Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Estera

Komunizm w dobie rewolucji

Rekomendowane odpowiedzi

Estera   

Czy znana jest Wam postać Babeufa? Czy znacie jego poglądy? Czym charakteryzował się komunizm w dobie rewolucji i czy miał jakiś wpływ na tamtą sytuację? Czy Francja mogła się stać państwem komunistycznym?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lukass   

Mogła byś szerzej wyjaśnić ten temat. Szczerze mówiąc pierwsze słyszę a chciałbym się na ten temat więcej dowiedzieć ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Estera   

Proszę bardzo ;) Kwestia ta jest faktycznie mało znana.

Pan Babeuf został ciekawie opisany w "Historii Francji" (tom II, Książka i Wiedza, Warszawa, 1969 r.)

Georges Lefebvre: Ów, chociaż sprzyjał demokracji roku II, przekroczył radykalne jej ramy, nie zniosła ona bowiem indywidualnej własności ziemskiej, podczas gdy on w swym "Trybunie Ludu" (Tribun du peuple) otwarcie głosił komunizm; doktryna ta, którą od Platona przyjęło tylu utopistów, poprzez niego po raz pierwszy ugruntowała się w historii politycznej.

Babeuf pochodził z Pikardii. Toczyła się tam niezwykle silna walka klasowa chłopów z wielkimi właścicielami. Był on drobnym urzędnikiem, później zaś dziennikarzem. Działalność tego człowieka zaczęła się od krytyki prawa własności. Chciał zaprowadzić komunizm we Francji. Doprowadzić miało do tego powstanie. Zajął się tym złożony z 6 osób "zarząd". Pojawiły się w nim takie nazwiska jak Buonarotti. Klub Babeufa zamknięto (dokonał tego Bonaparte na zlecenie Dyrektoriatu). Od tamtej pory Babeuf zmienił charakter, strukturę organizacji. Było to "sprzysiężenie równych". Bieda sprzyjała im. Propaganda działała. Zostali jednak zdradzeni przez towarzysza. 26 maja 1797 roku Babeuf i Darthe (jego współpracownik) zostali w Vendome skazani na śmierć.

Buonaroti dostał dożywocie.

Zacytuje Żywczyńskiego:

W gruncie rzeczy spisek babuwistów nie maił widoków powodzenia. Ich komunizm był dla ploretariatu paryskiego ideą zbyt nową i po prostu nierealną. Mimo to Babeuf głównie dzięki Buonarrotiemu, który popularyzował jego poglądy, wywarł później znaczny wpływ na europejski ruch socjalistyczny. Ideę wprowadzonej siłą dyktatury proletariatu przyjął prawdopodobnie od Babeufa pod koniec pierwszej połowy XIX w. Blanqui. Niektóre poglądy Babeufa odżyły w ideologii Związku Komunistów i w Manifeście Komunistycznym opracowanym przez Marksa i Engelsa.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
lukass   

Uważam, że komunizm nie miałby racji bytu w tamtym okresie, burżuazja chciała większej władzy dla siebie i nie sądzę, że zgadzała by się na równość wszystkich, chcieli jedynie wykorzystać chłopów do obalenia absolutyzmu. Takie jest moje zdanie na ten temat ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Narya   

Ale o jakim komunizmie mowa? Komunizm naukowy stworzyli dopiero Marks i Engels w poł. XIX wieku pod wpływem Hoegla.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Estera   

Żywczyński pisał:

Ideę wprowadzonej siłą dyktatury proletariatu przyjął prawdopodobnie od Babeufa pod koniec pierwszej połowy XIX w. Blanqui. Niektóre poglądy Babeufa odżyły w ideologii Związku Komunistów i w Manifeście Komunistycznym opracowanym przez Marksa i Engelsa

Te słowa cytowałam we wcześniejszym poście. Chodzi o poglądy komunistyczne, które pojawiły się w rewolucyjnej Francji. Wiadomo, że z czasem to pojęcie ewoluowało, ale pewne podstawy rodziły się latami. Rewolucje sprzyjają powstawaniu nowych doktryn. Podczas rewolucji francuskiej poprzez działalność m.in. Babeufa zarysowały się idee komunistyczne, jednak wówczas ich wprowadzenie nie było możliwe.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

W 1975 roku Babeuf zaczyna wydawać ,,Trybuna Ludu” pierwsze czasopismo w historii, które stanowiło legalną broń nielegalnej rewolucyjnej konspiracji. W nagłówki widniało zdanie ,,Celem społeczeństwa jest szczęście ogółu”.

W listopadzie 1795 roku opublikował swój pierwszy nowy rodzaj manifestu rewolucji społecznej, którego kulminacją był Manifest Komunistyczny Marksa. Manifest Plebejski Babeufa stanowi zarówno zaplecze filozoficzne (określa co miało przynieść ,,faktyczną równość” i ,,dobro ogółu”), jak i wezwanie do powszechnego zrywu.

Sprzysiężenie Równych było nie tylko zaś strażnikami rewolucyjnej nadziei na społeczną równość, ale również i wizji Saint – Justa, w myśli której prawdziwa rewolucja wzniesie ludzi ponad politykę. Wszystkie rządy – a nie tylko niektóre z nich miały być w końcu zniszczone dzięki prawdziwej rewolucji. Manifest Plebejski kończył się wezwaniem do całkowitego przewrotu ,,Niechaj wszystko powróci do chaosu, a z niego niech wyłoni się nowy, naprawiony świat".

Sprzysiężenie miało ustanowić ,,wielką narodową wspólnotę”, w której wszelkie dobra materialne stanowić będą własność ogółu i każdy będzie mógł z nich korzystać.

Do poglądów Babeufa nawiązywali nie tylko utopijni socjaliści, ale także Marks i Engels.

Uważany był za prekursora komunizmu, a jego doktryna miała wielu zwolenników.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Komunizm Restifa.

Inną ciekawą postacią tamtych czasów był niejaki Restif de la Bretonne: ,,Rousseau rynsztoków” – dziennikarz opisujący zdarzenia w Paryżu. Jego dzieło literackie to dwieście pięćdziesiąt tomów wypełnionych kosmicznymi, społecznymi i erotycznymi fantazjami. Jego niespożyta energia seksualna czyniła go równie obsesyjnym, co kreatywnym.

W 1785 roku Restif opublikował recenzje książki opisującej społeczny eksperyment w Marsylii. Cytował list z 1782 roku napisany przez autora książki, który określał się mianem auteur communiste – co było pierwszym znanym zaistnieniem tego słowa w druku.

W czwartym tomie powieści pod tytułem,, La Paysan perverti, ou les dangers de la ville pisze, iż,, własność prywatna ograniczona ma być do podstawowych części garderoby i umeblowania”.

W 1781 roku Restif stworzył powieść przedstawiającą egalitarne społeczeństwo, w którym istniało tylko jedno prawo:

,,Wszystko musi być wspólne wśród równych. Każdy powinien pracować dla dobra ogółu . Wszyscy powinni jednakowo uczestniczyć w pracy”

W jeszcze ambitniejszym dziele z kolejnego roku pojawił się poraz pierwszy termin ,,wspólnoty własności” we wszystkich narodach Europy. Restif mógł odsyłać swojego autora, samozwańczego ,, autora komunistę” do własnych prac, w którym komunistyczne idee rozwinięte było dalece ponad rys przedstawiony w Le Paysan pervert.

Dla komunistycznej idei Restifa jeszcze ważniejsza była więź z chłopstwem; miasta deprawowały chłopów, ale i tak zachowali oni silę moralną do budowy komunizmu

W swojej książce ,,Pan Mikołaj, czyli serce ludzkie odsłonione” podkreślał, że całkowita likwidacja własności prywatnej położy kres ludzkim potrzebom, ale nie zniszczy prywatnej inicjatywy.

W społeczeństwie komunistycznym wszyscy obywatele przyjęliby na siebie obowiązek pracy i zawsze publicznie ogłaszaliby swoje cele na cały rok wraz z jego początkiem. Własność ani zawód nie mogły być dziedziczone. Wyłącznie komunistyczny porządek rzeczy mógł położyć kres przekupstwu, korupcji urzędników i złu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mati64   

Prawdopodobieństwo zamiany Francji w kraj komunistyczny istniało, ale nie było duże. Duży wpływ na tendencje przypominające komunistyczne mieli jakobini, ponieważ byli klubem o radykalnie lewicowych poglądach. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.