Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Pancerny

Architektura islamu

Recommended Posts

Pancerny   

"Architektura islamu obejmuje wszelkie zjawiska architektoniczne będące wytworem islamu jako zjawiska społecznego, kulturowego, politycznego i religijnego. Stąd obejemuje zarówno budynki służące celom kultowym, jak i świeckim, historyczne jak i współczesne, a także twórczość ośrodków będących pod wpływem islamu." - za Wikipedią

Więc omówmy charakterystyczne cechy budowli islamskich.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Narya   

Najwspanialszym zabytkiem architektury muzułmańskiej zachodniej jest Mezquita w Kordobie (tj. Meczet). Zwróćcie uwagę na kolumny i kolorystykę. Ponad 800 kolumn podtrzymuje kopułę, a i w środku czuć niesamowity efekt!

Mezquita kordobańska - wygląd z zewnątrz:

The%20Mezquita,%20Cordoba,%20Spain.jpg

Mezquita kordobańska - wygląd wewnątrz, ach te kolumny!

Moorish%20Columns%20in%20the%20Mezquita,%20Cordoba,%20Spain.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lu Tzy   
Więc omówmy charakterystyczne cechy budowli islamskich.

Dla mnie:

1. Horror vacuui. Oczywiscie nie tylko dla Islamu charakterystyczny, ale tu - rozkwita. Ornamentyka wypelniajaca kazde wolne miejce... Wolne od wyobrazen postaci ludzkich.

2. Zamkniecie. Architektura Islamu - zarowno monumentalna jak i ta prozaiczna - jest skierowana do wewnatrz. Budynek to wnetrze. Zewnetrze mozna uprzyjemnic ornamentem, ale ono sie nie liczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Architektura islamu obejmuje wszelkie zjawiska architektoniczne będące wytworem islamu jako zjawiska społecznego, kulturowego, politycznego i religijnego. Stąd obejemuje zarówno budynki służące celom kultowym, jak i świeckim, historyczne jak i współczesne, a także twórczość ośrodków będących pod wpływem islamu." - za Wikipedią

Więc omówmy charakterystyczne cechy budowli islamskich.

Czy istnieje architektura islamu? Czy istnieje architektura chrześcijańska?

Czy mamy wspólny mianownik dla architektury od Timbuktu po Kuala Lampur?

Architektura Islamu - zarowno monumentalna jak i ta prozaiczna - jest skierowana do wewnatrz.

To raczej o modelu domu i miasta innego od europejskiego i nie dotyczy to islamu. I przed islamem tak wyglądały miasta na Bliskim i Środkowym Wschodzie. Chrześcijaństwo w tym regionie nic nie zmieniło.

Edited by Widłobrody

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arabowie słynęli z ogromnych osiągnięć w dziedzinie architektury. Budowali wspaniałe meczety i pałace, wygodne domy oraz budynki użytkowności publicznej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamkniecie. Architektura Islamu - zarowno monumentalna jak i ta prozaiczna - jest skierowana do wewnatrz.

To raczej o modelu domu i miasta innego od europejskiego i nie dotyczy to islamu. I przed islamem tak wyglądały miasta na Bliskim i Środkowym Wschodzie. Chrześcijaństwo w tym regionie nic nie zmieniło.

Tylko, że model domu wynikał bardzo często właśnie z ducha i litery prawa islamu, zwłaszcza jeśli chodzi o arabskie mediny. Umma rządząca społeczeństwem islamskim wyznacza również kształt przestrzeni miejskiej.

Pierwotne mudûn w pierwszym rzędzie były społecznościami religijnymi, a drugim dopiero miejskimi. I rację miał Lu Tzy określając jej charakter jako wewnętrzny. Dom prywatny nabierał charakter przestrzeni sacrum, stąd tendencja do ścisłego chronienia intymności. Aida Youssef Hoteit mówi o dwóch koegzystujących światach: mieście publicznym i mieście prywatnym.

W normach prawodawczych Al-urf (opartych na słowach proroka, czy prawach islamu) można znaleźć regulacje tyczące się powstania i struktury mediny, na ich podstawie Ibn Al-Rabi, sędzia sformułował taką zasadę:

"i zapewnić [medinie] wszystko, co niezbędne (szkoły, fabryki, łaźnie...),

ponieważ miasto jest jak dom z wszelkimi dostatkami, więc jego mieszkańcy nie powinni potrzebować niczego, czego nie znaleźliby wewnątrz jego murów".

"Organizacja przestrzeni w kulturze arabsko-muzułmańskiej wynika ze struktur społeczeństwa i religijnych praw islamu. Skonstruowana jest ona na miarę potrzeb i wymogów związanych z funkcjonowaniem wspólnoty muzułmańskiej, zarówno społeczności miejskiej, jak i rodziny".

/A. Jarosz "Miasto w kulturze arabsko-muzułmańskiej", "Kultura Miasta. Miasto w Kulturze", nr 1, 2008, s. 70/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.