Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
secesjonista

Czy "Solidarność" była aideologiczna?

Rekomendowane odpowiedzi

gregski   
Jednak nie rozumiem dlaczego ci i inni ludzie nie mieli znać innego systemu.

Choćby dlatego, że ZSRR było nadal silne, obowiązywała doktryna Breżniewa i było nie do pomyślenia aby zrobić cokolwiek bez słowa "socjalizm" w co drugim zdaniu. Tak więc wszystko się działo pod hasłem "Socjalizm z ludzką twarzą" (jakby socjalizm taką posiadał).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Jednak nie rozumiem dlaczego ci i inni ludzie nie mieli znać innego systemu.

Ćwierć wieku minęło i już trudno zrozumieć. A radość gościa co kupił papier toaletowy umiesz zrozumieć ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
poldas   

Co ma niewydolność polskiej gospodarki do wiedzy jej mieszkańców o tym, jak się żyje gdzie indziej?

Edytowane przez poldas

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Wpis Tomasza N miał chyba zwrócić uwagę na to jak łatwo jest zapomnieć stan ówczesny. Podejrzewam, że ludzie którzy urodzili się już za komuny, karmieni byli ówczesną propagandą, odcinani byli od wiedzy o innych krajach i ich ustrojach, za to od małego nauczani o wielkości i wspaniałości komunizmu, w swojej masie mogliby mieć problemy ze zrozumieniem i przyjęciem nagłej i bardzo diametralnej zmiany. Mogłyby istnieć jakieś trudności przed przekonaniem ich (to znaczy owych 10 mln) do tak radykalnych zmian. Ludzie boją się nowości.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Nawet nie Furiuszu. Przaśny socjalizm PRL-u był ustrojem w codzienności uciążliwym. I te codzienne uciążliwości były dominantą światopoglądową każdego obywatela.

I chęć tego zmiany jest istotą 21 postulatów. Doszukiwanie się tu jakichś wyższych ideologii przez Poldasa w postaci zawartej w nich pozornej chęci pogłębienia socjalizmu jest złudzeniem.

A co do ostatniego Poldasie. Gierkowskie otwarcie dało im wiedzę, że gdzieś żyje się lepiej. Więc tu masz rację, wiedzę o tym mieli.

Ale czy to była wiedza o systemie ? Wątpię.

Edytowane przez Tomasz N

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(...)

Doszukiwanie się tu jakichś wyższych ideologii przez Poldasa w postaci zawartej w nich pozornej chęci pogłębienia socjalizmu jest złudzeniem.

(...)

Trzeba by przypomnieć jak różne znaczenia w świadomości szeregowych działaczy ruchu przybierały słowa: "socjalizm" czy "socjalistyczny". w tej kwestii podstawowym badaniem jest to dokonane przez Mieczysławę Marody* w 1980 r. Wyrażano wówczas takie opinie: "chyba socjalizm polega na prawdzie", "rząd jest antysocjalistyczny", ""Wałęsa jest socjalistyczny, bo mówi o równości i sprawiedliwości", "Można powiedzieć, kto jest przeciwko władzy, to jest zdecydowana linia podziału, ale kto jest antysocjalistyczny, a kto jest socjalistyczny to nie wiem, bo i socjalistyczny jest niejasny", "W kapitalizmie nie ma równości, ale wydaje mi się, że to, co dotychczas było to właściwe był kapitalizm".

/szerzej: "Polacy'80: wizje rzeczywistości dnia (nie)codziennego" - gdzie opublikowano wyniki tych badań/

Jadwiga Staniszkis (w oparciu o badania, z czerwca 1981 r., Anny Odrobińskiej i Bolesława Stąporka) na zjeździe socjologicznym w Łodzi (wrzesień 1981 r.) podkreśliła nieobecność ideologii w myśleniu robotników:

"55% robotników nie potrafi nazwać swoich poglądów politycznych, a większość z 36% popierających ugrupowania opozycji (KOR i KPN) nie potrafi wykazać żadnej ideologicznej przyczyny ich poparcia innej niż argument, że 'Opozycja mówi prawdę'".

/tejże, "Poland's Self-limiting Revolution, New Jersey 1984, s. 135/

Stąd Staniszkis postulowała (w badaniach postaw związkowców) w miejsce "ideologii" wstawić "mentalność", która jej zdaniem wyróżniała się czterema cechami. Podobną postawę badawczą prezentował Sergiusz Kowalski ("Krytyka solidarnościowego rozumu. Studium z socjologii myślenia potocznego"), który w miejsce "ideologii" używał sformułowania: "myślenie potoczne".

W tamtych czasach kompleksową próbę opracowania programu podjął Stanisław Kurowski, na jakie elementy ideowe wskazywał ów autor?

/tegoż, "Wstęp do programu i założenia ideowe", wydane przez Ośrodek Badań Społecznych NSZZ "Solidarność" - Region Mazowsze, 1981/

* - a właściwie zespołu pod jej kierownictwem, w skład którego wchodzili jeszcze: Krzysztof Nowak, Cecylia Łapanowska i Jan Kolbowski

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.