Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi



harry   

Przy każdym strzale następuje powolne, ale nieodwracalne wypalanie się krawędzi otworu zapałowego -"zapału". Po pewnym czasie otwór jest zbyt duży i znaczna część gazów prochowych uchodzi tymże otworem zamiast wypychać pocisk wzdłuż lufy. Innymi słowy zapał zużyty.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o lufę, to chodzi prawdopodobnie ( podkreślam prawdopodobnie) o rury nadmiernie wyżłobione przez eksploatację - nadkalibrowe. Była taka metoda sprawdzania kalibru poprzez wkładanie w otwór lufy cylindra z tłokiem. Przy wsuwaniu powietrze powinno być wypychane przez otwór zapałowy a tam sprawdzało się czy "jest wiatr", następnie ciągnęło się tłok i ponownie sprawdzało "wiatr", tym razem czy powietrze było zaciągane do lufy.

Co do kul to mam większe wątpliwości. Może to kule, które nie trzymały kalibru?

O wietrze znalazłem coś takiego, w swym słowniku kpt. Jakubowski (1781 r.) podaje np. że przestwór (wolność wiatru) - nazywa się tak miejsce próżne między kulą a między kanałem armatnym dla swobodnego wchodu w armatę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
zapał wystrzelany

Z tego co czytałem to łatwo było temu zaradzić. Wiercono otwór na standardowy wymiar a następnie wbijano tam tulejkę która redukowała zapał do pożądanego rozmiaru.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Ja czytałem o tym odnośnie XVIII / XIX wiecznej Royal Navy. Używano tam, z tego co wiem, armat żeliwnych. Jeśli Dało się to zrobić z bądź co bądź kruchym żeliwem to chyba dało się ze spiżem?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
harry   

Ponoć to nie takie proste. Nie możesz tak sobie wbić tulei, bo ci prędzej lub później wyskoczy. Trzeba ją wkręcić.

Do naprawy wystrzelanych zapałów w lufach spiżowych d'Antonio zalecał zlewanie otworu płynnym spiżem lub czystą miedzią i ponowne rozwiercanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Podobnie określił to wspomniany przeze mnie autor:

Zolowanie zapałów - jest to zalanie lub zaprawienie i na nowo odwiercenie zapału wystrzelanego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
harry   

Podobnie określił to wspomniany przeze mnie autor:

Zolowanie zapałów - jest to zalanie lub zaprawienie i na nowo odwiercenie zapału wystrzelanego.

Linde ?

Jak zerkniesz na niemiecki termin, który umieszcza pod tym hasłem, to zobaczysz że nie dotyczy on naprawy zapałów wystrzelanych. :rolleyes:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jak spojrzysz harry wyżej, to zobaczysz że nie jest to Linde (post nr 33), i jak mniemam Centralna Komisja Słownikowa M. S. Wojsk chcąc przybliżyć dawne terminy swym artylerzystom sięgając po wybór z "Nauki artylerji" też wiedziała o czym pisze.

/"Słownik artyleryczny (Wyjątki)", "Przegląd Artyleryjski: organ fachowy artylerji i służby uzbrojenia" 1923.06.15, R.1, Nr5-6, s. 59/

Edytowane przez secesjonista

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
harry   

No toś mi zabił ćwika. Właśnie w Nauce artyleyji szukałem dziś tego zolowania i ... nie znalazłem <_<.

Podają w tym Przeglądzie... strony ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Harry - twa wiedza większa w tym zakresie, ja podrzucam to co przeczytałem przy okazji innych poszukiwań... ot, by się toczyła dyskusja (czy pojawiały się nowe wątki), jak to przepisano - nie biorę odpowiedzialności, a stronę przecież podałem: 59.

Tylko, że Ty chyba poszukujesz strony w oryginale, a nie czasopiśmie; tak mi się zdaje?

Edytowane przez secesjonista

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W poście nr 25 było o stanie cekhauzu lwowskiego roku 1724, zatem dla porównania stan twierdzy zamojskiej z połowy XVIII w.

Tabela et status fortecy zamoyskiey pro mense January A. 1752.

(...)

Arsenał w którym się znajduje harmat No 96 i moździerzy No 9, tej kalibry jako się niżej wyraża:

Harmaty spiżowe:

24-funtowych 2

12-funtowych 8

6-funtowych 5

3-funtowych 9

1-funtowa 1

2-funtowych 7

Harmaty żelazne:

6-funtowych 20

3-funtowych 1

12-funtowych 5

1-funtowych 2

2-funtowych 1

Śmigowce spiżowe:

6-funtowe 1

Śmigowce żelazne:

2-funtowe 3

Haubice spiżowe:

20-funtowe 2

12-funtowe 2

6-funtowe 3

Haubice żelazne:

12-funtowych 12

6-funtowych 12

Moździerze spiżowe:

4-funtowe 1

3-funtowe 1

2-funtowe 1

Moździerze żelazne:

60-funtowych 1

50-funtowych 1

10-funtowych 3

4-funtowych 1

Kule harmatnie w piramidach:

24-funtowych 533

18-funtowych 582

12-funtowych 1905

12-funtowych ze śpiglami drewnianymi 65

6-funtowych 1970

6-funtowych ze śpiglami drewnianymi 194

6-funtowych z łańcuchami 1

4-funtowych 327

4-funtowych z łańcuchami 1

3-funtowych 302

3-funtowych ze śpiglami drewnianymi 10

2-funtowych 1978

12-funtowych 648

1-funtowych 589

3/4 funtowych 650

1/2 funtowych 204

Kul ołowianych muszkietowych jest 54 828

Bomby granaty żelazne:

60-funtowych nabitych 10

nie nabitych 19

50-funtowych nie nabitych 14

20 funtowych nabitych 8

nie nabitych 103

10-funtowych nabitych 61

nie nabitych 64

6-funtowych nabitych 46

nie nabitych 195

4-funtowych nabitych 59

nie nabitych 420

4-funtowych sklanne nabitych 269

nie nabitych 1139

3-funtowych nabitych 856

nie nabitych 1240

Kartacze:

24-funtowych w puszkach blaszanych 30

w gronach 54

20-funtowych w puszkach drewnianych 12

12-funtowych w puszkach blaszanych 158

w gronach 296

6-funtowych w puszkach blaszanych 198

w gronach 389

3-funtowych w puszkach blaszanych 50

2-funtowych w puszkach blaszanych 5

w puszkach drewnianych 99

1/2 funtowych w puszkach drewnianych 100

1-funtowych w puszkach drewnianych 100

Patronów harmatnich z kulami;

12-funtowych 173

6-funtowych 128

3-funtowych 17

Kamiennych kul:

6-funtowych 10

20-funtowych 20

Kul ognistych:

20-funtowych 150

Patronów muszkietowych z kulmi 24 140

W magazynie znajduje się:

prochu harmatniego 32 kamienie

prochu muszkietowego 12 kamieni 28 funtów

salitry lutrowany 79 kamieni 6 funtów

siarki 20 kamieni

lontów do harmat 101

Różny broni:

petardy spiżowe 2

hakownice na lawetach 22

hakownice w łozach 89

broni dla piechoty 105

karabinów dla dragoni 40

pistoletów par 40

wideł do szturmu 47

Extract zawojowanych harmat i chorągwi:

sześć funtowa śmigownica turecka

funtowa śmigownica moskiewska

polowe działko cesarskie

trzy chorągwie infanteryi tegoż cesarza

chorągiew turecka

szpontonów tureckich trzy jeden Baszy przedni szpondon

(...)

Z raportu adiutanta-porucznika Pawła M. Funckla do hetmana Jana Klemensa Branickiego.

/M.J. Lech "Twierdza i garnizon Zamościa w latach 1752-1756", "Rocznik Lubelski" T. V (1962); za oryg. Archiwum Roskie w AGAD w Warszawie teka 142 plik 4/1/

24-funtowych 2

12-funtowych 8

6-funtowych 5

3-funtowych 6

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bavarsky   

Ostatnio w wolnych momentach studiuję opracowanie zbiorowe Prusy w okresie monarchii absolutnej 1701-1806, pod red. B. Wachowiaka, Poznań 2010.

Między str. 436 a 437 znajduje się Tabela 5, w której to Z. Szultka, przedstawił stany ludności znajdującej się w terytoriach państwa pruskiego przed i po wojnie siedmioletniej.

Szkoda, że ów autor nie podał procentowego spadku/przyrostu ludności między 1756 a 1763 r. [+ popełnił błąd w sumie tego ostatniego].

Otóż po przeanalizowaniu zebranych tam danych, doszedłem dno następujących wniosków:

Z 10 terytoriów wchodzących w skład państwa pruskiego, tylko jedno zanotowało przyrost ludności w omawianym okresie na poziomie 0.5% tj. Prusy Książęce. Reszta zanotowała średni spadek ludności na poziomie: 1.23%, przy czym najmniej ludności utraciły: Fryzja Wschodnia [0.2%] a najwięcej księstwo Kelve i hrabstwa Mark, Moers i Geldira [2.3%].

W skali całej wojny wszystkie terytoria Prus utraciły zaledwie 0.9% ludności.

Edytowane przez bavarsky

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×