Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Albinos

Riksza, tramwaj no i wóz... czyli o środkach komunikacyjnych

Rekomendowane odpowiedzi

No to z tejże samej gazety, notka zatytułowana "Z dziejów 'Perkuna'":

"We wspomnieniu pt. 'Taksa', zamieszczonym w nr 40, znalazła się wzmianka o rikszy rowerowej produkcji firmy 'Perkun', którą to wytwórnię autor określił jako 'niemiecką'. Pomyłce tej zawdzięczamy list b. pracownika 'Perkuna', p. WIESŁAWA ILECKIEGO, zawierający obok sprostowania także interesujące wiadomości o tym zasłużonym warszawskim zakładzie przemysłowym (...)

Fabryka Motorów 'Perkun' nigdy nie była niemiecką firmą (...)

W roku 1940 przystąpiliśmy do produkcji riksz. Ich projekt, konstrukcja i wykonanie było dziełem polskich techników i robotników (...)

W fabryce 'Perkun' pracowałem od 1936 r. do chwili wybuchu Powstania, ostatnio pełniąc funkcję jej kierownika handlowego - stąd dobrze pamiętam produkcję riksz (...)

W okresie okupacji fabryka na zamówienie niemieckie produkowała małe stacje elektrowni polowych. Obok tej oficjalnej produkcji nieoficjalnie nadal wytwarzano motory dla rolników, części uzbrojenia dla podziemia i właśnie te riksze".

/"Stolica" nr 46 (1145), R. XXIV, Warszawa 16 listopada 1969 r., s. 14/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W wielu filmach, których fabuła umiejscowiona jest w czasach okupacji widzimy twarze i sylwetki ludzi siedzących w tramwajach. A od kiedy rozpoczęto zamalowywać tramwajowe szyby na granatowo?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W Warszawie wyglądało to zupełnie inaczej. Zniknęły taksówki (stan na 1 września '1939 wynosił 2399). Ponownie pojawiły się dopiero w styczniu 1941 (konkretnie jedna i to przeznaczona dla Niemców). W marcu '41 było ich osiem, w listopadzie 1943 zaledwie dwie więcej (sic!).

Podobnie niewielkie było znaczenie autobusów. Pierwsza linia okupacyjna ruszyły 3 października 1939, kiedy to w prasie ukazał się komunikat o tym. Pierwsza linia kursowała z placu Teatralnego na plac Zbawiciela. Autobusy kursowały co 20 minut (7 pojazdów). Na skrajnych przystankach tworzyły się spore kolejki. I tutaj mam mały problem. Otóż o dacie 3 października pisze profesor Szarota. Natomiast na stronie trasbus.com, opisującej historię komunikacji miejskiej w Warszawie, pierwsze autobusy okupacyjne znajdują się pod datą 18 października 1939.

Marian Grajewski w swym artykule "Urządzenia komunalne Warszawy w latach 1939-1944" opisuje to w ten sposób:

"6 IX 1939 r., w związku z wezwaniem płk. R. Umiastowskiego, ok. 80 autobusów wyjechało na wschód, ny już nie wrócić. 16 IX kilka wozów wznowiło ruch na trasie: pl. Zbawiciela - pl. Teatralny. Pozostałe w Warszawie autobusy, po zakończeni działań wojennych, były zniszczone w 50%.

Komunikację wznowiono w październiku, ale 3 XI została ona przez Niemców wstrzymana, wiele wozów zarekwirowano i w większości wywieziono do Niemiec. Kilka pozostawionych - przerobiono później na przyczepy do tramwajów, kilka do przewozu ładunków uruchomiono na gazogeneratorach. Jednak jeszcze do 1 V 1942 r. parę pasażerskich autobusów kursowało po mieście".

/w: "Warszawa lat wojny i okupacji 1939-1944" T. XIII, z. 4, Warszawa 1975, s. 78-79/

I taka ciekawostka przed masowym wywiezieniem do Niemiec (w 1943 r.) warszawskie tramwaje uchroniło, raptem... 90 mm.

;)

(...)

Ów posiadacz tego pierwszego "Perkuna" - z wykształcenia architekt, tyle o nim wiadomo - jeszcze w 1940 r. trafił w ręce Niemców. Czy można było zarobić na rikszach? Jeśli wierzyć Berestowskiemu, to tak. Latem w słoneczną niedzielę można było zarobić na cały tydzień. Ale wiadomo, trafiały się i gorsze okresy.

"Nowy Kurier Warszawski" z 19 kwietnia 1940 r. podawał, że zarobki wynosiły 10 - 30 zł dziennie. Ryksze miały mieć liczniki, a oficjalna taryfa wynosiła 40 gr za 1 kilometr.

(...)

Co ciekawe riksze wcale nie były najliczniejszym środkiem lokomocji. Więcej było i dorożek (613) i wózków rowerowych (552). Czemu więc riksza tak mocno kojarzy się z okupacją? Zapewne ze względu na swoją egzotykę.

Ten sam autor podaje, że w końcu 1939 r. kursowało w Warszawie 1150 dorożek konnych, a w kwietniu 1940 r. - 1500.

Natomiast autor ów podaje całkiem inną informację co do taksówek, pisze bowiem: "W 1938 r. Warszawa miała 2306 taksówek, w czasie okupacji 12 taksówek kursowało tylko dla Niemców".

/tamże, s. 79/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W wielu filmach, których fabuła umiejscowiona jest w czasach okupacji widzimy twarze i sylwetki ludzi siedzących w tramwajach. A od kiedy rozpoczęto zamalowywać tramwajowe szyby na granatowo?

Na zdjęciu widać coś w rodzaju rolety: tramwaj., tylko że z góry. Fotka z 1935 roku.

Polecam także stronę historyczny tabor

Edytowane przez adamhistoryk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
poldas   

Od czerwca 1941 roku.

Tylko nie wiem czy było to działanie profilaktyczne, czy też rezultat pierwszych radzieckich nalotów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawostek można polecić "Zarys historyczny i opis techniczny tramwajów miejskich i autobusów m. st. Warszawy : dla upamiętnienia 25-lecia tramwajów elektrycznych w Warszawie ..." Dostępny on-line.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.