Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
PolishFactor

T34 najlepszy czołg WW 2?

Rekomendowane odpowiedzi

Czy był to zgodnie z rankingiem Discovery T34 (głownie za ilość wyprodukowanych sztuk).

Dla mnie przereklamowany złom głównie dlatego ,że Rosja wygrała wojnę. No1 w ilości straconych

czołgów, załóg, awarii i najczęściej paląca się maszyna WW2. Jakościowo i technologicznie

T34/76 to tragedia opisana przez swoje załogi pieszczotliwą nazwą "czerwona trumna".

No.1 Z czołgów ciężkich to wg mnie Tiger ,a z średnich Panthera.

Co sądzicie?

Edytowane przez PolishFactor

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jakościowo i technologicznie

T34/76 to tragedia opisana przez swoje załogi pieszczotliwą nazwą "czerwona trumna".

No tak bo jak nie wszechzachwyt nad "genialnym" T-34, to zaraz tragedia i "trumna" ... płetwy opadają. Z jednej skrajności w drugą - tak trudno przyjąć do wiadomości, że pomiędzy tymi skrajnościami jest jeszcze miejsce na całą kupę "stanów pośrednich"? No tak, ale takie programiki typu VeryDisco to muszą przyciągać uwagę skrajnościami, jakimiś jednoznacznymi ocenami itd.

Tymczasem większość czołgów DWS była po prostu przeciętna, mająca zarówno wady, jak i zalety - jedne były lepsze od innych, inne nieco gorsze, czasem niekoniecznie nowoczesne, ale za to dostosowane do masowej produkcji i proste w szkoleniu uzupełnień. Inne były nowoczesne, może i lepsze od innych, ale ich produkcja była złożona, niedostosowana do możliwości i potrzeb - w efekcie tych "rewelacji" brakowało w jednostkach, nie starczało na uzupełnianie strat itd.

Co sądzicie?

Nie zamierzam prowadzić kolejnej X-dyskusji o najlepszym czołgu DWS czy kolejnej X-dyskusji o T-34 - za to sądzę, że próba dokonywania wyborów najlepszy/najgorszy jest z góry skazana na niepowodzenie. Bo lepszy będzie zwykle ten, który powstał najpóźniej - bo technika wojskowa w tym pancerna zrobiła ogromny skok jakościowy w czasie tamtej wojny. Natomiast rzucanie się na każdą nowinkę niekoniecznie musiało być najlepszym wyborem. Bo co z tego, że część niemieckich czołgów było lepszych od "konkurencji", skoro samym mnożeniem typów Niemcy sami "strzelali sobie w kolano" ... Natomiast decyzja by jednak kontynuować produkcję T-34 (bo przecież po próbach tuż przed wybuchem wojny, miano go zaniechać i do produkcji wdrożyć inny, lepszy i nowocześniejszy wóz - pozbawiony wad T-34) była akurat wcale nie głupia, bo pozwoliła na odpowiednio dużą produkcję ... Bo od czołgu z wadami, dużo gorszy jest brak czołgu.

Zresztą same dyskusje najlepszy/najgorszy są w dużej mierze pozbawione sensu, bo zarówno w technice pancernej, jak i broni strzeleckiej, artylerii, okrętach, samolotach z zasady nie było czegoś "najlepszego" (a najgorszy to był ten co ... w ogóle nie działał) - zwykle był to sprzęt z pewną ilością wad i zalet. A ocena tak naprawdę sprowadza się do zestawienia koszt-efekt oraz do tego czy dany sprzęt był dostosowany do realiów wojskowo-wytwórczych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.