Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Jarpen Zigrin

Transatlantyki II RP

Rekomendowane odpowiedzi

gregski   
On 17.08.2018 at 7:50 AM, Bruno Wątpliwy said:

Oczywiście, nie oznaczało to, że ktoś w ich maszynowniach sypał węgiel do kotłów.;)

A żeby było jeszcze ciekawiej to na każdej poważniejszej jednostce pływającej są kotły do produkcji pary, bez której żaden porządny statek funkcjonować nie może. 

A co do parowców to moja firma właśnie odstawiła dwa ostatnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   
On 20.11.2025 at 6:58 AM, gregski said:

na każdej poważniejszej jednostce pływającej są kotły do produkcji pary, bez której żaden porządny statek funkcjonować nie może. 

 

Oo... a do czego jest ona niezbędna?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Generalnie to wszelkiego rodzaju grzanie.

Od wody w kranie (w sumie drobiazg), po grzanie paliwa. A paliwo trzeba grzać na wszystkich etapach jego przygotowania do podania na silnik grzać by je w ogóle wypompować ze zbiorników bunkrowych. Potem trzeba to paliwo delikatnie podgrzać w zbiorniku opadowym. Następnie grzejemy tak by proces wirowania przebiegał optymalnie. Po przewirowaniu grzejemy zbiorniki rozchodowe. Finalnie tuż przed podaniem na pompy należy paliwo podgrzać tak by lepkość była optymalna.

Grzeje się też wirowany olej tak by proces oczyszczania był jak najefektywniejszy.

Gdy statek stoi i silniki nie pracują, główne jak i  część pomocniczych, to i tak trzeba je utrzymywać w temperaturze umożliwiającej ich start.

Gdy pływamy gdzieś w zimnym klimacie to powietrze dostarczane do nadbudówki też grzeje się parą (w tropiku zamiast tego działa klimatyzacja).

 

Zastanawiam się, czy czasem czegoś nie pominąłem.

 

Nawet na "moim" statku LNG który ma napęd elektryczny para jest niezbędna...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   
55 minut temu, gregski napisał:

(...)

Zastanawiam się, czy czasem czegoś nie pominąłem.

(...)

 

Na lotniskowcach, przynajmniej amerykańskich, para wodna jest wykorzystywana do napędu katapulty wrzucającej samoloty. I, bynajmniej, nie ma w tym nic archaicznego. Są to nowoczesne katapulty których np Rosjanie nie potrafili skonstruować. Zdaje się że Chińczycy mają taką na swoim nowym lotniskowcu. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   
1 hour ago, gregski said:

Nawet na "moim" statku LNG który ma napęd elektryczny para jest niezbędna...

Dzięki!

A z ciekawości, czy kotły do tej pary macie też opalane LNG? Czy prądem?

 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   
51 minutes ago, euklides said:

 

Na lotniskowcach, przynajmniej amerykańskich, para wodna jest wykorzystywana do napędu katapulty wrzucającej samoloty. I, bynajmniej, nie ma w tym nic archaicznego. Są to nowoczesne katapulty których np Rosjanie nie potrafili skonstruować. Zdaje się że Chińczycy mają taką na swoim nowym lotniskowcu. 

Nie no, o tym to wiem. Ale o statki mi chodziło, a nie okręty wojenne.  

Parą wystrzeliwany był z okrętów podwodnych któryś z pocisków balistycznych z rodziny  Polaris (a może Posejdon?) - z tym że wytwarzaną w specyficzny sposób: rozgrzane gazy z odpalenia specjalnego ładunku pirotechnicznego kierowane były do zbiornika z wodą, wytwarzając wielką ilość gorącej pary w krótkim czasie.  

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
2 hours ago, Speedy said:

Dzięki!

A z ciekawości, czy kotły do tej pary macie też opalane LNG? Czy prądem?

 

Nie, no kotły są opalane paliwem płynnym Na niektórych LNG jest opcja opalania kotłów gazem.

 

 

 

 

2 hours ago, Speedy said:

 

 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   
6 godzin temu, Speedy napisał:

Nie no, o tym to wiem. Ale o statki mi chodziło, a nie okręty wojenne.  

Parą wystrzeliwany był z okrętów podwodnych któryś z pocisków balistycznych z rodziny  Polaris (a może Posejdon?) - z tym że wytwarzaną w specyficzny sposób: rozgrzane gazy z odpalenia specjalnego ładunku pirotechnicznego kierowane były do zbiornika z wodą, wytwarzając wielką ilość gorącej pary w krótkim czasie.  

 

Jak już o te okręty zahaczyliśmy to można dodać że obecnie odchodzi się od parowego napędu katapult. Nowe lotniskowce typu G. Ford mają katapulty elektromagnetyczne. Teraz znalazłem że nowy chiński lotniskowiec Fuijn ma również katapultę elektromagnetyczną 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   
W dniu 20.11.2025 o 6:58 AM, gregski napisał:

A żeby było jeszcze ciekawiej to na każdej poważniejszej jednostce pływającej są kotły do produkcji pary, bez której żaden porządny statek funkcjonować nie może. 

(...).

 

A skąd się bierze woda na tą parę. Jeżeli morska to musi być chyba jakoś wstępnie przygotowana bo przecież sól fatalnie wpływa na każdy mechanizm/instalację. Przygotowuje się ją jakoś?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   
5 godzin temu, gregski napisał:

To jest urobiona woda techniczna.

 

To jak się ją urabia? Przecież to musi być ważny problem techniczny. Urobiona to rozumiem że pobrana z morza, ale co dalej?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Na statku masz wyparowniki które produkują kondensat z wody morskiej przy użyciu ciepła wygenerowanego przez pracujące silniki napędowe (ciepło zawarte w wodzie chłodzącej). Im większe obciążenie silników tym więcej ciepła.

Na ostatnim statku mieliśmy dwa wyparowniki o wydajności do 35 ton na dobę. zależy od ilości ciepła i stanu technicznego wyparowników.

Woda którą używa się w kotłach to taki kondensat z dodatkami (inhibitory korozji, środki antyspieniające).

Woda do picia i użytku załogi jest mineralizowana.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
euklides   
W dniu 25.11.2025 o 1:09 PM, gregski napisał:

Na statku masz wyparowniki które produkują kondensat z wody morskiej przy użyciu ciepła wygenerowanego przez pracujące silniki napędowe (ciepło zawarte w wodzie chłodzącej). Im większe obciążenie silników tym więcej ciepła.

(...)

 

 

Trochę przynudzę ale mnie to dręczy.

Zatem woda używana na statku to jest woda destylowana do której się coś dodaje (w zależności od przeznaczenia). Teraz widzę dwie możliwości. Pierwsza: woda morska jest pobierana partiami i destylowana jest cała partia. W takim razie pozostaje w owym wyparowniku jakiś niemiły osad. Czyści się te wyparowniki np przepływem wody morskiej czy ręcznie? Druga możliwość to woda morska przepływa przez ten wyparownik dzięki temu nie ma osadów do czyszczenia ale jest strata energii. Którą z tych dwóch możliwości się stosuje, a może jest jakaś trzecia?  

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Tylko i wyłącznie przepływ.

Po odstawieniu grzania woda morska cały czas jest podawana aż schłodzi wyparownik poniżej 45 stopni (circa about oczywiście). Wtedy dopiero można zatrzymać pompę wody morskiej.

Straty energii nie ma bo gdy wyparownik jest odstawiony to ciepło wygenerowane przez silniki jest oddawane do oceanu poprzez chłodnice.

Piękno systemu polega na tym, że wykorzystuje się energię która i tak byłaby stracona.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.