Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Muzeum Kolejnictwa

Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

Rekomendowane odpowiedzi

Strona Muzeum Kolejnictwa w Warszawie http://www.muzkol.pl

Zapraszamy serdecznie do odwiedzenia Muzeum Kolejnictwa w Warszawie przy ul. Towarowej 3. Jesteśmy największą tego typu placówką w Polsce.

Poza wyjątkową ekspozycją stałą w salach muzealnych posiadamy jeden z największych w Polsce skansenów kolejowych - http://www.muzeumkolejnictwa.waw.pl/pl/Warszawa/Skansen.aspx

Muzeum otwarte jest:

PONIEDZIAŁEK - PIĄTEK

w godz. 9.00 - 16.00

SOBOTA - NIEDZIELA

w godz. 10.00 - 17.00

PONIEDZIAŁEK wstęp wolny

Przez cały rok prowadzone są zajęcia edukacyjne dla grup szkolnych wszystkich szczebli oraz osób indywidualnych.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą edukacyjną - http://www.muzeumkolejnictwa.waw.pl/pl/Edukacja/Lekcje_muzealne.aspx

Informacje i zapisy:

Dział Edukacji

tel. 22/620 04 80 wew. 106

email:edukacja@muzkol.pl

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jancet   

I owszem, byłem niedawno w Muzeum Kolejnictwa. I opuściłem je, pełen podziwu za pasję i samozaparcie jego organizatorów. Odnoszę wrażenie, że do ideału brakuje w nim trzech rzeczy:

1) pieniędzy,

2) pieniędzy,

3) pieniędzy.

Ale i tak jest dobrze.

Bardzo się cieszę z tego postu, bo już wcześniej nasunęło mi się kilka uwag, którymi chciałem się podzielić, a nie miałem z kim.

Swój przekaz adresujecie do ludzi o dużej wiedzy technicznej i historycznej, rzekłbym - do miłośników techniki. Tymczasem muzeum zwiedzały głównie dzieciaki, oraz rodzice lub dziadkowie owych dzieciaków (chyba częściej dziadkowie), którzy znacznie mniej się interesowali ekspozycją, niż owe dzieciaki.

Przy czym śmiem nas (byłem z żoną) zaliczyć do osób o dużej wiedzy technicznej i miłośników techniki - ale i dla nas opisy były na tyle fachowe, że niekiedy trudno zrozumieć o co chodzi. Taki przykład - "parowóz beztendrowy" i "parowóz bezpaleniskowy" - to to samo, czy co innego?

Nie wiem, czy nie przekręcam nazw. Kocioł płomienicowy, bezpłomienicowy, płomienicowo-płomykówkowy? Kto to rozumie?

Brakowało mi wyjaśnienia, jak taka lokomotywa działa. Plansz, modeli - najlepiej działających - i prezentacji komputerowych. Komputery przecież są na sali wystawowej. Jakiś etykietek na tych wszystkich rurkach, komorach i tłokach choćby jednej, popularnej lokomotywy. Jakaś książka, którą mogę kupić, a w której będzie to wyjaśnione - najlepiej na przykładach muzealnych eksponatów.

Nie wystarczy pokazać piękno dawnych maszyn, trzeba jeszcze pokazać, jak to działało.

Przy czym rozumiem, że to też wymaga pieniędzy, pomijając już, że pewnie należałoby jedną taką lokomotywę przekroić. I że przy niedostatku pieniędzy decyzja - zrobić fajny, działający model i skazać unikalny, zapewne ostatni na świecie egzemplarz jakiejś lokomotywy czy wagonu na zagładę, czy też zrezygnować z modelu, ale uratować wagon, jest trudna.

No i jeszcze przy okazji przekażę informację, że na Wiki wśród skansenów https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Skanseny_kolejowe_w_Polsce Was nie ma. To akurat da się naprawić bezinwestycyjnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Speedy   

Hej

Akurat nie ma mojego kolejowo zorientowanego brata, ale spróbuję pomóc na ile potrafię.

Taki przykład - "parowóz beztendrowy" i "parowóz bezpaleniskowy" - to to samo, czy co innego?

To nie jest całkiem to samo (aczkolwiek parowóz bezpaleniskowy jest też z oczywistych przyczyn beztendrowy).

Tender to specjalny wagon z zapasem wody i węgla, połączony bezpośrednio z parowozem. Istniały też parowozy bez tendra (tzw. tendrzaki), przeznaczone np. do ruchu lokalnego, gdzie jakiś duży zasięg jazdy nie był potrzebny: miały one niewielki zasobnik węgla (skrzynię węglową) w kabinie maszynisty, a zbiorniki wody zwykle po bokach kotła, albo gdzieś tam poupychane w konstrukcji.

Parowóz bezpaleniskowy (bezogniowy) służył do pracy tam, gdzie po prostu palenie ognia w ogóle nie wchodziło w rachubę (np. jakieś tunele, albo zakłady przemysłowe o dużym zagrożeniu pożarowym itp.). Nie miał on kotła, tylko ciśnieniowy zbiornik na parę, "nabijany" ze stacjonarnej kotłowni. Niektóre modele mogły funkcjonować nawet do kilku godzin na takim jednym "wsadzie" (oczywiście zależało to od obciążenia).

Edytowane przez Speedy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Teodor   

Muzeum się likwiduje, jego rolę przejmie Stacja Muzeum. Następnie za kilka lat jest szansa na nową siedzibę pod Warszawą. Jak na razie nie wiadomo jak przetransportować tabor? Co ze zbiorami itd. A czy w ogóle dojdzie do realizacji tych planów to też nie wiadomo. Jest prawdopodobne, że nie będą nową placówką zarządzać muzealnicy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Teodor   

O historii sochaczewskiej kolejki.

Centrum edukacyjno-turystyczne - 27 luty

Spotkanie będzie składało się z dwóch wystąpień naszych asystentów muzealnych: Łukasza Popowskiego i dr Marty Przygody-Stelmach.

Pierwszy wystąpi Pan Łukasz z wykładem pt.: "Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922 – 1984", podczas którego przekrojowo zaprezentuje ponad sześćdziesiąt lat jej funkcjonowania.

Drugą prelegentką będzie Pani Marta, która wystąpi z tematem "Brochów – podróż w czasie koleją wąskotorową".

"Spotkania z historią Sochaczewa i Ziemi Sochaczewskiej" to cykl wykładów poświęconych historii regionu organizowanych przez Stowarzyszenie Nad Bzurą od roku 2012. Patronem medialnym wydarzenia jest portal e-sochaczew.pl, a instytucją wspierającą Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, w której progach spotkanie się odbędzie.

Zapraszamy do nowootwartego Centrum Edukacyjno-Turystycznego przy Muzeum Kolei Wąskotorowej przy ul. Towarowej 7 (wejście od ul. Licealnej). Rozpoczęcie o godz. 16:00.

WSTĘP WOLNY

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Akcja "Listy z podróży" z okazji roku sienkiewiczowskiego.

Czytając te relacje można zdobyć wiele cennych wskazówek i informacji na temat miejsc niedostępnych dla każdego, a w szczególności tych płynących prosto z sienkiewiczowskiego serca. Te obrazy sprawiają, że czytelnik przenosi się w odległe miejsca i przeżywa z autorem towarzyszące mu emocje. Z listów, oprócz informacji na temat miejsc i faktów, wypływa głęboka refleksja dotycząca relacji między człowiekiem, a przyrodą i wspólnych zależności.

Jeśli w tym roku zamierzasz wyruszyć w daleką lub bliską podróż - udokumentuj to! Zachęcamy Was do wysyłania listów i kartek z podróży, w których istotnym elementem będzie transport koleją, zwiedzanie miejsc, gdzie znajdują się pomniki techniki kolejowej, czynne, bądź nieczynne już dworce kolejowe, muzea, miejsca pamięci itp. W ten sposób razem stworzymy mapę miejsc związanych z koleją, które warto odwiedzić. Możecie również przesłać do nas krótką relację z wyprawy koleją wraz ze zdjęciami. Relacje z Waszych podróży będą publikowane na naszej stronie internetowej oraz na naszym facebook-owym profilu. Autorów najciekawszych zaprosimy do Muzeum w celu podzielenia się opowieściami z podróży i zaprezentowania zdjęć i filmów.

„Listy z podróży” można przesyłać do nas pocztą tradycyjną na adres: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ul. Towarowa 3, 00-811 Warszawa z dopiskiem „Listy z podróży” lub pocztą elektroniczną na adres:edukacja@muzkol.pl.

Na „Listy z podróży” czekamy do końca sierpnia 2016 roku, a może i dłużej... :)

W razie pytań prosimy o kontakt:

Dział Edukacji, tel. 22 620 04 80 wew. 106, e-mail:edukacja@muzkol.pl

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Na podstawie Uchwały Nr 267/127/16 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 19 lutego 2016 r. został powołany likwidator, który będzie kierował procesem likwidacji Muzeum. Proces likwidacji zostanie zakończony do dnia 31 marca 2016 r.

Cały majątek nieruchomy i ruchomy zlikwidowanej instytucji przechodzi z dniem 1 kwietnia 2016 r. na własność Województwa Mazowieckiego i docelowo przekazany zostanie nieodpłatnie, zgodnie z zapisami § 8 ust. 3 Warunkowej Umowy o utworzeniu i prowadzeniu samorządowej instytucji kultury pod nazwą „Stacja Muzeum” z dnia 8 maja 2015 r. zawartej pomiędzy Województwem Mazowieckim, a Polskimi Kolejami Państwowymi S.A. na rzecz Stacji Muzeum.

W związku z powyższym uprzejmie informujemy iż Muzeum będzie czynne do dnia 20 marca br.

O terminie ponownego otwarcia już nowej instytucji kultury przy ul. Towarowej 3 poinformujemy wkrótce.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.