Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Gnome

Reforma jędrzejewiczowska - ocena

Recommended Posts

Temat trochę stanął w miejcu , no to się wypowiem :) .

Na pierwszy rzut oka to trochę ta reforma skomplikowana . Ale gdy się temu przyjrzymy to bardzo dobrze sprawdzała co uczeń wynosił ze szkoły . Tylko nie wiem czy trochę nie za dużo tych egzaminów, wiem , że to straszny stres . Zaletą tego systemu było to , że na każdym szczeblu szkoły , egzamin sprawdzał co z niej wyniósł.

Miałbym jednak wątpliwości czy w dzisiejszych czasach by się sprawdził , ale przeciez system ten był robiony z myślą o tym jaka sytuacja w kraju jest obecnie .

Mój drugi post w II RP! :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gnome   

Tak ocena reformy jest niejednoznaczna, z jednej strony faktycznie bardzo utrudniała dostęp do szkół średnich dzieciom chłopskim z uwagi na czteroklasowe szkoły wiejskie które niemal uniemożliwiały dalszą naukę z drugiej zaś strony unifikowała szkolnictwo i likwidowała fikcję jaką były dotychczasowe nieprzestrzegane przepisy, co wpłynęło pozytywnie na poziom nauczania.

Co do trudności egzaminów to dla tych którzy przechodzili kolejne etapy były nie stanowiły one aż takiej przeszkody, to była elita intelektualna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie , jedną z wad tego systemu było to , że dzieci chłopskie miały bardzo utrudniony dostęp do szkół wyższego szczebla . Przecież te dzieci, które mieszkały na wsi nie miały dobrych warunków do nauki ,a co z tego wynika- miały trudność zdania sprawdzianu do szkoły średniej . Wszystko to zamykało tym dzieciom drogę do wykonywania poważniejszego zawodu. Dzieci z miasta miały tu o wiele lepszą sytuację , i miały szansę na wykształcenie i dobrą pracę w przyszłości.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gnome   

Warunki warunkami, ale główną bolączko było to, że na wsi powstały niemal zawsze szkoły czteroklasowe, których ukończenie nie pozwalało na dalsze kontynuowanie nauki, a rodziców nie było stać na posyłanie dzieci do oddalonych szkół które dawały taką możliwość, tak więc koło się zamykało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety takie były wtedy czasy, chłopów i społeczność miejską nie traktowano na równi . Ludzi średnio obchodziło to co się dzieje na wsi , i to , że dzieci chłopów nie miały szansy na godny rozwój intelektualny. Jednak pieniądze grały i grajabardzo dużą rolę w życiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reforma cokolwiek niefortunna, ale pamiętać trzeba, że był to w zasadzie kompromis pomiędzy dwoma projektami: Stanisława Grabskiego (z 1925 r.) i Gustawa Dobruckiego (z 1927 r.). Pośród pozytywów wskazywano:

"Oznaczała ona duży postęp w urzeczywistnieniu demokratycznej zasady jednolitości systemu szkolnego (...)

podział szkoły średniej na czteroklasowe gimnazjum ogólnokształcące o jednakowym programie nauczania oraz zróżnicowane dwuletnie licea ogólnokształcące lub trzyletnie licea zawodowe (ewentualnie pedagogiczne) opóźniał decyzję związaną z wyborem kierunku kształcenia specjalistycznego z 10, a potem 13 roku życia w dawnej szkole - do 16 roku życia w szkole zreformowanej. Było to korzystniejsze z pedagogicznego i psychologicznego punktu widzenia (...)

Reforma, opierając licea zawodowe na gimnazjach ogólnokształcących oraz dając absolwentom wszystkich szkół licealnych uprawnienia do studiów wyższych, podniosła wydatnie prestiż wykształcenia zawodowego, co w naszym kraju, tradycyjnie nie doceniającym tego wykształcenia, miało doniosłe znaczenie społeczne i gospodarcze (...)

Reforma udoskonaliła również system kształcenia nauczycieli (...)".

/S. Mauersberg "Oświata", w: "Polska Odrodzona 1918-1939. Państwo - Społeczeństwo - Kultura" red. J. Tomicki, Warszawa 1982, s. 570-571/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze w 1916 r. Tymczasowa Rada Stanu zajęła się kwestią ustalenia zasad pisowni polskiej, po długich sporach, ostatecznie stosowne gremia w czerwcu 1918 r. przyjęły "Główne zasady pisowni", w efekcie czego wydano publikację sygnowaną przez Jana Łosia pt.: "Pisownia polska ustalona: uchwały ostateczne, przepisy, słowniczek". Do 1933 r. PAU wydała dziesięć  wydań "Pisowni polskiej", z których każda kolejna w zasadzie unieważniała w dużym zakresie ustalenia z poprzedniego wydania.

Przypadkiem czy nie, faktem jest iż IX wydanie z 1932 r. nie zostało zatwierdzone do użytku szkolnego przez MWRiOP, a tu jeszcze PAU wydała kolejne: X wydanie.

Co zatem obowiązywało w jędrzejewiczowskiej szkole?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.