Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
mch90

AV-8A/B Harrier

Rekomendowane odpowiedzi

mch90   

Harrier to jedna z najpopularniejszych i bardziej znanych maszyn- przede wszystkim dlatego, że jest to pierwsza tak udana konstrukcja V/STOL. Swój chrzest bojowy przeszły w 1982 roku podczas konfliktu o Falklandy-Malwiny, gdzie spisały się nadzwyczaj dobrze, gromiąc argentyńskie samoloty. Z kolei podczas I wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku maszyny typu AV-8B wykonały 7,7% wszystkich misji bojowych lotnictwa w tej wojnie!

Jestem ciekaw, co sądzicie o tym samolotach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Hauer   

Cudo :D

Jedyna chyba wada to to, że jest trudny w pilotażu.

Harrier nie rozwija tez predkości naddźwiękowych, ale jak pokazała praktyka konfliktów zbrojnyh w ktorych brał udział, wcale nie przeszkadza to w odnoszeniu sukcesów.

Podsumowujac: cudo, chyba mój ulubiony współczesny samolot (moze F-35 go zdetronizuje :D )

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tankfan   

Tak Harrier to znakomita maszyna, zdaje się że jej najlepszą wersję ma U.S.M.C. ale być może i Royal Navy i RAF posiadają te wersje której niestety oznaczenia nie pamiętam :razz:

(moze F-35 go zdetronizuje :D )

F-35B z pewnością tego dokona, jest maszyną nowocześniejszą, naddźwiękową oraz ma właściwości obniżonej wykrywalności STEALTH (szkoda tylko że niektórzy ludzie mylą ten termin z niewykrywalnością :roll:), w każdym razie przyszłość pokaże :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Co do Harriera jakie jest jego główne przeznaczenie? Z tego, co widzę to on głównie na lotniskowcach występuję i takie były jego założenia?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tankfan   

Harrier to maszyna uderzeniowa głównie, owszem może walczyć z myśliwcami ale jednak lepiej by osłaniały go rasowe myśliwce.

Zaś założenia Harriera to konstrukcja myśliwca bombardującego/samolotu bojowego z możliwościami krótkiego startu i lądowania, tak aby nie było potrzeba dużych lotnisk z długimi pasami startowymi narażonymi na atak wroga, poza tym taka maszyna może operować blisko frontu, to że nadał się do operowania z lotniskowców to tylko jeden z wielu jego atutów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   

Hej

Znowu o uzbrojeniu lotniczym to się muszę powymądrzać, no niestety :D :

Harrier to maszyna uderzeniowa głównie, owszem może walczyć z myśliwcami ale jednak lepiej by osłaniały go rasowe myśliwce.

Dokładniej rzecz biorąc, to zależy od wersji, których wspomniany Harrier dorobił się bardzo bardzo wielu. To co można orientacyjnie powiedzieć o ich możliwościach powietrze-powietrze (dla uproszczenia będę pisał w czasie teraźniejszym, chociaż część tych wersji już dawno wyszła z użycia):

GR Mk.1, GR Mk.3 i pochodne - najprostsze "lądowe" Harriery, bez radaru i bez możliwości przenoszenia pocisków kierowanych - słabiutko, może mogłyby prowadzić walkę z bliska za pomocą działek z podobnymi sobie kalekami ale prawdziwy myśliwiec nie dałby im za wielu szans.

GR Mk.5, AV-8A, AV-8B, AV-8C oraz GR Mk.7 i GR.Mk.9 w konfiguracji bez radaru (i ich pochodne wersje eksportowe) - no właśnie, dalej bez radaru, ale już z możliwością przenoszenia pocisków p-p Sidewinder. Roszerza to nieco ich możliwości w walce powietrznej ale też tylko w warunkach widzialności wzrokowej i raczej z bliska.

FRS Mk.1 - pierwszy morski Harrier, coś w rodzaju GR.3 ale z radarem Ferranti Blue Fox i pociskami Sidewinder. To już prawdziwy myśliwiec... no prawie, bo jednak pociski Sidewinder mają relatywnie nieduży zasięg i nie we wszystkich warunkach atmosferycznych znajdują cel. Ale na Falklandach jakoś sobie radził nieźle całkiem.

FRS Mk.2, AV-8B II+ oraz GR Mk.7 i GR Mk.9 w konfiguracji z radarem (i pochodne) - radar Blue Vixen to to samo co amerykański AN/APG-65 z samolotu F-18 Hornet. Takie Harriery mają możliwość przenoszenia pocisków p-p AIM-120 AMRAAM (GR Mk.7 i GR Mk.9 nie wszystkie). To oznacza zdolność zwalczania celów powietrznych w dowolnych warunkach z odległości poza zasięgiem wzrokowym (BVR). To już myśliwce pełną gębą... może tylko ta prędkość trochę za mała; ona nie jest potrzebna do walki generalnie ale do tego by myśliwiec mógł szybko interweniować w odległym rejonie no i tu niestety poddźwiękowe Harriery wyczerpują swoje możliwości.

Zaś założenia Harriera to konstrukcja myśliwca bombardującego/samolotu bojowego z możliwościami krótkiego startu i lądowania,

Ja bym tu złośliwie dodał, że założenia Harriera jakiego znamy czyli wywodzącego się z P.1127 to samolot do prób zespołu napędowego i konfiguracji aerodynamicznej maszyn pionowego startu i lądowania. Bo tak naprawdę projekt 1127 był samolotem doświadczalnym do powyzszych testów. Zaś "prawdziwy Harrier" miał to być P.1154, znacznie większy i ambitniejszy samolot o masie około 18 ton, naddźwiękowy i zdolny do działania w dowolnych warunkach atmosferycznych, wspólny projekt RAF i Royal Navy a może jeszcze i inni by się znaleźli odbiorcy. Bardzo szybko jednak wymagania im się rozjechały. Marynarka chciała samolotu o prędkości 2,2 Ma (a więc z regulowanymi wlotami powietrza, co przy i tak bardzo skomplikowanym zespole napędowym byłoby kolejną potężną komplikacją), 2-miejscowego, z bardzo bogatym wyposażeniem i uzbrojeniem m.in. kierowanymi pociskami powietrze-ziemia Martel. I najlepiej jeszcze napędzanego 2 silnikami R-R. Spey :D co w przypadku samolotu tak ściśle powiązanego konstrukcyjnie z zespołem napędowym w ogóle wydaje się kompletnie nierealne. RAF-owi wystarczyłby zaś samolot 1-miejscowy o prędkości 1,7 Ma (stałe wloty) oczywiście z 1 silnikiem (P.100 z rodziny Bristol Orpheus)i trochę prostszym wyposażeniem. Po dłuższym okresie kłótni, z początkowych 80% zgodności między wersjami zrobiło się 80% niezgodności no i w końcu marynarka w ogóle odpuściła P.1154 i zamówiła sobie F-4 Phantomy, 2-miejscowe i z silnikami Spey (tyle że - taki drobiazg - nie był to samolot pionowego startu... ;)) a RAF zaczął opracowywać sobie wymagania takie jak chciał. Ale długo się nie nacieszył bo po dojściu do władzy Partii Pracy nastąpiły w 1965 radykalne cięcia w budżecie wojskowym Wlk.Brytanii i projekt 1154 Harrier powędrował- myk! - do kosza (w doborowym towarzystwie wielu zasłużonych kolegów, np. bombowca TSR.2, różnych pocisków kierowanych i takich tam).

Ale to nie był jednak koniec całej historii. Jeszcze przed tym wszystkim w 1962 zapadła decyzja o sformowaniu międzynarodowej a raczej trójnarodowej eskadry doświadczalnej TES (Tripartite Evaluation Squadron). Wlk.Brytania, USA i RFN miały sfinansować dla niej po 3 samoloty, oddelegować pilotów i personel naziemny. Zadaniem TES było opracowanie metod i procedur działania samolotów VTOL z lotnisk polowych i przygodnych lądowisk, wykonywania różnego rodzaju misji, pracy obsługi naziemnej itp. itd. Samolot dla TES nosił już "bojowe" oznaczenie FGA Mk.1 Kestrel i był to lekko powiększony P.1127 z mocniejszym silnikiem, wyposażony w węzły podwieszenia uzbrojenia/zbiorników paliwa oraz prosty celownik w kabinie (nigdy zresztą żadnego uzbrojenia nie używał ani nawet najprawdopodobniej z nim nie latał). W okresie 1964-65 eskadra TES wykonała ponad 1000 lotów, faktycznie zbierając cenne doświadczenia eksploatacyjne oraz zdaje się szczątki 1 Kestrela który się niestety rozwalił (pozostałe trafiły do różnych muzeów a 6 do USA na dalsze próby - oznaczono je tam XV-6A). Niemniej dobre wyniki tych prób skłoniły RAF do rozważań żeby może zamówić sobie prócz P.1154 Harriera także pewną liczbę prostszych i tańszych Kestreli (chyba faktycznie ten budżet wojskowy mieli za wysoki...)

No i gdy P.1154 poszedł się *****, RAF wpadł z rozpaczy na kolejny pomysł i zamówił samolot o niezwykle oryginalnym oznaczeniu P.1127(RAF). Był to nadal taki właśnie Kestrel, jeszcze ciutkę powiększony i z jeszcze mocniejszym silnikiem, ale przede wszystkim z założoną większością awioniki z P.1154, która była naprawdę bajerancka jak na owe pradawne czasy (radaru się wsadzić nie udało ale np. bardzo zaawansowany bezwładnościowy system nawigacyjno-celowniczy Ferranti INAS, wyświetlacz HUD, projektor mapy i takie tam). Prócz awioniki z P.1154 przeszczepiono też nazwę Harrier. Przeszczepy się przyjęły, rząd zamówienie klepnął, najwyraźniej z jednej strony przestraszył się że za dużo wyciął a z drugiej strony, konkretnie z drugiej strony oceanu docierały już odgłosy radości Amerykanów którym XV-6A coraz bardziej się podobał, a szczególnie Marines. No i projekt ruszył, pierwsze z 6 prototypowych P.1127(RAF) wzbiły się w powietrze pod koniec 1966, pierwszy seryjny GR Mk.1 oblatano w grudniu 1967 a pierwsze dostawy do jednostek bojowych nastąpiły w kwietniu 1969.

I tak niechcący samolot doświadczalny zamienił się w bojowy...

(Uff ale się rozpędziłem, sorry, jak wypiję to tak mam czasem :). Informacje jakie wykorzystałem pochodzą po części ze stronki http://www.harrier.org.uk oraz artykułu J.B.Żurka "Harrier" w gazecie Aero nr 4/91 a w większości z głowy czyli różnych książek i artykułów jakie w życiu przeczytałem a które trudno byłoby mi teraz precyzyjnie sobie przypomnieć).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.