Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
FSO

4 kólka czyli historia samochodu do lat 90 tych.

Recommended Posts

FSO   

Witam;

każdy z nas ma cztery kólka, albo będzie je mial albo już mial. Początkowo byla to bryczka bez koni [dokladniej - samojezd, bo jeździ nie chodzi;)] potem już pelnoprawny środek lokomocji. Na stale w karty historii wpisali się markiz de Dion, Porsche, Citroen i cala masa innych indywiduów którzy początkowo po szopach warsztatach i Bóg wie gdzie jeszcze konstruowali coś co w wielu wypadkach obecnie przypomina jedną wielką elektronikę zamkniętą w puszcze z metalu.

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   

Czyżbym wyczuł małego konika? :wink:

Na początek Nicolas-Joseph Cugnot. W 1770 we Francji skonstruował pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym (eksperymentalny ciągnik artyleryjski ).

To był początek. Zresztą całkowicie niedoceniony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
FSO   

Witaj;

wyczuł? Konika? - ujmę tak magisterkę pisałem o Citroenie, a to nie jest koń tylko tabun koni:).

O ile dobrze pamiętam ów ciągnik artyleryjski ważył na nasze bodajże 3,5 tony, a jego waga sprawiala że poruszał się ciężko w trudnym [nie utwardzonym terenie]. Napoleon nie będący zwolennikiem "takich cudów" zapomniał o nim jeszcze szybciej.

Z ciekawostek francuskich. Pierwszy mandat za jazdę z nadmierną prędkością został wystawiony we Francji dla pojazdu napędzanego parą skonstruowanego w l. 70 tych XIX w. Argumentacja byla prosta: jest on szybszy od najszybszego policyjnego konia...

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja sentymentalnie. Zawsze niezwykle podobała mi się "Déesse" Citroëna. Taka, którą jeździł de Funes i Fantomas. Dziecięce zauroczenie, ale Citroën kilka rewolucyjnych samochodów "popełnił" i jak najbardziej na magisterkę zasłużył :wink: .

Jakbym miał czas i pieniądze na doprowadzenie takiego czegoś do "błysku" to bym się nie wahał...

Edited by Bruno Wątpliwy

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   

Jak to było z brytyjskim prawem, ze przed pojazdem mechanicznym musiał iśc człowiek z chorągiewką?

Coś mi się kojarzy końcówka XIX w.

Share this post


Link to post
Share on other sites
FSO   

Witam;

następca godny poprzednika - DS zastąpił Traction Avanta, auto które także zrewolucjonizowało świat samochodowy. DS to kolejna rewolucja, stojąca na takim poziomie, że ówcześni nie byli w stanie jej zaakceptować. Linia, technologie, zawieszenie do dziś by zrobiło furorę na każdym większym salonie samochodowym. Następcą DS-a był CX - kolejne auto które albo się uwielbiało albo nienawidziło.

widiowy: tak było coś takiego, z lat 60 tych czy początków 70 tych XIX w. zwało się to Red Flag Act. Polegało na tym że przed samochodem pobawionym koni jako siły pociagowej biegł człowiek z czerwoną flagą krzycząc co sił w plucach że za chwilę pojawi się demon na kólkach stanowiący wszystko zło jakie istnieje i że należy się odsunać od dróg. Zniesiony został w latach 90 tych [piszę z pamięci, coś mi się kojarzy '98], z tego powodu brytyjska motoryzacja na początku XX wieku była daleko w tyle za europejską.

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   

Wiem że na początku motoryzacji, tak do końca wiadome nie było, że silnik spalinowy wygra walkę. Nawet mam wrażenie, że pierwsze rekordy prędkości (100 km/h) to popełnił albo samojezd elektryczny lub parowy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
FSO   

Witam;

o rekordach pojazdów parowych wiem [wtedy już zwano je samochodami, lub pojazdami bez koni]. Tak naprawdę samochody parowe szły bardzo szybko do przodu bodajże do poczatków, najdalej do połowy lat dwudziestych. Były to pojazdy braci Stanley, którzy chwalili się że jest w nich zaledwie 30 kilka ruchomych części. Osiągi ich pojazdów były calkiem spore: Prędkości maksymalne grubo powyżej 120 km/h ; stała przelotowa - w granicach nieco ponad setki, zasięg nawet 400 km. Śmierć jednego z braci [o ile pamiętam w wyścigach] i wycofanie się drugiego z biznesu sprawiły że samochody parowe przegrały walkę z silnikami spalinowymi.

Tak aprawdę to bodajże markiz de Dion jeszcze w XIX w [1898? - w każdym razie końcówka] odkrył, że silnik może bez problemu osiągnąć i 3 tys obr/min. Powyżej tej liczby doświadczenie zostało przerwane. Do tej pory silniki były niskoobrotowe [ok 1800 maksimum], gdzie przyśpieszanie polegało głównie na dociskaniu lub wyciskaniu sprzęgła.

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
FSO   

Witam;

Dorzucę jeszcze kilka ciekawostek i jedną anegdotkę o Citroenie:

Podobno konstruktor Traction Avanta na zarzyty czy raczej wyrzuty - czemu konstruuje auto z przednim napędem [n.b Traction Avant właśnie to znaczy po francusku] miał odpowiedzieć: "Jeżeli chciecie możecie pchać taczki po schodach, ja wolę je wciągąć". Kolejna z nich dotyczy 2CV [gdzie sam symbol oznacza po prostu tak zwane konie podatkowe]. Konstruując ten samochód należało zrobić takie zawieszenie by z prędkością 50 km/h przejechać po zaoranym polu z kopą jaj i 50 kg bagażu nie niszcząc ani jaj ani bagażu... Na koniec anegdota - ponoć pierwszego Traction Avanta ukradli zlodzieje urzeczeni jego możliwościami:)

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   
Witam;

Podobno konstruktor Traction Avanta na zarzyty czy raczej wyrzuty - czemu konstruuje auto z przednim napędem [n.b Traction Avant właśnie to znaczy po francusku] miał odpowiedzieć: "Jeżeli chciecie możecie pchać taczki po schodach, ja wolę je wciągąć".

Mam wrażenie, że ta sytuacja był przedstawiana na reklamówkach animowanych tego samochodu, tzn. ta taczka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oto paryski prefekt policji miejskiej pan Luillier wprowadził innowację, oto szofer schwytany na złej

czy nieostrożnej jeździe odsyłany był do komisariatu, a jego automobil trafiał do aresztu - na czas

całego dochodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.