Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Rekomendowane odpowiedzi

Czy tuż przed wojną był możliwość zakupu od USA samolotów bodajże Hawk? Zrobili tak chyba Francuzi i Argentyńczycy? Nie wiem na ile są to dobre samoloty, nie znam się na tym, ale mniemam, że np. ze 100 takich samolotów dałoby Niemcom w skórę + nasi piloci (Polak potrafi) mogłoby spowodować nieco strat w Luftwaffe, które by nie mogło sobie bezkarnie latać.

Ewentualnie może wcześniej, gdyby ktoś pomyślał dałoby się coś takiego zrobić?

Ciągle jest słowo klucz, brak kasy i mam coraz większe wrażenie, że politykom w II RP łatwiej było tak powiedzieć niż szukać środków lub możliwości zwiększenia sił zbrojnych RP.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Woj   
Czy tuż przed wojną był możliwość zakupu od USA samolotów bodajże Hawk? Zrobili tak chyba Francuzi i Argentyńczycy? .

Była - w latach 1937-39 parę razy nam różne oferty przedstawiano. Francuzi - owszem - myśliwce kupili - ale bardzo drogo, i tez nie wszystkie zdążyli wykorzystać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   

Chyba w czerwcu 1939r. otrzymaliśmy ofertę zakupu Curtissa 75A (P.36). Zdaje się, że DL odrzuciło ofertę (brak w IIRP paliwa 100-oktanowego).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witam;

Jarpenie, może to troszkę śmieszne wytlumaczenie, ale nasunęla mi się na myśl sytuacja z lat 70 tych kiedy Gierek i sp. kupowali licencje. Często przy wyborze licencji dużą rolę [patrz Jelcz - Berliet] grało to aby nie dotyczyło to najnowszych osiągnięć technologicznych, tylko takiej debrej średniej. I w czasie lat 70 tych, i w czasie lat 30 tych - byliśmy tak czy inaczej, nawet w porównaniu z sąsiadami z południa, wyraźnie zapóźnieni w rozwoju. W kwestii zmotoryzowania byliśmy gdzieś w okolicach albo i poniżej Rumunii - czyli europejskie ogony.

Nie wiem - tylko podejrzewam - że, tak było. Co ciekawe w memoriale Stachiewicza z '36 r. opisującym planowanie wydawanie śroków na potrzeby wojska w kolejnych latach są uwagi o niedostatecznym rozwoju sieci dróż, z uwagą że "do tej pory odbywa się to pod kątem potzreb cywilnych", oraz że planowane wydatki na badania i rozwój nauk związanych z wojskiem jest przeznaczonych 12 mln zl. Nie są to olbrzymie kwoty. Poza tym zakup najnowszych technologii związanch z obronnością w przypadku Polski by kosztował bardzo dużo gdyż: należałoby od podstaw wyszkolić naszą kadrę zajmującą się tym sprzętem, potem instruktorów, w końcu żolnierzy. A to zajmuje czasu i kosztuje dużo pieniędzy co oznacza czas i stwarzanie dalszych możliwości by ów sprzęt byl wlaściwie wykorzystany... A na to nas stać nie bylo.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
poldas   

Bardziej wiarygodnym wytłumaczeniem by było to, iż wiosną 1939 roku negocjowano z Wielką Brytanią i Francją dostawę myśliwców MS-406, Hawker Hurricane i Supermarine Spitfire.

Oczywiście na kredyt.

Yankesom by trza było zapłacić gotówką.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo, że od Amerykanów kupowaliśmy np. proch (1000 ton z firmy Du Pont), podstawy do dział przeciwlotniczych, a co sprzedała nam firma United Aircraft Exports Inc. na sumę 81,364 dolarów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Woj   

Głównie licencję na śmigła Hamilton Standard.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.