Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
FSO

Pojazdy typu GP (jeepy, dżipy) w czasie II wojny światowej

Recommended Posts

FSO   

Witam;

każda aria potzrebuje samochodów pozwalających dotrzec na linię frontu kilku żolnierzom i oficerom, skontrolowanie linii i innych tepu zadań, czasem zamontowanie jakiegoś kaemu gdzieś na nim. Każda armia miał swoje. Bezwzględnie najsłynniejszym jest amerykański Jeep, nieco mniej znany niemiecki Kubelwagen. Jak ta sytuacja wyglądala w innym armiach? Jakie miały dodatkowe wyposażenie? Który z nich najlepiej spelnial swoją rolę?

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś na na TVN-turbo widziałem Czapajewa. Kawał maszyny, ale myślę, że czerwonoarmiści jednak preferowali Willysy. Jeżeli mogli cokolwiek samodzielnie wybierać :lol: .

Share this post


Link to post
Share on other sites
FSO   

Witam;

jak zwykle - Rosjanie starali się robić coś co przetrwa wszystko: patrz Czapajew, potem Uaz. Amerykanie i Niemcy mieli zupelnie inną koncepcję takich samochodów. Z tym że Amerykanie skonstruowali od podstaw pojazd terenowy, a oszczędni Niemcy zaadaptowali projekt "Garbusa".

Kubelwagen czyli le. gt. Pkw-K1 Typ 82 [w sumie byly 4 typy] ważyl wszystkiego 750 kg, mial silnik ok 20 konny, chlodzony powietrzem. Pojazd prosty latwy w obsludzie, niezawodny. Jednonapędowy, co niestety ograniczalo jego "dzielność terenową". Niewielka waga powodowala cze czterech żolnierzy moglo go niemal na plecach przenieść w każde miejsce.

Po prostu mam do niego sentyment i lubię go:)

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
coloman   

Polacy posiadali podczas kampanii wrześniowej Fiaty 508 Łazik (czytałem, że część z nich używana była później przez armię niemiecką).

Ciekawym przykładem wozu transportowo-zwiadowczego jest niemiecki VW Schwimmwagen, czyli taki jeep-amfibia.

Edited by coloman

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 10.03.2009 o 4:33 PM, FSO napisał:

jak zwykle - Rosjanie starali się robić coś co przetrwa wszystko: patrz Czapajew, potem Uaz. Amerykanie i Niemcy mieli zupelnie inną koncepcję takich samochodów

 

Ciekawe - jaką?

Ernest Taylor Pyle był chyba najpopularniejszym amerykańskim korespondentem wojennym, pokłosiem jego ówczesnej pracy były między innymi takie zbiory jak: "Here Is Your War" (New York 1943) czy "Brave Men" (New York 1944). Na łamach "Washington Daily News" (z 4 czerwca 1943) tak się wyraził o dżipie:

"Dobry Boże, nie sądzę, żebyśmy mogli kontynuować wojnę bez dżipa. Robi wszystko. Jedzie wszędzie. Jest wierny jak pies, silny jak muł i zwinny jak kozioł. Niezmiennie przewozi dwa razy tyle, ile powinien, i jedzie dalej".

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gregski   
W dniu 4.08.2009 o 8:31 PM, coloman napisał:

Polacy posiadali podczas kampanii wrześniowej Fiaty 508 Łazik (czytałem, że część z nich używana była później przez armię niemiecką).

Niemcy używali niemal wszystkiego co zdobyli. I to była zmora dla ich logistyki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.