Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
montezuma1985

Jerzy Nałęcz-Sosnowski

Recommended Posts

ryba   

Krótkie przedstawienie omawianej postaci znajduje się w książce Szpiedzy Kajzera i Hitlera Stanisława Lewickiego. Dotyczy ono działalności Nałęcza-Sosnowskiego w Berlinie. Pozycja jest z 1987 roku i część informacji mogła się zdezaktualizować. Lewicki "podejrzewa", że Nałęcz-Sosnowski zginął w czasie kampanii polskiej, jak podaje, w pobliżu granicy polsko-rumuńskiej.

pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest taka powieść "Jezdziec Polski" Grzędzielewskiego, chyba Waclaw, losy bohatera tej powieści przypominają życiorys pana Nałęcza-Sosnowskiego, trochę zostały te losy zmodyfikowane, ale jak dsię przyjrzeć .... Nawet imię kochanki to samo - Benita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
euklides   

Jest taka powieść "Jeździec Polski" Grzędzielewskiego, chyba Wacław, losy bohatera tej powieści przypominają życiorys pana Nałęcza-Sosnowskiego, trochę zostały te losy zmodyfikowane, ale jak się przyjrzeć .... Nawet imię kochanki to samo - Benita.

Francuski historyk, Brissaud, podaje, że była to synowa Falkenhaynha, Benita, z domu Zollikopfen-Altenkligen ( w wikipedii pisze, że krewna Falkenhayna). Porzuciła swego męża, Kurta, by zostać kochanką Sosnowskiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie tylko...

1. To nie był dom Zollikopfen

2. To nie był dom Altenkligen

3. W jakiej wiki?

4. Krewna którego Falkenhaynha??

5. Który z mężów miał na imię Kurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
euklides   

Fajnie tylko...

1. To nie był dom Zollikopfen

2. To nie był dom Altenkligen

...

4. Krewna którego Falkenhaynha??

5. Który z mężów miał na imię Kurt?

Według w.w autora, urodzona w 1901 roku Benita von Falkenhayn była synową Falkenhayna, feldmarszałka z I-szej Wojny Światowej. Prawdopodobnie chodzi o szefa Sztabu Głównego armii niemieckiej w latach 1914 - 1916, ja przynajmniej nie znam innego feldmarszałka Falkenhayna. Jej panieńskie nazwisko brzmiało Zollikopfen-Altenkligen, nosiła je stara rodzina szlachecka, sięgająca korzeniami średniowiecza stąd taka dziwna jego forma. Swego męża, Kurta von Falkenhaym porzuciła prawdopodobnie z powodu pieniędzy. Były to czasy reihswehry, wielu oficerów pozostawało bez zajęcia i klepało biedę. Sądząc po wieku, a miała wówczas 28 lat, to był to jej pierwszy mąż i jedyny, ale kto wie.

3. W jakiej wiki?

Wystukałem hasło "Sosnowski" i wszędzie było, że Benita była albo kuzynką albo po prostu krewną von Falkenhayna.

A swoją drogą ciekaw jestem co user Sec. wie na ten temat, albo co o tym myśli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co porusza Wołoszański?

Wołoszański zrobił program o Sosnowskim. "Sensacje XX wieku", odcinek pierwszy. Emisja w programie 1 TVP i National Geograpfic.

Edited by adamhistoryk

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

A swoją drogą ciekaw jestem co user Sec. wie na ten temat, albo co o tym myśli?

 

Myślę sobie, że albo André Brissaud był patentowanym leniem któremu nie chciało się sprawdzać podstawowych szczegółów biograficznych albo notatki euklidesa z lektury jego książek są mocno nierzetelne. A ponieważ eukldies często powołuje się na tego autora za pośrednictwem tychże notatek trudno nie mieć podejrzeń co wiarygodności innych jego konkluzji i przemyśleń.

 

W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

Według w.w autora, urodzona w 1901 roku Benita von Falkenhayn

 

Według innych autorów urodziła się w 1900 roku.

 

W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

Według w.w autora, urodzona w 1901 roku Benita von Falkenhayn była synową Falkenhayna

 

Nie była jego synową.

 

W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

Jej panieńskie nazwisko brzmiało Zollikopfen-Altenkligen

 

Brzmiało: Zollikofer-Altenklingen.

 

W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

nosiła je stara rodzina szlachecka, sięgająca korzeniami średniowiecza

 

Szlachectwo tej rodziny to już raczej nowożytność.

 

W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

Swego męża, Kurta von Falkenhaym

 

Żaden z trzech mężów Benity nie miał na imię Kurt.

 

W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

Swego męża, Kurta von Falkenhaym porzuciła prawdopodobnie z powodu pieniędzy. Były to czasy reihswehry, wielu oficerów pozostawało bez zajęcia i klepało biedę. Sądząc po wieku, a miała wówczas 28 lat, to był to jej pierwszy mąż i jedyny, ale kto wie

 

Jak już napisałem - mężów miała trzech, niech sobie euklides wystuka jak stała się baronową von Berg.

Kiedy rozwiodła się z von Falkenhaynem nie miała 28 lat a 30.

 

W dniu 24.06.2013 o 8:48 PM, euklides napisał:

Wystukałem hasło "Sosnowski" i wszędzie było, że Benita była albo kuzynką albo po prostu krewną von Falkenhayna

 

Wszędzie, czyli nigdzie... a Benita nie była ani kuzynką ani krewną nikogo z tego rodu. Na tak nieoczywistej, jak widać dla euklidesa, stronie www.jerzysosnowski.pl (do której zresztą jest odwołanie na francuskojęzycznej Wiki) podano całkiem prawidłowo:

"Nie była - jak niektóre źródła błędnie podają – córką szefa sztabu generalnego podczas I wojny światowej – Ericha von Falkenhayna, wywodziła się bowiem z rodu Zolikofer–Altenklingen. Nie była również synową Ericha von Falkenhayna".

 

W dniu 23.06.2013 o 11:24 AM, euklides napisał:

Francuski historyk, Brissaud, podaje, że była to synowa Falkenhaynha

 

Wtedy musiałaby być żoną Fritza Georga Adalberta Maxa Emila Sebastiana von Falkenhaynha, gdyż ów był jedynym synem Ericha von Falkenhaynha, wspomnianego szefa Sztabu z okresu pierwszej wojny światowej, który zresztą nie był feldmarszałkiem armii niemieckiej. Kłopot jednak w tym, że gdy Sosnowski poznawał Benitę jako żonę Falkenhayna to Fritz "cieszył" towarzystwem swej żony: Very Heleny M. A. von der Groeben.

Goerg Ludwig Alexander von Falkenhayn (ur. w 1777 r.) miał wielu synów, pośród nich był Fedor Leo Tassilo von Falkenhayn, który był ojcem wspomnianego Ericha. George miał też syna Richarda (ur. w 1831 r.), który spłodził Oswalda Franza Horsta (ur. w 1870 r.) a ten był ojcem Hansa Adalberta Fritza Horsta Richarda (ur. w 1897 r.), który był mężem naszej Benity. Zatem dla męża Benity dziadek feldmarszałka był jego pradziadkiem. Jak z tego Brissaudowi czy euklidesowi wyszła synowa czy krewna pozostanie to ich tajemnicą.

 

W dniu 23.06.2013 o 11:24 AM, euklides napisał:

w wikipedii pisze, że krewna Falkenhayna

 

Mogę zrozumieć, że notatki euklidesa zawierają błędy, nie mogę jednak zrozumieć dlaczego przechodzi nad nimi do porządku dziennego? Gdybym odwiedził Wikipedię a tam podawano inne dane niż mam w swych notatkach to; niezależnie od mej oceny wiarygodności samej Wikipedii; postarałbym się sprawdzić w innych opracowaniach kto ma rację. Tymczasem euklides te rozbieżności ignoruje i nawet kiedy mu wskazać te błędy, to dalej snuje: bo Brissaud napisał.... Odnoszę wrażenie, że gdyby w euklidesa notatkach z jego francuskich lektur, znalazła się omyłkowo błędna informacja, że krowa ma trzy nogi i zdarzyło się tak, iż do euklidesa przyszłaby całkiem realna krowa na swych czterech nogach i kopnęłaby go każdą z nich oddzielnie, to i tak euklides utrzymywałby, że krowa ma trzy nogi... bo tak ma w swych notatkach z książki francuskiego autora.

 

A jak czytał euklides Wikipedię...

na polskojęzycznej Wiki prawidłowo podano jej datę urodzin jak i nazwisko panieńskie, nie ma nic o tym by była żoną Kurta ani nic by była krewną (czy synową) Ericha von Falkenhayna, nie ma nic o tym by Falkenhayn był jej jedynym mężem:

"Benita Ursula Wilhelmine Kathi Florin von Falkenhayn, później baronowa von Berg, z domu von Zollikofer-Altenklingen (ur. 14 sierpnia 1900 w Berlinie, zm. 18 lutego 1935 w Berlinie (...) Po krótkim (1920–1922) i nieudanym małżeństwie z porucznikiem A. D. Müllerem-Eckhardtem Benita wyszła za mąż za Richarda von Falkenhayn Rozwiedziona w 1930 r. z von Falkenhaynem, Benita wyszła ponownie za mąż w 1932 r. za Josefa von Berga".

 

Na angielskojęzycznej Wiki prawidłowo podano jej datę urodzin jak i nazwisko panieńskie, nie ma nic o tym by była żoną Kurta ani nic by była krewną (czy synową) Ericha von Falkenhayna, nie ma nic o tym by Falkenhayn był jej jedynym mężem:

"Benita first married retired Senior Lieutenant Müller-Eckhardt (1920–1922) and secondly her childhood friend, retired Senior Lieutenant Richard von Falkenhayn (1923–1930), a distant relative of World War I General Erich von Falkenhayn (...) October 1932 she was married to the aircraft engineer Baron Josef von Berg".

 

Na niemieckojęzycznej Wiki prawidłowo podano jej datę urodzin jak i nazwisko panieńskie, nie ma nic o tym... i nie ma nic o tym...:

"Benita von Falkenhayn (* 14. August 1900 in Berlin; † 18. Februar 1935 in Berlin-Plötzensee) Benita Ursula von Falkenhayn, geborene von Zollikofer-Altenklingen (...) Sie war in erster Ehe mit dem Oberstleutnant a. D. Müller-Eckhardt (1920–1922) und in zweiter Ehe mit dem Oberleutnant a. D. Richard von Falkenhayn (1923–1930) verheiratet. Die Ehe zwischen Benita von Falkenhayn und Richard von Falkenhayn wurde am 18. Dezember 1930 geschieden. Am 18. Oktober 1932 heiratete sie den Ingenieur für Flugzeugbau Josef Baron von Berg".

 

A na bliskiej euklidesowi językowo francuskojęzycznej Wiki?

Jak najbardziej podano prawidłową datę urodzin, jak najbardziej podano prawidłowe personalia jej męża i jej panieńskie nazwisko, i zgodnie z faktami podano, że małżeństwo z Richardem Falkenhaynem było jej drugim związkiem, i zgodnie z faktami nie podano by była krewną Ericha von Falkenhayna:

"Benita von Falkenhayn, née von Zollikofer - Altenklingen (née le 14 août 1900, exécutée le 18 février 1935 à Berlin) est une baronne allemande, connue pour ses activités d'espionnage au profit de la Pologne. Elle se marie en secondes noces avec l'officier allemand Richard von Falkenhayn (1897-1970), issu d'une famille de propriétaires terriens de la région de Posen. Elle divorce de cet officier en 1929".

 

Wychodzi na to, że z wszystkich tych drobiazgów biograficznych podanych przez euklidesa prawdziwymi jest jedynie to, że pewna Benita wyszła za mąż za pewnego Falkenhayna. I mam konkretne pytanie do euklidesa, na której to Wikipedii napisano, że była krewną Ericha von Falkenhayna?

 

W losach naszego agenta dziwi; przynajmniej mnie; że tak długo mógł działać na niemieckim terenie, a chyba najciekawszym fragmentem jego biografii są jego losy po wymianie i powrocie do kraju, prawie dwa lata przesiedział w domowym areszcie, a jego memoriał przekazany Zygmuntowi Hoffmokl-Ostrowskiemu miał ponoć doproawdzić do płaczu samego Tadeusza Pełczyńskiego. Ot, takie polskie piekiełko naszych służb...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.