Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
hanza

Rozwój miast

Recommended Posts

hanza   

Prawdziwe granice Europy są tam, gdzie sięgają wpływy miejskiej kultury. O rozwoju miast w średniowiecznej Europie.

Zapraszam do dyskusji!

Edited by Narya
Treść edytowano do dyskusji, a nie do prośby o pomoc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grupok   

A ja myślę, że chodzi raczej o sam fakt rozwoju kultury miejskiej samej w sobie. Historia Grecji to głównie historia różnych państw-miast. Rzym to też początkowo państwo-miasto. Miasta są typowe dla bardziej zaawansowanych cywilizacji. Z tym, że sam temat rozprawki jest trochę mylący, bo przecież inne kultury też budowały miasta i to wspaniałe. Tenochtitlan czy Pekin były większe od jakichkolwiek ówczesnych miast w Europie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rothar   

A ja myślę, że chodzi raczej o sam fakt rozwoju kultury miejskiej samej w sobie. Historia Grecji to głównie historia różnych państw-miast. Rzym to też początkowo państwo-miasto. Miasta są typowe dla bardziej zaawansowanych cywilizacji. Z tym, że sam temat rozprawki jest trochę mylący, bo przecież inne kultury też budowały miasta i to wspaniałe. Tenochtitlan czy Pekin były większe od jakichkolwiek ówczesnych miast w Europie.

Co z drugiej strony nie oznacza wcale, że miejskość jako taką można traktować jako mającą związki z Europą. Pierwsze miasta to Bliski Wschód, sam tytuł rozprawki wyraźnie się jak dla mnie nie klei. Są obszary w samym sercu Europy, które nie są silnie przesycone wpływem miejskich wpływów - nikt przecież nie powie, że Bawaria nie jest europejska. Nikt nie powie, że Tokio nie jest miejskie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O znaczeniu miast może zaświadczyć fakt przenikania do traktatów międzynarodowych pierwiastków umów miejskich, zwłaszcza we Włoszech gdzie miasta potrafiły podejmować traktaty z cesarzami (jak Piza z Aleksym I Komnenosem).

Istotę miast włoskich określił Bartolus de Sassoferrato:

"...civitas quae superiorem non recognoscit: in se ipsa habet liberum populum et habet merum imperium in ipsa et tantam potestatem habet in populo quantam imperator in universo".

W tejże materii wypowiadał się K. Koranyi w "Średniowieczne związki miast a prawo międzynarodowe" (Sprawozdania Towarzystwa Naukowego we Lwowie, R. XIV, Lwów 1934) czy W. Heyd "Geschichte des Levantehandels im Mittelalter".

O przenikaniu rozwiązań z genueńskich "Breve della compagna" (w redakcjach z 1157 i 1161 r.) do traktatów międzynarodowych pisał G. Lastig w "Die Entwicklungswege und Quellen des Handelsrechts", wskazując na podobieństwa z umowami w ramach tzw. Ligii Toskańskiej z 1197 r. (Florencja, Lukka, Siena, San miniato, Arezzo, Filgline, biskup Volterry).

Ciekawym aspektem zdaje się być, pojawiające się z czasem (od XIII stulecia), rozwiązania polegające na tym, że w traktatach pomiędzy dwoma miastami ustala się przyjmowanie obywatelstwa drugiego. Takoż i miasta często zobowiązywały się do np. nabywania pewnych nieruchomości w drugim, przychodzenia z pomocą militarną czy ponoszenia pewnych ciężarów skarbowych.

I tak biskup Pelluna i Feltre przyjmując obywatelstwo w traktacie z Padwą stwierdza: "inimici domini episcopi sint inimici communis Padue".

Zaś patriarcha akwilejski Peregryn (w 1200 r.) zawierając traktat z Wenecją, w myśl którego miasto miało mu przyjść z pomocą wojskową przeciw Treviso, w zamian patriarcha przyjmował obywatelstwo Wenecji i zobowiązywał się do wybudowania pałacu w tymże mieście.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.