Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
lancaster

Hellenizm źródło antysemityzmu

Rekomendowane odpowiedzi

Chyba nikt tak jak Naród Wybrany nie dostąpił z rąk z łaski Pana cierpień , prób wynarodowienia i cyklicznego ludobojstwa , zastanawiam się gdzie tkwi źródło współczesnego europejskiego antysemityzmu ?

IMHO w hellenizmie jako w jednym z źródeł kultury europejskiej , oczywista zam opowieść o Hamanie wezyrze perskiego władcy Achaszwerosza ( wspomina o nim się w Księdze Estery 3-7 )planującego wymordować wszystkich Żydów w Imperium Perskim ( ale to postać biblijna ) , lecz kultura perska nie budowała Europy i jej dziedzictwa .

Tymczasem epoka hellenistyczna wprost antysemityzmem ocieka :

........" Historyczna geneza święta Chanukki swymi początkami sięga czasów Aleksandra Wielkiego, który podbił tereny Syrii, Egiptu i Palestyny. Za jego czasów rozpoczęła się silna hellenizacja ludności podbitych terenów pod względem ogólnokulturowym. W kwestiach religijnych pozostał dość tolerancyjny, pozwalając miejscowej ludności, w tym Żydom, praktykować swe obrzędy religijne. Żydzi ulegali hellenizacji głównie w zakresie języka, ubioru i niektórych zwyczajów czy filozofii. Po śmierci Aleksandra i szeregu wojen jakie między sobą toczyli jego dowódcy wojskowi (diadochowie) o władzę nad poszczególnymi terytoriami wielkiego imperium Aleksandra, kontrolę nad Palestyną w roku 175 pne objął Antiochus IV Epifanes, wywodzący się z linii Seleukosa, jednego z diadochów. Antiochus jako cel wyznaczył sobie zhellenizowanie Żydów nie tylko pod względem kulturowym ale i religijnym. W tym celu wydał zakaz kultu Boga Jahwe i studiowania Tory. Społeczność żydowska jednak nie dostosowała się do nowych praw, Antiochus zastosował więc ostre represje i prześladowania. Ponadto wtargnął do Świątyni w Jerozolimie i zbeszcześcił ją: wyrzucił z niej żydowskich kapłanów, ustanawiając na ich miejsce greckich, sprawujących obrządek według zwyczajów pogańskich, złożył w Świątyni ofiary ze zwierząt, które Tora określała jako nieczyste i zakazywała składania ich w ofierze w Świątyni (np. świnia), a wielu Żydów zostało zamordowanych. W taki też oto sposób czasy te ustaliły na długie lata rozdźwięk i konflikt religijno-kulturowy między Żydami a Grekami (Grekami w sensie kulturowym, czyli hellenistami)...."

http://www.hatikvah.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=35&limitstart=1

spójrzmy na Apiona to znany grecki filozof i mówca pochodzący z Aleksandrii ( a ta nie raz spływała krwią Żydów ochoczo mordowanych w pogromach , przez pogan , chrześcijan , wyznawców islamu ). Apion zwany przez swych rodaków Plejstikonēs był jednym z pierwszych co oskarżali Judejczyków o Mordy Rytualne , oddawanie czci Oślej Głowie , bezbożność , chęć szkodzenia nie Hebrajczykom - ot taki starożytny ojciec antysemityzmu ( Hellenizm ogólnie nie był żydom przychylny )

Tu można się zapoznać z odpowiedzią Józefa Flawiusza na zarzuty Apiona :

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=apion&source=web&cd=22&sqi=2&ved=0CLYBEBYwFQ&url=http%3A%2F%2Fwww.earlyjewishwritings.com%2Ftext%2Fjosephus%2Fapion2.html&ei=2eaGT9_0GInW0QWus421Bw&usg=AFQjCNHCYYnT73kDPXVv_f8Hx0wew7neaQ&sig2=TrfnNMjBA-M6QMVY3d2sdQ&cad=rja

Czy prawdziwym jest moje założenie ,iż źródła antysemityzmu w wspolczesnej kulturze europejskiej wynikają z hellenizmu :mellow:

Edytowane przez lancaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   

Źródła antysemityzmu i jej początki to sprawa dość skomplikowana i dyskusyjna. Może należałoby wyjść od samego pojęcia "antysemityzm", które pojawiło się przecież nie tak dawno bowiem w XIX wieku. Chociaż zlepek tych słów daje się sugerować wrogie nastawienie ogólnie do ludów semickich to jednak ma zastosowanie tylko do Żydów. Pojęcie to ma zastosowanie, wg mnie do czasów współczesnych czyli XIX - XX wieku. Starożytny a współczesny antysemityzm to przecież nie to samo. W antyku wrogość względem Żydów nie miała przecież podłoża rasowego (chociażby, ale tych dystynkcji było więcej)

Względem starożytności winno się stosować pojęcie judeofobii jako pewien rodzaj ksenofobii jak już.

Gdzie szukać jej źródeł? Przeczesując literaturę pod tym kątem, czasem odnosiłam wrażenie, że istniała ona odkąd żyli Żydzi. Jednak do rzeczy. Wszystko wskazuje, że początków judeofobii należy szukać w egipskiej Aleksandrii doby IV wieku BCE. Stereotypy jakie tam powstały, rozprzestrzeniły się później na cały świat śródziemnomorski i były niejednokrotnie powielane.

Jest jeszcze jeden bardzo ważny aspekt, który należy rozpatrzyć szukając źródeł tej wrogości. A mianowicie: a jak traktowano inne nacje? czy tylko Żydzi byli przedmiotem wrogości ze strony Greków czy Rzymian? czy czasem nie było tak, że wszystkich barbarzyńców postrzegano tak samo, nie ważne czy to był Żyd, Egipcjanin, itp.?

Polecam:

Gideon Bohak The Ibis and the Jewish Question: Ancient “Anti-Semitism” in Historical Perspective

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Wszystko wskazuje, że początków judeofobii należy szukać w egipskiej Aleksandrii doby IV wieku BCE.

Traktując Stary Testament źródłowo, to Egipt, ale trochę wcześniej. Ale musieli mieć u Egipcjan nagrabione skoro gonili ich nawet przez morze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Amica   
Traktując Stary Testament źródłowo, to Egipt, ale trochę wcześniej.

Do Biblii jako źródła historycznego należy mieć bardzo ostrożne podejście. Często się więc ją pomija szukając przykładów gdzie indziej, poza nią ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Abstrahując od jakości źródła. A może to wyprzedzająca epokę wiedza i umiejętność jej handlowego wykorzystania ?

Weźmy takiego Jakuba i jego wiedzę na temat genetyki. Wiedząc że gen "czarnej owcy" jest recesywny wykorzystał to dla przejęcia stad teścia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nic nie ujmując rozumowaniu Szanownych przedmówców temat się odnosi do źródeł :

współczesnego europejskiego antysemityzmu ?

Tak i Egipt i wspomniana wcześniej Persja vide :

oczywista zam opowieść o Hamanie wezyrze perskiego władcy Achaszwerosza ( wspomina o nim się w Księdze Estery 3-7 )planującego wymordować wszystkich Żydów w Imperium Perskim ( ale to postać biblijna ) , lecz kultura perska nie budowała Europy i jej dziedzictwa .

Tymczasem epoka hellenistyczna wprost antysemityzmem ocieka :

są poza tematem .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Akurat Egipt to swego czasu jedno z trzech mocarstw hellenistycznych lancasterze, a wspomniany przez ciebie Apion przybył na świat właśnie w Egipcie, a patrząc na ramy czasowe hellenizmu - też nijak się mieści w temacie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Akurat Egipt to swego czasu jedno z trzech mocarstw hellenistycznych lancasterze, a wspomniany przez ciebie Apion przybył na świat właśnie w Egipcie, a patrząc na ramy czasowe hellenizmu - też nijak się mieści w temacie.

Szanowny Secesjonisto ,

odnosiłem się do wypowiedzi Tomasza N ,

Wszystko wskazuje, że początków judeofobii należy szukać w egipskiej Aleksandrii doby IV wieku BCE.

Traktując Stary Testament źródłowo, to Egipt, ale trochę wcześniej. Ale musieli mieć u Egipcjan nagrabione skoro gonili ich nawet przez morze

.

Trudno mi uznać Egipt za Ramzesa , jako jedno z źródeł cywilizacji europejskiej .

Co do " Plejstikonēsa" , ten Grek aleksandryjski , mimo iż żył w czasach gdy Aleksandria , jak i cały Egipt stanowiły prowincje Imperium Romanum , z pewnością był dziedzicem hellenizmu i zwolennikiem greckiej kultury ( jak zdecydowana wiekszosc Greckich osadników w Oriencie ), w mieście gdzie współistniały trzy wielkie cywilizacje , działał jako champion greckich interesów , i z furią , nienawiścią , kłamstwem , zwalczał Naród Wybrany .

Jego ordynarnym atakom przeciwstawił się słynny żydowski ( i zarazem rzymski) historyk Józef Flawiusz (Josef ben Matatiachu ben Gurion) w swojej polemice Przeciwko Apionowi ( odnośnik do ww dzieła w poście wprowadzającym ).

Odchodząc od Apiona a zbliżając się nieco do "czystego "Hellenizmu , czyż to nie hellenistyczne zbrodnie i próby wynarodowienia Żydów są opisywane w Księgach Machabejskich .

............Król wydał dekret dla całego państwa: «Wszyscy mają być jednym narodem 42 i niech każdy zarzuci swoje obyczaje». Wszystkie narody przyjęły ten rozkaz królewski, 43 a nawet wielu Izraelitom spodobał się ten kult przez niego nakazany. Składali więc ofiary bożkom i znieważali szabat.

44 Król posłał swoich wysłańców do Jerozolimy i do miast judzkich z pisemnym poleceniem, żeby postępowały według obyczajów, które dla kraju były obce; 45 żeby w świątyni zaprzestano składać całopalenia, ofiary krwawe, a także ofiary płynne; żeby znieważano szabat i święta 46 i żeby zbezczeszczono świątynię i świętych16, 47 żeby [natomiast] sporządzono ołtarze, święte gaje i posągi bożków oraz składano na ofiarę mięso świń i innych nieczystych zwierząt; 48 żeby synów swoich pozostawiali bez obrzezania i żeby dusze swoje brukali wszystkim, co jest nieczyste i światowe. 49 W ten sposób mieli zapomnieć o Prawie i zarzucić wszystkie jego nakazy. 50 Kto by zaś nie postąpił zgodnie z królewskim rozporządzeniem, miał być ukarany śmiercią.

51 Podobne do tego rozkazu pismo wystosował do całego swego królestwa, a nadto nad całym narodem ustanowił nadzorców. Miastom zaś judzkim polecił, aby jedno po drugim składało ofiary [bogom].

52 Spomiędzy narodu wielu przyłączyło się do nich - mianowicie ci wszyscy, którzy odpadli od Prawa. Oni to wiele złego dokonali w kraju 53 i byli powodem tego, że Izraelici musieli się kryć i chować w miejscach dostępnych tylko dla zbiegów.

54 W dniu piętnastym miesiąca Kislew sto czterdziestego piątego roku17 na ołtarzu całopalenia wybudowano "ohydę spustoszenia"17, a w okolicznych miastach judzkich pobudowano także ołtarze - 55 ofiary kadzielne składano nawet przed drzwiami domów i na ulicach. 56 Księgi Prawa18, które znaleziono, darto w strzępy i palono ogniem. 57 Wyrok królewski pozbawiał życia tego, u kogo gdziekolwiek znalazła się Księga Przymierza albo jeżeli ktoś postępował zgodnie z nakazami Prawa. 58 Tak z miesiąca na miesiąc19 stosowano przemoc przeciw Izraelowi, przeciwko każdemu, kogokolwiek udało im się pochwycić w miastach.

59 Dnia dwunastego piątego miesiąca [Kislew] składano ofiary na ołtarzu, który wzniesiono na ołtarzu całopalenia. 60 Wtedy to na mocy królewskiego dekretu20 wymordowano kobiety, które obrzezały swoje dzieci. 61 I powieszono im niemowlęta na szyjach. A także [zabito] domowników i tych, którzy dokonywali na nich obrzezania.

62 Wielu jednak spomiędzy Izraelitów postanowiło sobie i mocno trzymało się swego postanowienia, że nie będą jeść nieczystych pokarmów. 63 Woleli raczej umrzeć, aniżeli skalać się pokarmem i zbezcześcić święte przymierze. Oddali też swoje życie. 64 Wielki gniew [boży] strasznie zaciążył nad Izraelem.........

Pierwsza K.M.

Ad Amica

Jest jeszcze jeden bardzo ważny aspekt, który należy rozpatrzyć szukając źródeł tej wrogości. A mianowicie: a jak traktowano inne nacje? czy tylko Żydzi byli przedmiotem wrogości ze strony Greków czy Rzymian? czy czasem nie było tak, że wszystkich barbarzyńców postrzegano tak samo, nie ważne czy to był Żyd, Egipcjanin, itp.?

O nie , Żydzi obecni na całym obszarze IR jak i po za nim stanowili istotną konkurencje dla Greków , konkurencje ekonomiczna i polityczna , obie nacje miały silne wpływy w Rzymie w ośrodkach władzy , tego nie można powiedzieć o Egipcjanach , czy innych "barbarzyńcach ".

Edytowane przez lancaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Czy źródła europejskiego antysemityzmu muszą być położone w Europie ?

I czy kiedyś, gdy rodził się europejski antysemityzm, nie traktowano Biblii "poważniej" źródłowo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Pytanie tylko lancasterze: jak rywalizacja dwu "nacji" w republice rzymskiej miałaby dać obraz stosunku do Żydów w Baktrii, Pergamonie czy Aleksandrii?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy źródła europejskiego antysemityzmu muszą być położone w Europie ?

I czy kiedyś, gdy rodził się europejski antysemityzm, nie traktowano Biblii "poważniej" źródłowo.

Aleksandria nie leży w Europie :)

Pytanie tylko lancasterze: jak rywalizacja dwu "nacji" w republice rzymskiej miałaby dać obraz stosunku do Żydów w Baktrii, Pergamonie czy Aleksandrii?

Nie tylko w Republice ale i w Cesarstwie , czy Szanowny Secesjonista zaprzeczy niechęci miedzy Hellenami a Żydami ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   
Aleksandria nie leży w Europie :)

Owszem tylko jak zauważył słusznie Tomasz N w czasach o których mowa i trochę późniejszych, Aleksandria jak najbardziej tworzyła pewną jedną przestrzeń kulturową z Seleukidami, państwem Bosporańskim, Macedonią, Epirem, Grecją etc. Pamiętać też trzeba o silnym oddziaływaniu biblioteki aleksandryjskiej. To tu Żydzi tworzyli przekłady swej świętej księgi, swoje przepowiednie, etc. to tu władcom zdarzało się otaczać się zbrojną strażą Żydów itd itd. Stąd nie odrzucałbym Aleksandrii z dyskusji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomasz N   

Ja to widzę nawet ogólniej. Czy niejaki H. Himmler nie inspirował się Tybetem ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Owszem tylko jak zauważył słusznie Tomasz N w czasach o których mowa i trochę późniejszych, Aleksandria jak najbardziej tworzyła pewną jedną przestrzeń kulturową z Seleukidami, państwem Bosporańskim, Macedonią, Epirem, Grecją etc. Pamiętać też trzeba o silnym oddziaływaniu biblioteki aleksandryjskiej. To tu Żydzi tworzyli przekłady swej świętej księgi, swoje przepowiednie, etc. to tu władcom zdarzało się otaczać się zbrojną strażą Żydów itd itd. Stąd nie odrzucałbym Aleksandrii z dyskusji.

Co prawda temat nie o źródłach kultury europejskiej , ale nieco pobocznie IMHO cywilizacja grecka , rzymska i judeochrześcijańska - to trzy filary na ktorych się opiera współczesna kultura europejska ,z wszystkimi dobrymi i złymi stronami .

A trudno mi do cywilizacji greckiej nie zaliczyć epoki hellenizmu w tym tak ważnego jej centrum jakim była Aleksandria .

Stąd nie odrzucałbym Aleksandrii z dyskusji.

Kto wyrzuca Aleksandrię na pewno nie ja , w innym przypadku nie powoływałbym się na " Plejstikonēsa" .

Edytowane przez lancaster

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(...)

Nie tylko w Republice ale i w Cesarstwie , czy Szanowny Secesjonista zaprzeczy niechęci miedzy Hellenami a Żydami ?

secesjonista nie zaprzeczy.

Za to secesjonista zastanawia się czy owe animozje można zrzucać na karb li tylko rywalizacji o władzę czy konkurencję ekonomiczną. Szereg nacji w różnych krajach i epokach rywalizowało w tym zakresie nie wywołując jednak resentymentów o takim podłożu co antyjudaizm czy antysemityzm. Czy pod rządami Antygonidów dochodziło do wystąpień przeciwko żydom?

Mnie przekonuje bardziej Amica, czy gdyby Persowie żyli pośród Greków, zachowując daleko idącą odrębność kulturową, nie spotkałoby ich coś podobnego? Przy założeniu, że wyznają wiarę monoteistyczną.

No i kwestia różnic w doktrynie religijnej, dla Greka nie było problemem zaakceptować faktu, że jakaś inna nacja ma innych bogów, baa... można było nawet wcielić ich do swego panteonu. Trudniejszym było zrozumienie, że wszyscy są w błędzie i żyją w bałwochwalstwie. Jak zaakceptować lud i jego wiarę; lud, który uważa się za wybrany. A akceptacja głównej idei ich religii de facto oznacza zakwestionowanie własnych wierzeń.

lancasterze - tak pilnie strzeżesz ram geograficznych, a co z czasowymi?

Innymi słowy: ile hellenizmu w Cesarstwie Rzymskim?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.