Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
gregski

Wojna minowa

Rekomendowane odpowiedzi

gregski   

Miny morskie znano i używano przynajmniej na pół wieku przed Wielką Wojną, jednak nigdy wcześniej nie doszło to tak zmasowanego użycia tej broni. Niektóre akweny, jak Bałtyk, czy Morze Północne były niemal zablokowane minami.

Jakie były skutki tych działań? Czy spełniły pokładane nadzieje?

Oprócz faktu, że wiele okrętów poszło na dno za sprawą min na pewno sprawiły one, że floty działały ze znacznie większą ostrożnością. Chętnie upatrywano w działaniach floty wroga chęci wciągnięcia pod wyrzutnie okrętów podwodnych lub zwabienia na pole minowe.

Wydaje mi się, że chociaż była to broń pomyślana ku obronie słabszej strony sprawdziła się również w rękach strony silniejszej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   

Miny można było przecież stosować zarówno ofensywnie i defensywnie - czyli stawiać na szlakach komunikacyjnych nieprzyjaciela albo zabezpieczać podejścia do swoich portów. Stąd pewnie tyle się tego namnożyło :huh:

Jako jedną z bardziej znanych, o ile nie najpardziej znaną, ofiarą wojny minowej był Lord Kitchener.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Nie pamiętam dokładnie, ale zdaje mi się, że największą ilość U-bootów Niemcy stracili właśnie na minach.

Zostając przy U-bootach to absolutną nowością była możliwość skrytego postawienia zagrody właśnie przez okręty podwodne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   
Zostając przy U-bootach to absolutną nowością była możliwość skrytego postawienia zagrody właśnie przez okręty podwodne.

Tak i to dawało szanse słabszej flocie - czyli niemieckiej - proawadzenie bardzo agresywnych działań minowych. Zwiększało pewnie też skuteczność, bo nikt nie wykrywał tych min. Jeżeli zaś przypłynęła silna eskorta ze stawiaczami min, to pole też powstawało, ale wszyscy o nim wiedzieli.

CProblemem był chyba niewielki zapas min, jakie UBooty mogły zawierać. Ktoś wie ile?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Nie mam tutaj dostepu do danych ale nie sadzę aby to było więcej niż 20 sztuk.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

U-Booty typu UC III mogły wziąć zapas 14 min, UC I - 12 min(6 szybów minowych).

Przypomina mi się jeszcze historia z tureckim stawiaczem min(czytałem jeden artykuł). Ów stawiacz min postawił miny, na których zatonęły trzy alianckie pancerniki, w tym dwa brytyjskie i jeden francuski w 1915r. w Cieśninie Dardanelskiej.

Poprawcie mnie, jesli się mylę. :huh:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
maxgall   

Dla UC-III-class znalazłem trochę inne dane, mówiące o możliwości zabrania 18 min.

Więcej niż 20 mogły zabrać okręty tupu U-117 - 42 sztuki (plus ewentualnie dodatkowe 32).

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Forteca   

Nie pamiętam dokładnie, ale zdaje mi się, że największą ilość U-bootów Niemcy stracili właśnie na minach.

Nie, najwięcej przez niszcyciele i inne okręty wroga - 72. Z przyczyn nieznanych 33, 22 przez samozatopienia, na czwartym miejscy miny - 20 - i niewiele mień w wyniku działań wrogich OP - 19.

Na minach postawionych przez U-booty zatonęły 752 statki - 1 224 225 BRT - porównaniu z do łącznej liczby 6470 statków nie jest to wiele, ale i też niemało.

Edytowane przez Forteca

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Perepeczko podaje liczbę 14 min w 6 szybach minowych. Książka ''U-Booty I WŚ'', str. 400.

Seria U-117-U-126 mogła zabrać na pokład-uwaga-42 miny typu 2T lub 30 typu TK przez każdy OP.

Okręty typu UC I mogły zabrać 12 min w 6 szybach minowych.

Okręty typu UC II mogły zabrać 18 min w 6 szybach minowych

Okręty typu UC III mogły zabrać 14 min w 6 szybach minowych.

Okręty serii UB nie zabierały ze sobą min.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Ad. Forteca

To jednak cos mi się pokręciło z tymi U-bootami.

Co do ilości statków, które zatonęły na minach to są to niejako straty bezpośrednie. Istniały jeszcze pośrednie. Gdy jakaś jednostka weszła na minę zamykano port. Trałowano podejścia. Patrolowano okolicę. Chwilę trwało zanim port wracał do ponownej eksploatacji. Przestój powodował wymierne straty w postaci nieprzeładowanego materiału i dezorganizacji transportu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
maxgall   
Perepeczko podaje liczbę 14 min w 6 szybach minowych. Książka ''U-Booty I WŚ'', str. 400.

Seria U-117-U-126 mogła zabrać na pokład-uwaga-42 miny typu 2T lub 30 typu TK przez każdy OP.

Okręty typu UC I mogły zabrać 12 min w 6 szybach minowych.

Okręty typu UC II mogły zabrać 18 min w 6 szybach minowych

Okręty typu UC III mogły zabrać 14 min w 6 szybach minowych.

Okręty serii UB nie zabierały ze sobą min.

Rozumiem że uwaga odnośnie Pana Perepeczki odnosi się do UC III?

W dostępnych mi materiałach jest wyraźnie podane 18 min dla tego typu. Trochę by to było dziwne gdyby UC III, będący rozwinięciem UC II i mający takie same wyposażenie "minowe", mógł zabierać mniej min - gdzie tu postęp?

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Może dlatego, że UC III zabierał więcej torped?

Edit: przepraszam, redbaron już podał. :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
redbaron   

Porównałem dane na angielskiej wikipedii.

Liczba min jest taka, jak podał Andreas. Liczba torped w obu przypadkach wynosiła 7. UC II miał armatę 8,8 cm, UC III zaś 10,5. Zwiększono również głębokość zanurzenia i skrócono czas schodzenia pod wodę. Widać stało się to kosztem liczby przewożonych min. Widać Niemcy uznali, że się taka poprawka opłaca.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Owe okręty podwodne wykorzystywano do stawiania "łach" minowych w przejściach defensywnych pól nieprzyjaciela. Robota niebezpieczna, wymagająca stalowych nerwów i 100% precyzji.

Innym sposobem użycia min była budowa pozycji artyleryjsko-minowych. Znowu, niby nic nowego, ale skala użycia nie miała wcześniejszych precedensów. Na Bałtyku rosyjska obrona opierała się głównie na tego typu przeszkodach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
widiowy7   

Żeby przeciwdziałać przedostawaniu się na Atlantyk niemieckich łodzi podwodnych, Anglicy w lutym 1915 r zaczęli stawiać w Zatoce Dover pola minowe i sieci p.o.p.

Co prawda zapora nie była zbyt szczelna, ale Niemcy skierowali do walki z ochroną tejże zespół torpedowców.

I był to cały szereg nocnych walk. Ale to już na oddzielny wątek :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.