Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
tomas

Powietrzne asy II wojny światowej

Rekomendowane odpowiedzi

tomas   

Po zakończeniu II wojny światowej specjalna komisja aliancka opracowała listę zestrzeleń hitlerowskich samolotów przez pilotów państw walczących z Niemcami.

Pierwsze miejsce z 62 zestrzeleniami zajmuje ówczesny major, późniejszy marszałek Iwan Kożedub. Na drugim miejscu znajduję się Aleksander Pokryszkin - 59 zestrzeleń na następnych miejscach znaleźli się: G. Reczkałow - 56 zestrzeleń, N. Gulajew - 53 zestrzelenia, K. Jewstigniejew - 52 zestrzelenia, D. Glinka - 50 estrzeleń, A. Worożejkin, A. Kołynow i N. Skomorochow - po 46 zestrzeleń.

Trzynaste miejsce na tej liście zajmuje pierwszy pilot amerykański mjr Richard Bong, który ma na koncie 40 zestrzeleń. Najlepszy pilot brytyjski płk John Johnson ma 38 zestrzeleń, a najlepszy francuski pilot por. Pierre Clostermann - 33 zestrzelenia. Na e liście znajdują się również polscy piloci. Najlepszy z nich płk Stanisław Skalski ma zaliczone 22 zestrzelenia, a nim znajduję się ppłk Witold Urbanowicz - 18 zestrzeleń. Potem walczący w dywizjonie 303 Czech Józef Frantisek i kpt. Eugeniusz Hrobaczewski, którzy mają po 17 zestrzeleń.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
widiowy7   

No i co ma być przyczynkiem do dyskusji?

Może zamieść jeszcze listę dwudziestu najskuteczniejszych, niemieckich experten?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
widiowy7   

Niekoniecznie Andreasie. Chciałbym po po prostu wiedzieć, o czym mamy dyskutować

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ciekawy   
Pierwsze miejsce z 62 zestrzeleniami zajmuje ówczesny major, późniejszy marszałek Iwan Kożedub. Na drugim miejscu znajduję się Aleksander Pokryszkin - 59 zestrzeleń na następnych miejscach znaleźli się: G. Reczkałow - 56 zestrzeleń, N. Gulajew - 53 zestrzelenia, K. Jewstigniejew - 52 zestrzelenia, D. Glinka - 50 estrzeleń, A. Worożejkin, A. Kołynow i N. Skomorochow - po 46 zestrzeleń.

Wiadomo - RKKA wielką armią była, to jej piloci i zestrzeleń muszą mieć dużo (zapewnie po zsumowaniu więcej, niż stan Luftwaffe podczas "Barbarossy") :)

A dla ciekawskich - lista naszych asów IIWŚ ("Lista Bajana"):

http://www.polishairforce.pl/zestrz2w.html

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
widiowy7   

Hiroyoshi Nishizawa- według różnych źródeł od 87 do 103 maszyn przeciwnika.

Saburo Sakai- około 64 maszyn na koncie.

Ilmari Juutilainen -94 maszyny

Edytowane przez widiowy7

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
učitel   

I know that this topic is today very popular and well-known, but I wouldn't lock this topic yet. We can discuss - for example - which air forces had the most reliable system of verification of kills. After my opinion, it was R. A. F.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   
Hiroyoshi Nishizawa- według różnych źródeł od 87 do 103 maszyn przeciwnika.

Hiroyoshi Nishizawa- około 64 maszyn na koncie.

Bracia?

Ja ze swej strony dołożę Saburo Sakai z sześćdziesięcioma czterema zwycięstwami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
učitel   

I can add some interesting information about Slovak air aces flying with Axis forces. Slovak airmen were shooting down (and were attempting to shoot down) aircraft of various air forces during 1939-44. Their kills contained Polish, Russian, German, Hungarian and American planes.

During Polish campaign, Slovak pilot rtk. František Hanovec together with des. Martin Žiaran and des. Viliam Jaloviar (each from letka 45 with Avia B-534) shot down Lublin R-XIII. It was in Ňaršany area on 6th September, 1939. Hanovec claimed ½ kill but later, during the campaign against Russia, he added further five kills on his credit (letka 13 as 13/JG.52 with Bf 109 G-2 and G-4).

This unit reached most its kills in South Ukraine, Kuban and Krym in 1943 and Slovak pilots reached 215 confirmed kills, most kills were LaGG-3, Il-2 and Jak-1. The most succeeded ace was zvk. Ján Režňák (1919-2007) with 32 confirmed kills achieved in 36 dogfights.

After Slovak airmen withdrew from Russia they participated in the defence of Slovakia, ecpecially in the defence of capital Bratislava. This is one rare event from April, 1944: Two experienced fighters took off for their „alarm start“ in Vajnory to intercept some Allied bombers. It was „die Rotte“ with rtm. Hanovec and rtn. Rudolf Božík. They didn’t start in new Bf 109 G-6 (which Slovak Air Force received in February 1944) but in old Bf 109 E. Rudo Božík suddenly saw a bigger single-handed plane with a twin rudder and big bombs beneath the fuselage, so he thought it had been the Liberator. He attacked the big plane and shot it down in flames. But, he knew his tragic mistake very late: the lonely aircraft was no Liberator but German heavy fighter Bf 110 G! It had no bombs but big dropped additional fuel tanks. Both Slovak pilots agreed that they had shot down an Allied four-engine bomber. The Bf 110 pilot died but his rear gunner saved his life as a parachute. Fortunately, German gunner told to his „Meldung“ that their Bf 110 was shot down by American type Mustang!!! He only noticed the reduced ends of wings of „the enemy“ fighter. German gunner simply didn’t suppose that an old and out-of-date Bf 109 E could have been used still in 1944 in action! After the outbreak of the Slovak National Revolt Rudolf Božík became the anti-fascist. Then he could have shot down German aircraft oficially. During the anti-nazi revolt he added further 2,5 kills (1 Ju 88 and 1,5 FW 189, together with František Cyprich). Both fighters flew in Bf 109 G-6 and E from Tri Duby (Kombinovaná letka) till 18th September 1944. Except it, Božík shot down 9 Russian planes in Ukraine, then he shot down both Russian, and German planes.

Šrtm. Cyprich is well-known by his kill of Hungarian Ju 52 when he was flying in B-534 in Tri Duby. My former schoolmate told me many years ago that as Cyprich had attacked on Ju 52, he turned his Avia B-534 on back and this way he achieved to the enemy plane. But the Hungarian plane transported only mail and therefore lots of letters were spread in mountains and forests. Cyprich became 5th most succeesful Slovak pilot (12 Russian planes and 2,5 during anti-german revolt).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
učitel   

gregski napisal: Ja ze swej strony dołożę Saburo Sakai z sześćdziesięcioma czterema zwycięstwami.

Yes, most Japanese victory lists classify Japanese ace Saburo Sakai on the 5th place with 64 kills. But, there are some authors that admit him less than 20 kills (even only 15 kills)!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

Ja tak nawiązując do dyskusji z Amonem jaka wywiązała się w temacie o Pacyfiku...

Właśnie nabyłam książkę Wojciecha Krajewskiego "Witold Urbanowicz - legenda polskich skrzydeł".

Tam na stronach 202 - 203 umieszczona jest tabelka zawierająca spis lotów jakie odbył on w Chinach.

Pierwszy "Lot zapoznawczy z samolotem i terenem" 19-10-1943 roku

Ostatni "Ostrzelanie wysuniętego lotniska w Pai-Lu-Chi" 15-12-1943 roku

W sumie miał tam odbyć 17 lotów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
amon   

Ja tak nawiązując do dyskusji z Amonem jaka wywiązała się w temacie o Pacyfiku...

Właśnie nabyłam książkę Wojciecha Krajewskiego "Witold Urbanowicz - legenda polskich skrzydeł".

Tam na stronach 202 - 203 umieszczona jest tabelka zawierająca spis lotów jakie odbył on w Chinach.

Pierwszy "Lot zapoznawczy z samolotem i terenem" 19-10-1943 roku

Ostatni "Ostrzelanie wysuniętego lotniska w Pai-Lu-Chi" 15-12-1943 roku

W sumie miał tam odbyć 17 lotów.

Dokładnie. Jednak w jego wspomnieniach zawartych w "Latających Tygrysach", znajdziemy barwne opisy walk powietrznych. Gdyby to co napisał odpowiadało prawdzie, to do zwycięstw nad pilotami Luftwaffe należałoby doliczyć 11 samolotów japońskich .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
gregski   

No tak ale napisałeś że:

Bojowe loty wykonywał wyłącznie w okresie wrzesień-listopad 1943. W grudniu dywizjon nie odnotował żadnego kontaktu bojowego z Japończykami.

Według tej tabelki w grudniu wykonał on był 7 lotów

Co do zwycięstw to rzeczywiście sprawa jest zagmatwana.

Dwa zaliczone zwycięstwa Urbanowicz odniósł 11 grudnia 1943 roku.

Inne dwa zwycięstwa jakie ponoć miał odnieść zdarzyły się 8 grudnia 1943 roku strącając dwa podchodzące do lądowania japońskie myśliwce. Jednak te zestrzelenia nigdy nie zostały oficjalnie zgłoszone ani nie zostały oficjalnie potwierdzone.

Na 11 zwycięstw materiału tu brak maksimum na naciągane 4.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.