Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Albinos

O powstaniu w szkołach

Rekomendowane odpowiedzi

Andreas   

A jak myślisz- czy komuś chciałoby sie to robic?Popatrzmy na to realistycznie.Spisywaliby od siebie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   
A jak myślisz- czy komuś chciałoby sie to robic?Popatrzmy na to realistycznie.Spisywaliby od siebie.

Na lekcji podczas dyskusji prowadzonej spisywaliby od siebie? Andrea$ chciałbyś aby wszyscy świetnie znali historię powstania, ale powiedz szczerze, na ile dobrze sam ją znasz?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Nie chcialbym żeby wszyscy znali świetnie historię PW, ale ja chciałbym, żeby znali choc podstawy, żeby wyrażali się z szacunkiem o PW, a nie kpili z niego.Wiesz, ja widzę zachowanie uczniów podczas lekcji o PW i Katyniu i patrzę, że wszyscy mają albo totalnie gdzies, to co mówi nauczyciel, albo udaja, że słuchają.Przyznam- nie znam doskonale historii PW.Ale ja umiem odnosic sie z szcunkiem do tego tematu, a nie śmiac się z ''głupich Polaczków z AK''

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   

A to przepraszam bardzo co: A co powinni wiedziec?Przynajmniej ważniejsze dat z PW, jednostki, wyczyny, może dowódców. To raczej nie jest wiedza podstawowa (a skoro o tym piszesz, to wnioskuję, że sam potrafisz podać kilka takich przykładów). Szacunek a wiedza na dany temat to też dwie zupełnie inne sprawy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Estera   

Nie pamiętam lekcji z podstawówki o PW.

Nie pamiętam lekcji w gimnazjum- bo na niej nie byłam.

Na lekcje w liceum-jestem w II klasie, czekam mnie to więc w III klasie.

Odniosę się jednak to Waszej dyskusji. Uważam, że każdy Polak powinien wiedzieć kiedy Powstanie wybuchło. Data- jedna data. Tylko jedna. To nie jest duży wysiłek. Co do reszty- na lekcji historii powinien być realizowany program, w którym jest przewidziane omówienie PW- dlaczego, co i jak- że tak ogólnikowo powiem. Jednak na lekcjach w gimnazjum omawia się przecież "Kamienie na szaniec". Przy okazji takiej lektury potrzebne jest nakreślenie tła. Jednak z naciskiem nie na fakty- od tego niech zostanie historia, ale z naciskiem na postawy bohaterów, na ich zachowanie, na to jaką lekcje możemy wyciągnąć z życia Powstańców i całego tego wydarzenia. Należy też położyć nacisk, na to, że z szacunkiem, bez względu na poglądy co do sensu Powstania, należy zapatrywać się na ludzi, którzy wlaczyli- bo to są prawdziwi bohaterowie. Twórczość Baczyńskiego omawiana na j. polskim także może być pretekstem to tego typu refleksji.

Inna sprawa- to postawa uczniów. Andrea$- mogę Cię zapewnić, że nie tylko lekcje o bohaterach narodowych są mówiąc kolokwialnie "olewane", nie tylko w podstawówkach czy w gimnazjach, gdzie nauka historii jest obowiązkowa, ale także w liceach w klasach humanistycznych.

Trudno kogoś do czegoś zmuszać- każdy sam powinien wiedzieć jak się zachować.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   
Jednak na lekcjach w gimnazjum omawia się przecież "Kamienie na szaniec".

Tyle że akurat ta pozycja ma niewiele wspólnego z powstaniem, w końcu kończy się wraz ze śmiercią "Zośki", a to jest rok przed wybuchem powstania. Gdyby była mowa o pozycjach Barbary Wachowicz, tak, ta pozycja może co najwyżej być elementem zachęcającym do poznania działań Szarych Szeregów czy też nawet ogólnie PPP.

Twórczość Baczyńskiego omawiana na j. polskim także może być pretekstem to tego typu refleksji.

Skoro o powstaniu i poezji, to lepszym wyborem byłby jednak "Ziutek" Szczepański. Baczyński to znowu okres przed powstaniem. Najlepszy jednak jest zdecydowanie Białoszewski i jego "Pamiętnik z Powstania Warszawskiego".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Albinosie- jak juz napisałem i piszę jeszcze raz: przesadziłem z datami, wyczynami, dowódcami i jednostkami.Co do dyskusji na lekcji- nikt nie wypowiadałby się.Wiem, bo u nas zrobili na jednej lekcji dyskusję i większośc miała to, za przeproszeniem, gdzieś.

Estero- ja o tym wiem.Generlanie lekcje historii są ''olewane'', choc nie przez wsztstkich.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   
Co do dyskusji na lekcji- nikt nie wypowiadałby się.Wiem, bo u nas zrobili na jednej lekcji dyskusję i większośc miała to, za przeproszeniem, gdzieś.

Piszesz to na podstawie własnych doświadczeń. Jednak nie możesz mieć pewności, że podobnie byłoby w innych szkołach. Ja np. mam pewność, że w mojej dawnej klasie w liceum znalazło by się sporo osób do takiej dyskusji. Odpowiednio przygotowane zajęcia, temat taki jak zaprezentował Capricornus, a dla najaktywniejszych po 5. Podejrzewam że taka nagroda, mogła by kilka osób zmobilizować do wzięcia udziału w dyskusji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

No to juz by bylo coś- zmobilizowanie.Masz rację- nie mam pewnosci co do sytuacji w innych szkołach.Ale nie zaprzeczysz, że często temat PW stanowi rodzaj tabu, który wszyscy omijają, nie interesują się nim i tak jest w wielu szkołach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   
Ale nie zaprzeczysz, że często temat PW stanowi rodzaj tabu, który wszyscy omijają, nie interesują się nim i tak jest w wielu szkołach.

Zaprzeczę, bo przyznam szczerze nie spotkałem się z czymś takim. I nie bardzo też rozumiem dlaczego miałby być tematem tabu w takim znaczeniu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ale nie zaprzeczysz, że często temat PW stanowi rodzaj tabu, który wszyscy omijają, nie interesują się nim i tak jest w wielu szkołach.

Zaprzeczę, bo przyznam szczerze nie spotkałem się z czymś takim. I nie bardzo też rozumiem dlaczego miałby być tematem tabu w takim znaczeniu.

Na pewno nie jest tematem tabu w gimnazjum, w LO jest na lekcjach historii, jest muzeum w Warszawie, o którym dużo się mówi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Estera   
Tyle że akurat ta pozycja ma niewiele wspólnego z powstaniem, w końcu kończy się wraz ze śmiercią "Zośki", a to jest rok przed wybuchem powstania.

Ale można to pociągnąć. Bo to wszystko przykłady patriotyzmu, honoru etc. To lekcje pewnych postaw. Taką serię lekcji zrobić o Polakach i ich losach w II WŚ- pod kątem pewnych postaw- i zacząć od okresu przed PW i pociągnąć do końca. To przecież nie byłoby dużo lekcji. Zebrać wszystko.

Najlepszy jednak jest zdecydowanie Białoszewski i jego "Pamiętnik z Powstania Warszawskiego".

Znakomita pozycja.

Historia jest traktowana przez wielu jako narzędzie- uczą się jej by dostać się na konkretny kierunek. Moim zdaniem potrzebne są koła zainteresowań. A raz na jakiś czas warto lekcje takie programowe poświęcić na dyskusje- znajdzie się zawsze jakaś jednostak, chętna do podjęcia dyskusji z nauczycielem. I tą osobę można nagrodzić oceną. A to, że klasa nie słucha- ich problem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   
Ale można to pociągnąć.

Jak ktoś się uprze można, ale są znacznie lepsze pozycje do omawiania tego tematu. Tylko że to trzeba chcieć poszukać ich (wspominana już pozycje Barbary Wachowicz, stanowiące jakby rozszerzenie i kontynuację "Kamieni na szaniec", czy też właśnie poezja Szczepańskiego), a nie ograniczać się do tych podstawowych, które każdy zna.

PS. Bardzo proszę aby nie wykraczać poza temat powstania.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Andreas   

Źle sie wyraziłem, nie chodziło mi o temat tabu, ale o słabe zainteresowanie tym tematem.Mogłem się ścislej wyrazic.Albinosie, jak mi powiesz, ze u Ciebie w szkole lub w klasie nie było choc jednego, którego nie obchodziło PW, nie uwierzę.Wszędzie sie tacy zdarzają.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Albinos   
Albinosie, jak mi powiesz, ze u Ciebie w szkole lub w klasie nie było choc jednego, którego nie obchodziło PW, nie uwierzę.

Byli tacy, to oczywiste. Jednak to nie jest powód, aby z powodu paru tych osób uznać, że takie zajęcia na temat powstania nie mają sensu, wystarczy żeby były 2-3 osoby, i już mają one sens.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.