Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Pancerny

Sześciu najodważniejszych ludzi II Wojny Światowej

Rekomendowane odpowiedzi

učitel   

TyberiusClaudius napisal: …Frantisek to Czech, ale zawsze twierdził: I am Polish.

 

The reason:

In France Josef František chose to stay with Polish airmen group instead of joining the exiled Czechoslovak Air Force. The reason for that decision was a conflict with one Czech officer, who tried to arrest him for insubordination. This officer even ordered one French MP-corporal to arrest František, but there was written „Polish soldier“ in František´s pilot document, therefore French soldier said he couldn´t do it.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W temacie forum.historia.org.pl - "Kamikadze" wspomniano o aktach sabotażu jakich dokonywał wymieniony w tym temacie - Jerzy Szajnowicz.

 

W dniu 28.04.2020 o 5:45 PM, euklides napisał:

Jednak nasz słynny dywersant, Jerzy Szajnowicz, doskonały pływak, który działał w greckim ruchu oporu podkładał miny magnetyczne i w ten sposób zatopił parę statków.

 

Wydaje się, że wiedza euklidesa opiera się na nieco już przestarzałej literatury ("Agent nr 1Stanisława Strumpha-Wojtkiewicza czy "Pod obcymi banderami" Jerzego Pertka) i efektów "wystukiwania" w sieci, tymczasem wiele z przypisywanych Szajnowiczowi osiągnięć zostało obecnie zweryfikowanych negatywnie. Najczęściej powtarzane są informacje: wysadzenie okrętu podwodnego U 133, zatopienie niszczyciela "Hermes" (ZG 3; dawny grecki "Vasilefs Georgios"), tak ciężkie uszkodzenie U 372, że stał się on łatwiejszym celem dal aliantów, zatopienie bądź uszkodzenie hiszpańskiego transportowca "San Isidore", zniszczenie bądź uszkodzenie przy wykorzystaniu brandera jednostek (kaiki i kutry) z flotylli u wybrzeża wyspy Paros.

Najsłynniejszą jego zdobyczą miał być U 133, wersji tej akcji jest wiele: dwie godziny płynął wpław do tej łodzi podwodnej, w innej wersji ukrył się w motorówce w porcie i po przebyciu mniejszego dystansu podpłynął do okrętu, podczepił minę bądź założył ładunek wewnątrz okrętu, potem przepłynął na przeciwległy brzeg zatoki Eleusis, po dopłynięciu dotarły doń odgłosy wybuchu w innej wersji o wybuchu dowiedział się już po udaniu się na kwaterę w mieście.

Pierwsze - nieznany jest raport potwierdzający by to Szajnowicz dokonał takiego sabotażu.Drugie - podnoszono to to, że nie był on w stanie wpław zabrać odpowiedniej ilości materiału wybuchowego by zatopić okręt,.Po trzecie - czas, w najpopularniejszej wersji podkłada ładunek okręt wypływa z portu, za jakiś czas mamy wybuch, tylko że porównując tę wersję z niemieckimi informacjami o pozycjach okrętu wychodzi, że okręt zatonął zanim jeszcze wypłynął z portu. W większości wersji, Szajnowicz miał umieścić ładunek w pobliżu rufy, tylko że zarówno badania prowadzone wówczas przez Niemców, jak i współczesne nam badania Greków pod kierownictwem Aristotelisa Zervoudisa nie potwierdzają tego, okręt był przełamany w części środkowej, na rufie zaś nie było żadnych uszkodzeń. Co do obu tych kwestiach warto przyjrzeć się uwagom forumowiczów: ObitzSBrodołak w wątku "Sabotaż Iwanowa-Szajnowicza w Grecji". na forum ubootwaffe.pl.

 

Co do kolejnych "ofiar", jak: U 372 czy "Hermes", to sensownie i przekonująco objaśnia to Tadeusz Kasperski:

"Za Strumphem-Wojtkiewiczem powtarzał informacje o jego zatopieniu również Jerzy Pertek (...) Strumph-Wojtkiewicz, w swej książce w ogóle nie potrafił określić, kiedy i w jakim miejscu ta kacja miała dojść do skutku, a gdyby rzeczywiście zaszła ona na pełnym morzu, jak zasugerował, okręt byłby stracony - bo trudno byłoby go odnaleźć i podnieść z większych głębin (...) 21 kwietnia 1943 r. to załoga niszczyciela zatopiła w ataku na okręt podwodny HMS "Splendid". Ale już 9 dni później 'Hermes' został ciężko uszkodzony w nalocie w rejonie tunezyjskiego przylądka Bon, a 23 marynarzy poległo. Zniszczony okręt zatopiono 7 maja [czyli w cztery miesiące po straceniu Szajnowicza -secesjonista] u wejścia do portu w Tunisie".

 

"Jego tytułowy bohater miał wcześniej przyczepić w śmiałej wyprawie ładunek wybuchowy (podawał jako miejsce zdarzenia rejon przylądka Tikho) i 'uszkodzić' U-Boota. To miało go rzekomo wydać na pastwę brytyjskich okrętów i samolotów. Jest to kolejny element fikcji literackiej autora, ponieważ przebieg akcji przeciwko U-Bootowi wskazuje, że wcale nie był uszkodzony, gdy został wykryty i zaatakowany. Tak było do chwili, gdy poważnie uszkodzenia zadało mu długotrwałe bombardowanie brytyjskich okrętów, zmuszając wreszcie do wynurzenia na pozycji 32°28'N, 49°34°37'E. Cała załoga (47 osób, w tym niemiecki szpieg), po samozatopieniu swojej jednostki trafiła do niewoli".
/s. 62/

 

"Nic dziwnego, że poszukiwania potwierdzenia innych akcji agenta, jak zatopienie hiszpańskiego transportowca 'San Isidore' na morzu po rzekomej akcji w Pireusie, uszkodzenie statku i małego okrętu w porcie Patras (...) - dotąd się nie powiodły".
/tamże, s. 63/

 

I jeszcze z tekstu Mariusza Borowiaka:

"Iwanow był skuteczny przez 10 miesięcy. Robią wrażenie jego liczne dokonania dywersyjne na lądzie i próby niszczenia lub poważnego uszkodzenia wrogich jednostek morskich. Chociaż po latach okazało się, że nie był sprawcą zatopienia niemieckiego okrętu podwodnego „U 133” i niszczyciela „Vasilefs Georgios” oraz uszkodzenia „U 372”. Prawdopodobnie wziął udział w niegroźnym uszkodzeniu hiszpańskiego transportowca „San Isidore” i statku szpitalnego, gdy nie było na nim chorych, które cumowały w porcie Patras...".

/tegoż "Dwa oblicza agenta wywiadu"; tekst dostępny na stronie: polska-zbrojna.pl/

 

Większość badaczy; co zrozumiałe; skupiło się na okrętach, ja spróbowałem znaleźć informacje o tym transportowcu i podejrzewam, że "San Isidore" nie istniał. :B):

Szczegóły w temacie: forum.historia.org.pl - "Udział gen. Franco w wojnie".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   

Ano właśnie - sam miałem napisać coś takiego, dzięki za wyręczenie :D 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.