Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Pancerny

Architektura islamu

Rekomendowane odpowiedzi

Pancerny   

"Architektura islamu obejmuje wszelkie zjawiska architektoniczne będące wytworem islamu jako zjawiska społecznego, kulturowego, politycznego i religijnego. Stąd obejemuje zarówno budynki służące celom kultowym, jak i świeckim, historyczne jak i współczesne, a także twórczość ośrodków będących pod wpływem islamu." - za Wikipedią

Więc omówmy charakterystyczne cechy budowli islamskich.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

Najwspanialszym zabytkiem architektury muzułmańskiej zachodniej jest Mezquita w Kordobie (tj. Meczet). Zwróćcie uwagę na kolumny i kolorystykę. Ponad 800 kolumn podtrzymuje kopułę, a i w środku czuć niesamowity efekt!

Mezquita kordobańska - wygląd z zewnątrz:

The%20Mezquita,%20Cordoba,%20Spain.jpg

Mezquita kordobańska - wygląd wewnątrz, ach te kolumny!

Moorish%20Columns%20in%20the%20Mezquita,%20Cordoba,%20Spain.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   
Więc omówmy charakterystyczne cechy budowli islamskich.

Dla mnie:

1. Horror vacuui. Oczywiscie nie tylko dla Islamu charakterystyczny, ale tu - rozkwita. Ornamentyka wypelniajaca kazde wolne miejce... Wolne od wyobrazen postaci ludzkich.

2. Zamkniecie. Architektura Islamu - zarowno monumentalna jak i ta prozaiczna - jest skierowana do wewnatrz. Budynek to wnetrze. Zewnetrze mozna uprzyjemnic ornamentem, ale ono sie nie liczy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

"Architektura islamu obejmuje wszelkie zjawiska architektoniczne będące wytworem islamu jako zjawiska społecznego, kulturowego, politycznego i religijnego. Stąd obejemuje zarówno budynki służące celom kultowym, jak i świeckim, historyczne jak i współczesne, a także twórczość ośrodków będących pod wpływem islamu." - za Wikipedią

Więc omówmy charakterystyczne cechy budowli islamskich.

Czy istnieje architektura islamu? Czy istnieje architektura chrześcijańska?

Czy mamy wspólny mianownik dla architektury od Timbuktu po Kuala Lampur?

Architektura Islamu - zarowno monumentalna jak i ta prozaiczna - jest skierowana do wewnatrz.

To raczej o modelu domu i miasta innego od europejskiego i nie dotyczy to islamu. I przed islamem tak wyglądały miasta na Bliskim i Środkowym Wschodzie. Chrześcijaństwo w tym regionie nic nie zmieniło.

Edytowane przez Widłobrody

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Arabowie słynęli z ogromnych osiągnięć w dziedzinie architektury. Budowali wspaniałe meczety i pałace, wygodne domy oraz budynki użytkowności publicznej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zamkniecie. Architektura Islamu - zarowno monumentalna jak i ta prozaiczna - jest skierowana do wewnatrz.

To raczej o modelu domu i miasta innego od europejskiego i nie dotyczy to islamu. I przed islamem tak wyglądały miasta na Bliskim i Środkowym Wschodzie. Chrześcijaństwo w tym regionie nic nie zmieniło.

Tylko, że model domu wynikał bardzo często właśnie z ducha i litery prawa islamu, zwłaszcza jeśli chodzi o arabskie mediny. Umma rządząca społeczeństwem islamskim wyznacza również kształt przestrzeni miejskiej.

Pierwotne mudûn w pierwszym rzędzie były społecznościami religijnymi, a drugim dopiero miejskimi. I rację miał Lu Tzy określając jej charakter jako wewnętrzny. Dom prywatny nabierał charakter przestrzeni sacrum, stąd tendencja do ścisłego chronienia intymności. Aida Youssef Hoteit mówi o dwóch koegzystujących światach: mieście publicznym i mieście prywatnym.

W normach prawodawczych Al-urf (opartych na słowach proroka, czy prawach islamu) można znaleźć regulacje tyczące się powstania i struktury mediny, na ich podstawie Ibn Al-Rabi, sędzia sformułował taką zasadę:

"i zapewnić [medinie] wszystko, co niezbędne (szkoły, fabryki, łaźnie...),

ponieważ miasto jest jak dom z wszelkimi dostatkami, więc jego mieszkańcy nie powinni potrzebować niczego, czego nie znaleźliby wewnątrz jego murów".

"Organizacja przestrzeni w kulturze arabsko-muzułmańskiej wynika ze struktur społeczeństwa i religijnych praw islamu. Skonstruowana jest ona na miarę potrzeb i wymogów związanych z funkcjonowaniem wspólnoty muzułmańskiej, zarówno społeczności miejskiej, jak i rodziny".

/A. Jarosz "Miasto w kulturze arabsko-muzułmańskiej", "Kultura Miasta. Miasto w Kulturze", nr 1, 2008, s. 70/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.