Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
jachu

Matura z matematyką

Czy matematyka powinna być przedmiotem obowiązkowym na maturze?  

78 użytkowników zagłosowało

  1. 1.

    • Tak
      24
    • Nie
      25


Rekomendowane odpowiedzi

Tomasz N   

A na czym się tu zafiksować jak nie na matematyce, która jest jednoznaczna ? Po polsku można podobno już pisać za pomocą  samych gwiazdek, nawet znajomość liter nie jest potrzebna.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Zgadza się. A tu szersze omówienie:

 

Raport-PIAAC-2023.pdf

 

I mały wyciąg:

W Polsce niepokojąco dużo badanych znalazło się na najniższych poziomach. Aż 39% badanych miało poważne trudności z rozumieniem tekstu, a 38% miało najniższe wyniki w matematyce (poziom 1. lub niższy). Co dziesiąta osoba (9%) nie radziła sobie nawet z najprostszymi zadaniami w obu dziedzinach. Są to znacznie gorsze wyniki niż w sąsiadujących z nami krajami.
 

W Niemczech wyniki poniżej 1. poziomu miało ok. 17% osób w rozumieniu tekstu i 16% w  rozumowaniu matematycznym, a w Czechach odpowiednio 19% i 18%. Z krajów naszego regionu najlepiej wypadła Estonia, gdzie tylko 8–9% dorosłych miało najniższe wyniki w obu obszarach. Warto zauważyć, że ranking krajów pod względem odsetka dorosłych z niskimi wynikami jest bardzo podobny do rankingu krajów pod względem średnich wyników.
 

Warto również spojrzeć na odsetki dorosłych z najlepszymi wynikami. W Polsce poziom 4 w rozumieniu tekstu miało zaledwie 2,5% badanych, a w matematyce 3,7%. Jeszcze mniej – tylko 0,3% w rozumieniu tekstu oraz 0,5% w matematyce – osiągało poziom 5. 

Były to wyniki znacznie słabsze niż w krajach sąsiednich: w Niemczech na poziomie 4. lub 5. znalazło się 19% w czytaniu i 18% w matematyce, a w Czechach  odpowiednio 14% i 16%. Zdecydowanie wyróżniała się Estonia, gdzie wysokie wyniki uzyskało aż 29% badanych w czytaniu i 22% w matematyce.
W porównaniu z rozumieniem tekstu i umiejętnościami matematycznymi, dorośli Polacy wypadli jeszcze gorzej pod względem umiejętności rozwiązywania problemów. 48% z nich miało umiejętności na poziomie 1. lub niższym, z czego 8% osób nie przekroczyło progu poziomu 1.
Bardzo niewielu badanych (5%) poradziło sobie z najtrudniejszymi zadaniami z poziomu 4

 

Reasumując 38 % naszej populacji to wtórni analfabeci.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Edycja z linkiem nie chce wejść więc niestety post pod postem.

 

A teraz co mówi raport GUS:

 

Raport GUS potwierdza zmiany w edukacji Polaków. Jak dobrze wykształceni jesteśmy? - Dziennik.pl

 

Jak podkreśla GUS, Polska wciąż plasuje się w czołówce państw UE pod kątem poziomu wykształcenia mieszkańców:

  • w 2022 prawie 93,5 proc. osób w wieku 25-64 lata miało co najmniej wykształcenie średnie (średnia dla krajów UE to 79,5 proc.),
  • 46,6 proc. Polaków w wieku 30-34 lata ma wykształcenie wyższe (3,8 proc. powyżej średniej UE),
  • Polska zajmuje 5 miejsce wśród krajów UE pod kątem średniej liczby lat edukacji formalnej.

 

Czyli jak widać GUS nie kłamie. Edukacja (i matura) staje się coraz bardziej formalna.

 

 

Edytowane przez Tomasz N

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Tomasz N napisał:

I mały wyciąg:

 

Możesz wyjaśnić, co do tego ma obowiązkowa matura z matematyki?

Edytowane przez Capricornus

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Od siebie dodam, że (w mojej subiektywnej ocenie, popartej wyłącznie własną obserwacją) ogólny regres w Polsce jest oczywisty (a postęp - rzeczywiście formalny) , ale na tle przedstawicieli innych państw niekoniecznie wyglądamy gorzej. A matematyka, jak matematyka. Fragment zagadnienia. Możesz być dobrym matematykiem, a nie potrafić sklecić najprostszego zdania, a Indie lokować geograficznie niedaleko Argentyny.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, Tomasz N napisał:

Ślicznie to wyłożyłem w poście z 11 lutego.

 

To z babiną?

Wybacz, ale to niczego nie wyjaśnia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Tomasz N napisał:

Może zrozumienie wymaga 5 poziomu PIIAC ?

 

A może napisanie takiej analizy wymaga 5 poziomu PIAAC ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
25 minut temu, Tomasz N napisał:

Po co pisać coś nie do zrozumienia ?

 

Najpierw spróbuj dźwignąć się na ten poziom a potem zobaczymy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.