Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
JASNY CELSTYN

Różnice miedzy Katolicyzmem a Prawosławiem

Rekomendowane odpowiedzi

Liturgiczne pochodziły jeszcze ze starożytności - sprawowano liturgię jak się podobało, ogólnie powstały dwa główne sposoby - rzymski i grecki... potem w trakcie zatargów na tle "mentalnym" jak to kreśliłeś, dla każdego z odłamów sposób liturgii stał się czymś ważnym, liturgię "tych drugich" utożsamiano z "ni8mi", a więc "czymś niedobrym, bo nie naszym"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   
Liturgiczne pochodziły jeszcze ze starożytności - sprawowano liturgię jak się podobało, ogólnie powstały dwa główne sposoby - rzymski i grecki... potem w trakcie zatargów na tle "mentalnym" jak to kreśliłeś, dla każdego z odłamów sposób liturgii stał się czymś ważnym, liturgię "tych drugich" utożsamiano z "ni8mi", a więc "czymś niedobrym, bo nie naszym"

Dokładnie. To wynika jeszcze z sytuacji w Ces. Rzymskim. Po stronie zachodniej - dominująca była łacina. Po wschodniej - greka. To był główny powód narodzin schizmy w 1054, ale nie jedyny oczywiście.

Rok 1054 jest tutaj przełomowy (przepraszam jak się pomyliłem w dacie ale jest też przełomowy dla Rusi politycznie i mogły mi się już daty pomieszać :clap: ) dla obu Kościołów.

Warto wiedzieć że jeszcze za czasów rządów Justyniana I, kiedy bp Rzymu był mu podporządkowany, to próbowano jeszcze instytucjonalnie związać oba Kościoły.

A to wszystko z "Kościół w świecie późnego Antyku" Wipszycka-Bravo :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ale tak na prawdę poszło jak zwykle o kasę i władze... Papież chciał zarządzać patriarcha Konstantynopola i cesarzem, zaś cesarz i patriarchą, i papieżem... i oczywiście ich pieniędzmi :clap: zaś różnice dogmatyczne, religijne i liturgiczne były dla nich jakże wdzięcznymi zasłonami

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pancerny   
...różnice liturgiczne pomiędzy oboma wyznaniami?

Na Wschodzie używano chleba kwaśnego, na Zachodzie opłatka. Na Wschodzie praktykowano komunię pod postacią chleba i wina, którą przyjmowali również ludzie świeccy. Na Zachodzie komunię pod obiema postaciami przyjmowali jedynie kapłani. Na Wschodzie dopuszczano liturgię w języku narodowym.

P.S-Coś mi tu się przypomina, że poszło(chodzi mi o credo wiary) o Filioque(jeżeli pamięć nie myli).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   

Rozdzial miedzy Wschodem a Zachodem zaczal sie na dobre juz niedlugo po Soborze Nicejskim I z roku 325.

To byl chyba ostatni sobor, ktorego ustalenia byly do przyjecia dla wszystkich odlamow ortodoksyjnych.

Potem cesarze musza lawirowac, probuja tworzyc nowe redakcje, majace zaprowadzic pokoj miedzy poszczegolnymi odlamami. W tym i arianizmem.

Rzym sie temu opieral (nie on jeden; rownie twardy byl Patriarchat Aleksandryjski np.), co ostatecznie przydalo mu ogromnego prestizu.

Wybaczie ogolniki. Dodam nieco konkretow niebawem, bom w trakcie smacznej, pamiec odswiezajacej lektury :clap:.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   
...różnice liturgiczne pomiędzy oboma wyznaniami?

Na Wschodzie używano chleba kwaśnego, na Zachodzie opłatka. Na Wschodzie praktykowano komunię pod postacią chleba i wina, którą przyjmowali również ludzie świeccy. Na Zachodzie komunię pod obiema postaciami przyjmowali jedynie kapłani. Na Wschodzie dopuszczano liturgię w języku narodowym.

Prawosławie bizantyjskie nie spożywało chleba na zakwasie, inaczej niż Łacinnicy, chyba że się mylę?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pancerny   

"Doktryna Kościoła prawosławnego mówi, że Duch Święty wyłącznie pochodzi od Boga Ojca a nie, jak w obrządku rzymskokatolickim, od Ojca i Syna. Nie uznaje ona też zwierzchnictwa Ojca Świętego oraz odrzuca dogmaty o Niepokalanym Poczęciu Maryi i Wniebowstąpieniu. Chrzest w prawosławiu polega na trzykrotnym zanurzeniu w wodzie a w sakramencie eucharystii stosuje się nie jak u rzymskokatolików chleb "przaśny", lecz chleb kwaśny i komunię podaje się w postaci tak chleba jak i wina. Nabożeństwa w tym obrządku odprawia się w języku cerkiewnosłowiańskim. Celibat czyli bezżeństwo duchowieństwa obowiązuje i dotyczy tylko zakonników, z których też powołuje się biskupów. Najwyższą władzę spełnia w prawosławiu sobór powszechny. Warto dodać jeszcze, że święta obchodzone są tu według kalendarza juliańskiego, a nie jak w kościele rzymskokatolickim gregoriańskiego i początek roku w tym obrządku przypada o trzynaście dni później.- "Mniejszości narodowe na ziemi jasielskiej - Łemkowie'.- Wiesław Hap

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Nie uznaje ona też zwierzchnictwa Ojca Świętego oraz odrzuca dogmaty o Niepokalanym Poczęciu Maryi i Wniebowstąpieniu.

Nabożeństwa w tym obrządku odprawia się w języku cerkiewnosłowiańskim.

1. Ale mi chodzi o typowo grecki odłam prawosławia.

2. Czy np mnisi z Atos tez odrzucają wspomniany dogmat, nie wydaje mi sie, mysle ze pod tym względem są jak katolicy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lu Tzy   
Nie uznaje ona też zwierzchnictwa Ojca Świętego oraz odrzuca dogmaty o Niepokalanym Poczęciu Maryi i Wniebowstąpieniu.

Nabożeństwa w tym obrządku odprawia się w języku cerkiewnosłowiańskim.

1. Ale mi chodzi o typowo grecki odłam prawosławia.

2. Czy np mnisi z Atos tez odrzucają wspomniany dogmat, nie wydaje mi sie, mysle ze pod tym względem są jak katolicy.

Prawoslawie jest tylko jedno: Autokefaliczna Rosyjska Cerkiew Prawoslawna.

Od poczatku prawie.

Kazdy odlam chrzescijanstwa ortodoksyjnego jest autokefaliczny. Samorzadny i samowladny w kwestiach takze liturgii i doktryny (do pewnego stopnia). Patriarcha Konstantynopola ma zwierzchnosc tylko honorowa.

Miedzy poszczegolnymi kosciolami ortodoksyjnymi mozna znalezc roznice nie mniejsze, niz te miedzy nimi a Krk.

Co do monastyrow polwyspu Athos, to musze sprawdzic, ale o ile teraz pamiec mi sluzy, to i niepokalane poczecie, i wniebowstapienie jest tam pojmowane inaczej niz w Krk.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

O Kościołach tutaj proszę, bo poruszyliście bardzo fajny problem: http://www.historia.org.pl/forum/viewtopic.php?p=61788#61788

A tutaj proszę skupić się na różnicach między Katolicyzmem a Prawosławiem. Na różnicach, to rozumiem, mam nadzieję, że nie mylnie, że chodzi o porównanie obu wyznań chrześcijańskich.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim musimy brać pod uwagę różnicę dotyczaca Trójcy Świetej, opłatka produkowanego z chleba na zakwasie lub bez, pozycji cesarza lub króla wobec Koscioła. Sa to róznice zgoła nieistotne ale zachwiały świat sredniowieczny.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

1. Ale mi chodzi o typowo grecki odłam prawosławia.

2. Czy np mnisi z Atos tez odrzucają wspomniany dogmat, nie wydaje mi sie, mysle ze pod tym względem są jak katolicy.

Nie odrzucają.

W 1331 r. do skitu św. Sawy przybywa z Thessalonik Grzegorz Palamas, od 1333 r. pełnił obowiązki ihumena klasztoru Esfigmenu, później wyniesiony za sprawą patriarchy Izydora do godności biskupiej w Thessalonikach.

Tenże powiadał, że Matka Boska - Panagis bezwarunkowo oddała się Bogu. Wcielenie dokonuje się za sprawą Ducha Świętego, pozwala ono na przyjęcie Boskości Słowa. Słowo to przyjmuje w jej łonie naturę ludzką. Istotą myśli jest poczęcie Jezusa za pomocą Słowa.

Co do różnic, w kościele rzymskim, jak się zdaje, nie wytworzono podobnej do hezychazmu praktyki modlitewnej, owego "świętego milczenia" znanego za sprawą mistycznych doświadczeń św. Makarego Wielkiego Egipskiego czy św. Jana Klimaka, a którego podstawy teoretyczne dal wspomniany św. Grzegorz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.