Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Jarpen Zigrin

Sfinks

Recommended Posts

Dezian   

Witam wszystkich użytkowników forum:) Jestem tu po raz pierwszy, i bardzo miło bedzie mi odnowic dyskusję na temat sfinksa. Otóż data jego powstania nie jest rzeczą oczywistą. Profesor Robert Schoch, geolog z Uniwersytetu w Bostonie, zbadawszy ślady erozji Sfinksa stwierdził, jak było to już wspomniane w temacie, że biegną one od góry do dołu - a zatem pozostawił je ulewny deszcz. Pamiętajmy jednak, że przez długi okres dolna częsc Sfinksa pozostawała przykryta piaskiem. Nasuwa się zatem pytanie - kiedy powstały te pionowe bruzdy, biegnące przez całą wysokosc?

Share this post


Link to post
Share on other sites
riv   
Hmm...najwyraźniej bajki z dzieciństwa mi namieszały. Ale jeśli dobrze rozumuję, to powstał JEDEN sfinks? Jak do tej pory sądziłam, że był stawiany przy piramidach, aby ich "strzec". Najwyraźniej jestem w błędzie :smile:

Nie, nie jeden sfinks powstał. Najstarszy sfinks jest w Abu Roasz jest on z czasów faraona Dżedefre, zaś ten najbardziej znany to sfinks z Gizy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Narya   

Gnome, to raczej ten temat jest starszy od tego, który podałeś. Więc autor w tamtym właśnie temacie (Norton) nie skorzystał z wyszukiwarki (spójrz na daty). ;P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sfinks nie został �wykuty� (ponieważ dłuta z bršzu sš zbyt miękkie)
Sfinks został wykuty. Pod dłuta miedziane sypano twardszy materiał co sprawiało, że ich wykorzystanie było bardzo efektywne, co z resztą widać. A z resztą, jeżeli by nie mogli wykuć to jak mogliby wyrzeźbić???!

Share this post


Link to post
Share on other sites
riv   
A z resztą, jeżeli by nie mogli wykuć to jak mogliby wyrzeźbić???!

Dobre pytanie. Przeciecz wyrzeźbienie i wykucie w tym przypadku oznacza to samo..... chyba,ze coś mi umknęło.

Pod dłuta miedziane sypano twardszy materiał co sprawiało, że ich wykorzystanie było bardzo efektywne, co z resztą widać. A

Tymi samymi narzędziami wykuwano grobowce w dolinie królów. Myślę ,że skora da sie wykuć grobowiec w litej skale to i da sie wykuć sfinksa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yarand   

Według niektórych starożytnych źródeł, naprzeciw dzisiejszego Sfinksa, po drugiej stronie Nilu, stał jego odpowiednik, który nadszarpnięty przez naturę mógł posłużyć jako źródło budulca dla miejscowej ludności. Dlaczego jednak tak niewiele mówi się o tym kontrowersyjnym temacie. Czy ma to jakiś związek z ukrytymi pod Gizą podziemnymi galeriami?

W 1858 roku Francois Auguste Mariette został wynajęty przez Księcia Luynes, aby zweryfikował twierdzenia Pliniusza Starszego, że Sfinks został zbudowany, nie jest zaś monolitem. Niedaleko Piramidy Chufu (datowanej na okres od 2589-2566) i sanktuarium Izydy (z I w. p.n.e.) otworzył wykop, gdzie odnaleziono tzw. stelę inwentarza. Mówi ona, że w czasie panowania Chufu zlecił on wzniesienie monumentu długości Sfinksa. Logika wskazuje zatem, że w tym okresie Sfinks już istniał, więc teoria mówiąca, że powstał on za czasów Chefrena (panującego w okresie od 2520-2494 p.n.e.) nie jest poprawna.

Nie dziwi zatem, że większość archeologów nie zwraca uwagi na znalezioną przez Mariette’a stelę, bowiem sprawia ona zbyt wiele problemów. Niektórzy wolą uznawać, że stela była listą inwentarzu świątyni Izydy, zatem wywodzi się z czasów XXVI Dynastii. Być może – jednak Mariette, jej odkrywca, który spędził ponad 10 lat badając płaskowyż w Gizie doszedł do wniosku, że wzniósł ją sam Chufu.

Kapitan Giovanni Battista Caviglia w 1816 roku wydobył Sfinksa i otaczające go świątynie z piasków, przypisując konstrukcję posągu faraonowi Chefrenowi z racji bliskiej odległości dzielącej Sfinksa od jego piramidy. Mimo wszystko nie istnieje nawet jeden napis mogący potwierdzić ten związek, ponadto Sfinks nie leży w jednej linii z piramidami. Istnieje także tekst z czasów Amenhotepa II (ok. 1448-1420 p.n.e.) wspominający Sfinksa i mówiący, że jest on starszy od piramid.

Istnieje także słynna Stela Snu opisująca epizod z życia Totmesa IV. Totmes IV był jedynie księciem. Nie był też następcą tronu. Po polowaniu spoczął w cieniu Sfinksa, który był tylko częścią monumentalnej struktury nadal wystającej ponad poziom gruntu. Podziemna część była skryta pod piaskiem. Księciu przyśnił się Sfinks, który prosił, aby wydobyć go z piasku. W zamian za to książę otrzymać miał władzę i fortunę. Wkrótce potem Totmes spełnił prośbę ze snu, wskutek czego zostaw władcą.

Najważniejsze jednak to, że stela znaleziona przez Mariette wspomina o piorunie, który uderzył w głowę drugiego sfinksa, jak i święte drzewo, które wskutek tego spłonęło. Piorun miał stać się początkiem końca drugiego Sfinksa.

Jak twierdzi archeolog Michael Poe odnosząc się do fragmentów papirusów z okresu Średniego Państwa, drugi ze sfinksów znajdował się naprzeciw wciąż istniejącego. Leżał po drugiej stronie Nilu i został najprawdopodobniej zniszczony przez potężny wylew Nilu około roku 1000 p.n.e. Miejscowa ludność użyła pozostałych po nim kamieni do odbudowy domów.

Tezę tę potwierdzają także inne teksty, w tym informacje podane przez wielkiego arabskiego geografa Al-Idrisiego (1099-1166). Wspomina on o istnieniu w Gizie dwóch sfinksów, które opisuje bardzo szczegółowo. Jeden z nich miał być w bardzo złym stanie, podmywany przez wody Nilu. Inni również wspominają o dwóch sfinksach. Historyk Musabbihi pisze o „sfinksie mniejszym od drugiego” (najprawdopodobniej z racji znacznych zniszczeń), który stał po drugiej stronie nilu i był wykonany z cegieł i kamieni.

Podsumowując te relacje widzimy, że w rzeczywistości istnieć mogły dwa sfinksy, w tym ten, który przetrwał do naszych czasów oraz drugi, umiejscowiony po drugiej stronie Nilu i zniszczony całkiem niedawno, około XI wieku i od tego czasu używany jako źródło surowca budowlanego dla ludności, co przyczyniło się do jego zupełnego zapomnienia.

Na chwilę obecną istnieją trzy możliwe lokalizacje zaginionego sfinksa. Poszukiwania go nie są łatwe, ponieważ w miejscu tym znajduje się wiele współczesnych budynków. Wiadomo jedynie, że sfinks stał po drugiej stronie Nilu – rzeki, która w dalekiej przeszłości była znacznie szersza niż dziś.

Najważniejszym z pytań pozostaje jednak to dotyczące skąpej ilości źródeł poświęconych drugiemu sfinksowi. Czy jest coś do ukrycia? Dlaczego nie wspomina się o nim wraz z innymi zabytkami użytymi przez ludność do wzniesienia domostw? Odpowiedź może być bardziej kompleksowa i być może wiąże się z tym, że sfinksy kryją dostęp do czegoś pod płaskowyżem w Gizie. Warto bowiem zwrócić uwagę na to, że X-wieczni arabscy historycy i kronikarze wspominali o istnieniu bram prowadzących do podziemnych galerii pod Sfinksem, które i współcześnie są przedmiotem zainteresowania oraz kontrowersji. To już jednak zupełnie inna historia…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Najważniejszym z pytań pozostaje jednak to dotyczące skąpej ilości źródeł poświęconych drugiemu sfinksowi. Czy jest coś do ukrycia? Dlaczego nie wspomina się o nim wraz z innymi zabytkami użytymi przez ludność do wzniesienia domostw? Odpowiedź może być bardziej kompleksowa i być może wiąże się z tym, że sfinksy kryją dostęp do czegoś pod płaskowyżem w Gizie. Warto bowiem zwrócić uwagę na to, że X-wieczni arabscy historycy i kronikarze wspominali o istnieniu bram prowadzących do podziemnych galerii pod Sfinksem, które i współcześnie są przedmiotem zainteresowania oraz kontrowersji. To już jednak zupełnie inna historia…
Jeśli chodzi o dowody na istnienie drugiego "Sfinksa" to nie ma żadnych. Arabscy historycy i geografowie byli w większości bajarzami i nie można brać wszystkich ich informacji na poważnie. Aż dziwi fakt, że piszą o nim Arabowie a nawet słowem nie wspominają Rzymianie czy Grecy. Poza tym sami Egipcjanie milczą na ten temat. Co do skarbów ukrytych pod Sfinksem: jakie przesłanki mogą wskazywać na takie przypuszczenia? Bajki arabskich podróżników, którzy dawali wiarę baśniom opowiadanym im przez miejscowych Egipcjan? Owszem, warto zwrócić uwagę na uwagi X wiecznych arabskich podróżników ale nie pod kątem informacyjnym ale raczej zbadać je pod względem społeczno-historycznym.
Na chwilę obecną istnieją trzy możliwe lokalizacje zaginionego sfinksa. Poszukiwania go nie są łatwe, ponieważ w miejscu tym znajduje się wiele współczesnych budynków. Wiadomo jedynie, że sfinks stał po drugiej stronie Nilu – rzeki, która w dalekiej przeszłości była znacznie szersza niż dziś.
Poszukiwania nigdy nie są łatwe jeśli się szuka czegoś czego istnienia nie mamy prawa się domyślać na podstawie obecnych danych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cytujecie ludzi ktorzy wymyslili teorie bo dostali za to kase na badania i musieli sie jakos rozliczyc

Sfinks-żywy obraz po arabsku .Pokazcie teraz Pigmejowi monitor ze zmieniajacym sie wykresem to powie ze widział zywy obraz .Ten obraz powtaje raz na 4196 lat w pewnym cyklu i to uosabia great sfinks reszta sfinksów to rozne okresy tego cyklu tworzace pełny kalendarz zreszta bardzo dokładny ,Tak na prawde po drugiej stronie Nilu powinno byc miasto umarłych ze Sfinksem którego glowa powinna byc zwrócona przeciwnie do obecnego teraz powinnismy dobudowac do obecnego 2go sfinksa i postawic 2 nowe na 2gim brzegu nilu bo ten okres własnie sie konczy,Lokalizacje bym podał ale rozkopywacze grobow czekaja na takie okazje

pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

A polskie znaki diakrytyczne to ów Sfinks też pożarł?

Jak rozumiem istnieje jakaś konieczność by pisać: "nil' zamiast zwyczajowo: "Nil"?

Dlaczego raz na: 4196 lat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.