lekka podejrzane- zapewne stąd, że nic o nich nie wiem :D Czy przeszły swój chrzest bojowy?

To całkiem dobre śmigłowce, nie przeszły swojego chrzestu bojowego ale mają potencjał :(.

Na myśl wpadł mi jeszcze Rooivalk z RPA, też całkiem obiecująca maszyna gabarytowo klasy AH-1.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Po tym jak są takie problemy z Mi-17 i Mi-24, by je dozbroić to wątpię by było nas stać na kilka AH-64, przecież to pewnie kilkanaście milionów złotych za sztukę, do tego szkolenie i utrzymanie, a szkoda, bo jak widać po Afganistanie takie wsparcie jest niezastąpione.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wolf   
No właśnie- jaki helikopter bojowy byłby dobrą opcją dla Wojska Polskiego, taką, która zastąpiłaby wysłużone Mi-2 i Mi-24 u nas na służbie. Weźmy proszę pod uwagę też koszty, byście nie zaczęli rzucać mi pomysłami, żeby kupić 50 Ah-64 "Longbow". ;)

Wysłużone i zdziesiątkowane(kilka śmigłowców zostało na zawsze w Iraku i Afganistanie a kilka kolejnych uległo wypadkom w kraju )Mi zostaną zastąpione przez nowe Mi-171 i używane choć zmodernizowane i z nową awioniką Mi-24 PN zakupione w Rosji względnie na Ukrainie i to jest z przyczyn finansowych jedyna realna opcja uzupełnienia(a własciwie uratowania) parku śmigłowcowego WP w najbliższych kilku latach .Notabene Mi-24 PN (nigdy w tej wersji nie używane przez WP) planowano zakupić już w roku 2008 -upadło to z przyczyn finansowych zobaczymy co będzie w 2009-2010 roku gdy kontyngent WP w Afganistanie coraz bardziej nagli o uzupełnienie stanu śmigłowców.

Edytowane przez Wolf

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Overcome   

Koszt jednego AH-64 z uzbrojeniem to ok. 20-30 mln dolarów(o ile mi wiadomo), więc na nie na pewno nas nie będzie stać. Ja osobiście wybrałbym A-129. Powód?? Dość nowoczesna konstrukcja, stosunkowo tania. W sam raz na nasze warunki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Za "Mangustą" przemawia chociażby to, że Świdnik ma tradycje współpracy z AugustąWestland (jak to poprawnie napisać? :) ). Natomiast realnie szans (finansowych) na odnowę parku śmigłowców bojowych nie widzę. Generalna mizeria plus Afganistan powodują, że dobrze będzie, jak dokupi się z drugiej ręki parę Mi-24.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Wolf   

Ostatnie Mi-24 zgodnie z pomysłami MON odejdą ze służby w 2022 roku.

I jeszcze frapująca ciekawostka której jakoś nie upowszechnia się wśród opinii publicznej:otóż w Afganistanie wojuje nawet nie taki sam Mi-24 jakiego używali tam Sowieci ale wręcz ten sam.

W latach 80 śmigłowiec Mi-24 o numerze bocznym 956 latał w Afganistanie z poprzednią "misją pokojową". W 1991 wcielony do WP.A teraz-bierze udział w nowej afgańskiej misji pokojowej/stabilizacyjnej/niepotrzebne skreślić....

Tia...

W latach 80 niesłuszny sowiecki śmigłowiec niosąc "internacjonalną pomoc" ostrzeliwał bohaterskich mudżahedinów z oddziałów wspieranego przez USA bohaterskiego Hakkaniego .Teraz słuszny już śmigłowiec w "misji pokojowej" ostrzeliwuje talibów niejakiego Hakkaniego zwalczanego przez USA....

Edytowane przez Wolf

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa, która jakoś mi umknęła. Jeżeli to prawda, to chodziłoby o śmigłowiec z 56. pułku śmigłowców bojowych o numerze produkcyjnym 340956, bocznym 956, otrzymany w roku 1991 - za śmigłowiec o numerze produkcyjnym 410733, bocznym 733, utracony przez polskie lotnictwo w 1987 r.

Na podstawie:

http://gdziewojsko.wordpress.com/listy/mi-24/

A tu znalazłem trochę więcej:

http://zafganistanu.pl/

Symbolika, parafrazując słowa Autora powyższego bloga - zastanawiająca na pewno.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy wtręt, ale co to ma do zakupów MON-u?

Bo proroctwa kolegi Wolfa - jakoś się nie sprawdziły.

Nigdy nie sądziłem, że wykorzystanie maszyn ma swą symbolikę, ale czy zdaniem Bruno i Wolfa - powstańcy w Warszawie winni odrzucić broń niemiecką z racji złych konotacji?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Cóż, jeżeli Secesjonista w tej sprawie preferuje przyjąć stare gombrowiczowskie "jak zastanawia, skoro nie zastanawia", Jego wola się nie zastanawiać i nie zgłębiać symboliki.

Ciekawostka jest - moim zdaniem - przedniej jakości i choć stanowi mały OT, to miejsce jest dla niej w dyskusji akurat o śmigłowcach jest całkiem stosowne.

A merytoryczny wniosek dla naszej dyskusji jest z tego między innymi taki, że śmigłowce rodziny Mi-24, mocno zmodernizowane, lub w najnowszych wersjach produkcyjnych, pewnie będą interesującą alternatywą wyposażenia naszych Sił Zbrojnych jeszcze przez lata. Raczej bardzo potencjalną, bo coś mi się konsekwentne zdaje, że z racji określonych zasobów finansowych i sposobu ich wydatkowania, przyszłościowym "śmigłowcem bojowym honoris causa" WP będzie coś "Głuszco-podobne".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Za "Mangustą" przemawia chociażby to, że Świdnik ma tradycje współpracy z AugustąWestland (jak to poprawnie napisać? :) ). Natomiast realnie szans (finansowych) na odnowę parku śmigłowców bojowych nie widzę. Generalna mizeria plus Afganistan powodują, że dobrze będzie, jak dokupi się z drugiej ręki parę Mi-24.

Nie odmieniając!

:lol:

Marcowy przetarg ogłoszony przez IU na 26 maszyn (16 wielozadaniowych maszyn transportowych, 4 do zwalczania łodzi podwodnych i 6 poszukiwawczo-transportowych, w tym 3 w wersji morskiej) potwierdza, że pomimo braków w zakresie śmigłowców szturmowych, priorytetem na najbliższy czas są śmigłowce wielozadaniowe. Przyznaje to szef wojsk aeromobilnych WL gen. bryg. Dariusz Wroński.

Obecnie w zasobach 1 Brygady Lotnictwa WL, 6 Brygady Powietrznodesantowej i 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, po przekazaniu czterech Mi-17 do 7 Eskadry Działań Specjalnych, pozostaje 147 maszyn:

31 Mi-24

39 Sokołów (te modernizowane są do wersji W-3 PL Głuszec)

48 Mi-2

17 Mi-8

12 Mi-17

Jako ewentualnych beneficjentów i sprzęt spełniający warunki wskazuje się m.in. na: AW 149, AW 159 Wildcat (czyli zmodernizowany Lynx), AW 139M czy NH90. Ze strony firmy Sikorsky S-70i, czy inna wersja specjalistyczna S-70.

Prócz tego wskazuje się na Rosję i oczywiście Eurocopter.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
maxgall   

Secesjonisto, czas składania ofert już minął (a dokładnie 14. maja minął termin składania dokumentów potwierdzających spełnienie przez firmy warunków przetargu). Do przetargu nie przystapiła żadna firma rosyjska.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.