Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Jarpen Zigrin

Sukcesy polskich okrętów podwodnych w czasie wojny

Rekomendowane odpowiedzi

widiowy7   

Pierwsze co mi przychodzi do głowy, to to że na minach postawionych przez nasze OP, zatonął jakiś niemiecki trałowiec.

Dalej, cała epopeja "Orła", czyli ucieczka z Tallina.

Póżniej "Orzeł" zatapia niemiecki statek transportowy "Rio de Janeiro".

No i na koniec działania na Morzu Śródziemnym "strasznych bliźniaków" czyli "Dzika" i "Sokoła"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
Pierwsze co mi przychodzi do głowy, to to że na minach postawionych przez nasze OP, zatonął jakiś niemiecki trałowiec.

Trałowcem był "M 85" i zatonął na minie postawionej przez "Żbika"

No i na koniec działania na Morzu Śródziemnym "strasznych bliźniaków" czyli "Dzika" i "Sokoła"

Z tym że mocno przereklamowane.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
No i na koniec działania na Morzu Śródziemnym "strasznych bliźniaków" czyli "Dzika" i "Sokoła"

Z tym że mocno przereklamowane.

I tak i nie. Patrząc na wojnę globalnie i biorąc pod uwagę wyniki niektórych U-boot'ów to rzeczywiście, można powiedzieć, że przereklamowane, ale jak na warunki polskiej Marynarki Wojennej, to osiągnięcia były całkiem, całkiem.

ORP "Dzik" zatopił łącznie 18 jednostek pływających wroga (głównie zdaje się transportowców) o łącznym tonażu 35.080 BRT. ORP "Sokół" natomiast zatopił okręty i statki o łącznym tonażu 47.300 BRT (w tym 1 niszczyciel, 1 ścigacz, 4 statki transportowe, 10 szkunerów, 4 kutry). Ponadto uszkodził 1 krążownik pomocniczy i dwa inne statki.

Dodatkowo nie dziwmy się opiniom ówczesnych, dla porównania ORP "Orzeł", "Wilk" i "Jastrząb" niewiele zdziałały ("Orzeł" i "Jastrząb" zatopione, ten ostatni omyłkowo przez aliantów, "Wilk" wycofany ze służby z powodów zużycia), więc wspomniane "bliźniaki" rzeczywiście jawiły się bohatersko. W końcu nie mieliśmy tylu okrętów podwodnych, żeby tworzyć "wilcze stada" :D

Pozdrawiam.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

''Orzeł'' przynajmniej zatopił ''Rio de Janeiro'', ale według mnie, gorzej było np. z ''Rysiem'', ''Sępem'' i ''Żbikiem'', gdyż zostały one internowane i nic nie zdziałaly. Jastrzęb to w ogóle był pechowy, zatopiony przez trałowiec ''Seagull'' i niszczyciel ''St. Albans''. Załogą była załoga ''Wilka''.

Ponoc chodzą plotki i domysły, o tym, że Wilk zatopił niemiecki okręt podwodny w 1940r.

Czy to prawda?

Jan Piwowoński, autor książki ''Flota spod bialo-czerwonej'' poddaje pod wątpliwośc tę tezę, gdyż na podstawie dokumentów Kriegsmarine, ustalono po wojnie, że w rejonie działań ''Wilka'' nie było żadnego U-Boota. Natomiast, wg źródeł angielskich, stwierdzono tam stratę holenderskiego okrętu podwodnego w niewyjaśnionych okolicznościach, w dodoatku w tym samym dniu, gdy ''Wilk'' zgłosił zatopienie U-Boota przez staranowanie.

Czy to mogła byc tragiczna w skutkach pomyłka?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
ORP "Sokół" natomiast zatopił okręty i statki o łącznym tonażu 47.300 BRT (w tym 1 niszczyciel, 1 ścigacz, 4 statki transportowe, 10 szkunerów, 4 kutry). Ponadto uszkodził 1 krążownik pomocniczy i dwa inne statki.

Niszczyciel Ascari "zatopiony" przez Sokoła 21 listopada 1941 roku brał udział w bitwie w zatoce Syrta w dniu 17 grudnia 1941 r. Skreślony z listy włoskiej Marynarki Wojennej dnia 24 marca 1943 roku (wejście na minę u wybrzeży Tunisu).

Podobnie sprawa się ma z dwoma statkami transportowymi.

Sukcesy Dzika też należałoby okroić. Szczególnie zatopione barki podczas ewakuacji Sycylii.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

''Orzeł'' przynajmniej zatopił ''Rio de Janeiro'', ale według mnie, gorzej było np. z ''Rysiem'', ''Sępem'' i ''Żbikiem'', gdyż zostały one internowane i nic nie zdziałaly. Jastrzęb to w ogóle był pechowy, zatopiony przez trałowiec ''Seagull'' i niszczyciel ''St. Albans''.

(...)

Pecha to rzeczywiście miał, był to przecież pierwszy patrol bojowy, w trakcie którego:

- awaria dziobowych sterów głębokości

- złamanie jednego z odpowietrzników

- awaria lewego silnika

- uszkodzenie lewego steru dziobowego

- zerwanie części pokładu

- złamanie trzeciego odpowietrznika

- kolejne uszkodzenie lewego silnika

- złamanie steru głębokości

- poważne uszkodzenie prawego silnika

- przecieki w wentylacji

po akcji norwesko-angielskiej:

- płonąca bateria rufowa

- zalane pomieszczenia silników spalinowych

- zalane rufowe pomieszczenie mechanizmów pomocniczych

- pęknięty i skręcony kadłub

Pytanie czy czasami nie była błędną decyzja kapitana o kontynuowaniu patrolu wobec zaistniałych wcześniej awarii?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(...)

Ponoc chodzą plotki i domysły, o tym, że Wilk zatopił niemiecki okręt podwodny w 1940r.

Czy to prawda?

Jan Piwowoński, autor książki ''Flota spod bialo-czerwonej'' poddaje pod wątpliwośc tę tezę, gdyż na podstawie dokumentów Kriegsmarine, ustalono po wojnie, że w rejonie działań ''Wilka'' nie było żadnego U-Boota. Natomiast, wg źródeł angielskich, stwierdzono tam stratę holenderskiego okrętu podwodnego w niewyjaśnionych okolicznościach, w dodoatku w tym samym dniu, gdy ''Wilk'' zgłosił zatopienie U-Boota przez staranowanie.

Czy to mogła byc tragiczna w skutkach pomyłka?

W nader drobiazgowym porównaniu wybranych fragmentów książki Bolesława Romanowskiego "Torpeda w celu!" z dokumentacją dzienników okrętowych i różnych archiwaliów, autor - Andrzej Bartelski (crolick) pisze o tym zdarzeniu, że najprawdopodobniej było to zderzenie... z boją.

/tegoż, "Prawdy i mity 'Torpedy w celu!'", biuletyn.DWS.org.pl, nr 6, jesień 2009/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dorzucę może do tego ciekawego wątku, że zagadnieniu sukcesu "Wilka" (opisanego przez B. Romanowskiego) poświęcony jest także artykuł A. S. Bartelskiego w "Morza Statki i Okręty" nr 11/2013 oraz dyskusje na DWS i Forum Okrętów Wojennych.

http://www.magnum-x.pl/czasopismasec/msio/2855

http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=6024

http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=87&t=132780

http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=87&t=126563

Jak się wydaje z kilku wersji (U-122, holenderski O-13, inny okręt lub pływający wrak itp.) boja brzmi najbardziej wiarygodnie. Choć nie bezdyskusyjnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
fejszter   

ORP Wilk odniósł także sukces komercyjny występując w Das Boot. Z uwagi na spory okres czasowy kwestie technologiczne pewnie wzięły górę. To tak na marginesie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Byłoby to dosyć dziwne zważywszy, że kiedy kręcono ten film (1981) ORP "Wilk", o którym tu mowa - tzw. "Wilk" (I) - dawno już był w postaci żyletek, a ORP "Wilk" (II), typu Foxtrot, pływał sobie jeszcze pod radziecką banderą. W "Das Boot" głównie "grają" makiety i modele niemieckiego typu VIIC. Skądinąd - bardzo realistycznie.

Na potrzeby programu B. Wołoszańskiego o "Orle" (w cyklu "Sensacje XX wieku", chyba z końca lat 90.) na "Orła" ucharakteryzowany został bodajże inny, polski Foxtrot - ORP "Dzik" (II). Ale to inna historia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
fejszter   

Byłoby to dosyć dziwne zważywszy, że kiedy kręcono ten film (1981) ORP "Wilk", o którym tu mowa - tzw. "Wilk" (I) - dawno już był w postaci żyletek, a ORP "Wilk" (II), typu Foxtrot, pływał sobie jeszcze pod radziecką banderą. W "Das Boot" głównie grają makiety i modele niemieckiego typu VIIC. Skądinąd - bardzo realistycznie.

Na potrzeby programu B. Wołoszańskiego o "Orle" (w cyklu "Sensacje XX wieku", chyba z końca lat 90.) na "Orła" ucharakteryzowany został bodajże ORP "Dzik" (II). Ale to inna historia.

Dawno o tym usłyszałem i przed komentarzem zasięgnąłem wiedzy z internetu, zastrzegam, że z polskiej strony po prostym pytaniu w bing. Jeżeli błędną to proszę wykasować tą część dyskusji gdy wprowadzałby niepotrzebny zamęt.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Sądzę, że nie ma najmniejszej potrzeby, aby "kasować" ten wątek poboczny, gdyż jest to jakaś ciekawostka. Naprawdę szkoda, że po powrocie z Anglii "Wilka" pocięto, zostawiając ostatecznie tylko część wyposażenia w Muzeum Marynarki Wojennej. Byłby wspaniały okręt muzeum i - być może - "aktor".

Skądinąd, podobnie brutalnie postąpiono z "Wilkiem" (II). Dobrze, że drugiego, polskiego Foxtrota ostał się chociaż kiosk w Muzeum MW.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
fejszter   

Jeżeli wątek poboczny a zakładam, że obaj zobaczyliśmy ten film to proszę zwrócić uwagę na postawy oficerów Kriegsmarine jeżeli chodzi o nastawienie do ideologii nazistowskiej. Tutaj proszę mi już uwierzyć, że było podobne wśród oficerów Wehrmacht, przynajmniej z kręgu, który jest mi bliski. Z mojej strony koniec OT.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Postawy oficerów Kriegsmarine to już rzeczywiście dygresja zbyt daleko idąca. Ponieważ jednak może być zaczynem ciekawej dyskusji, pozwoliłem sobie założyć nowy temat jej poświęcony:

https://forum.historia.org.pl/topic/17032-postawy-oficerow-kriegsmarine/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.