Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/

Recommended Posts

Żmij był zoomorficznym wcieleniem Welesa. Z micie o jego walce z Perunem, ten ostatni spycha go do podziemi. Jak dobrze wiemy Żmij jest strażnikiem Wyraju Wężowego, czyli Nawii. U Rusinów i u Słowian Zachodnich, raczej jest postacią pozytywną, tak samo jak jego poczynania. Tak więc pytam - skąd jego walka z Perunem?

Odpowiem więc teraz sam sobie - Perun włada piorunem, Gromem, który uderza w ziemie, której utosobieniem jest Żmij stąd ta walka. Nie dobra ze złem tylko pioruna z ziemią.

Nie można było edytować pierwszego? - Furiusz

Edited by Furiusz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedy po raz pierwszy odnotowano termin: "Wyraj Wężowy"?

"Jak dobrze wiemy Żmij jest strażnikiem Wyraju Wężowego, czyli Nawii".

No ja tego akurat nie wiem, to konkretnie: skąd to wiemy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
Żmij był zoomorficznym wcieleniem Welesa.

Gzie i kiedy?

Kiedy po raz pierwszy odnotowano termin: "Wyraj Wężowy"?

Pomogę Tyberiuszowi - Nestor, Powieść minionych lat, 76 - I ziemia na wodach położona jest, Panie, Twoim przemysłem! Zwierzęta różnorodne i ptactwo, i ryby upiększone są Twoim przemysłem, Panie! I dziwujemy się cudowi temu, jak z prochu stworzył człowieka, jak różnorodne są wyglądy ludzkich lic; gdyby i wszystek świat zebrać, nie wszyscy są jednego wyglądu, jeno każdy ma swój wygląd lica, wedle Bożej mądrości. I to podziwiamy, jak ptactwo niebieskie z wyraju ciągnie, i pierwej w nasze ręce, lecz nie zatrzymuje się w jednym kraju, jeno i silne, i słabe rozchodzi się po wszystkich ziemiach, z Bożego nakazu, aby napełniły się lasy i pola. Wszystko zaś to dał Bóg na pożytek ludziom, na jadło, na wesele. Wielka jest, Panie, miłość Twoja ku nam (...).

Oczywiście to tzw Pouczenie Monomacha, no i Bóg jakby nieco mniej słowiański a i wężowego wyraju nie ma ale sam wyraj jest. Chyba wcześniej nie pada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest taka teoria, że nie ma Nawi i Wyraju tylko jest Wyraj Niebiański (Wyraj) i Wyraj Wężowy (Nawia)

Co do Żmija - https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBmij , a skoro, że wiki to słabe źródło, to możecie się zapytać w na FB w grupie "Rodzimowierstwo Słowiańskie".

Edited by TyberiusClaudius

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
Jest taka teoria, że nie ma Nawi i Wyraju tylko jest Wyraj Niebiański (Wyraj) i Wyraj Wężowy (Nawia)

Zatem przybliż tą teorię a zwłaszcza źródła na których bazuje.

a skoro, że wiki to słabe źródło, to możecie się zapytać w na FB w grupie "Rodzimowierstwo Słowiańskie".

Nie tylko słaby język ale widzę jeszcze gorsze źródła. Jak nie wikipedia to facebook. Ty to tak na poważnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest taka teoria, że nie ma Nawi i Wyraju tylko jest Wyraj Niebiański (Wyraj) i Wyraj Wężowy (Nawia)

Co do Żmija - https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBmij , a skoro, że wiki to słabe źródło, to możecie się zapytać w na FB w grupie "Rodzimowierstwo Słowiańskie".

Jest taka teoria... to jaki badacz ją przedstawił?

Co do reszty, na Wikipedii nijak nie można znaleźć źródeł stwierdzeń, które napisał Tyberiusz. Co do Fejsbuka jako źródła do poszukiwania źródeł mitologii słowiańskiej... to proszę darować. Pamiętam, że pisali coś o tym na pudelku...

A pytań nie zamierzam kierować do Rodzimowierców, bo tam podają, że: "... odbył się trzeci wykład w Akademii Żerców RKP. Tytuł: "Aleksander Bruckner - "Starożytna Litwa. Ludy i bogi" - specyfika przedchrześcijańskiej religii Bałtów".

To Rodzimowiercy nie szanują autorytetów na które się powołują?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie chodzi mi o fb jako takie, a o ludzie, którzy są w tej grupie. Albo możecie zapytać się jakiegoś żercy. Skontaktujcie sie z Ratomirem Wikowskim - chłop się na tym zna.

http://www.smakizpolski.com.pl/koncepcje-duszy-zaswiatow-w-wierzeniach-slowian/

Edited by TyberiusClaudius

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Miele tego samego. Tyberiuszu pytania są dość proste: kiedy po raz pierwszy odnotowano sformułowanie "wyraj wężowy"?, przybliż źródła do twierdzenia o istnieniu wyraju niebieskiego i żmijowego, skąd wiemy (jakie jest źródło) twierdzenia o tym, ze Żmij jest strażnikiem wyraju żmijowego?.

Źródła. Jesteś w stanie je podać czy też jest źródłem w Twoim mniemaniu wikipedia albo grupa na fejsbuku?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
Masz w przypisach artykułu

No bardzo dobre - tekst który linkowałeś nie ma przypisów. Czyli mam znaleźć źródła w czymś czego nie ma? Tekst ma co najwyżej bibliografię. Wygląda ona tak:

Mitologia Słowian – A. Gieysztor, 1982 Warszawa

Kultura ludowa Słowian – K.Moszyński, Cz2. Z.1, 1934 Kraków

Mały słownik kultury dawnych Słowian – red. L. Leciejewicz 1972 Warszawa

Mitologia słowiańska i polska – A. Bruckner, 1980 Warszawa

Tajemnice Słowian – L. Matela 2005 Białystok

Religia Słowian – A.Szyjewski, 2003 Kraków

a teraz mała zabawa - kto napisał te słowa i gdzie: Przed chrześcijaństwem ani Prus, ani Słowianin nic o piekle ani o żadnym diable nie widzieli; Naw ani siedziba welów nie są piekłem ani : Weles diabłem; to są nabytki chrześcijańskie; raj, ruski wirej, oznaczał tytko ciepłe kraje, dokąd ptactwo dąży na zimę. Podpowiem A. Brückner, Mitologia słowiańska s.64 - w wersji dostępnej na stronie Wolne Lektury.

To jeszcze raz - gdzie są źródła. Gdzie masz źródła do takich twierdzeń jakie ot tak sobie rzucasz?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

To nie są źródła - to są opracowania, najwyżej Moszyńskiego można traktować jako źródło etnograficzne.

Secesjonista zadał konkretne pytanie:

Kiedy po raz pierwszy odnotowano termin: "Wyraj Wężowy"?

Rozumiem, że odpowiedzią jest podanie najstarszego źródła używającego tego terminu. W świetle tego co podałeś najstarsze "źródło" podające taki termin ma 81 lat - rzeczywiście powrót do pierwotnej religii...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czegoś Tyberiusz nie rozumie, a nie rozumie pojęcia: źródło. Źródłem naszej wiedzy są oczywiście cudze opracowania, ale kiedy pada pytanie o pierwsze zaświadczenie danego terminu to jest to pytanie o źródło materialne, typu: dokument, kronika itp.

Problem jest taki, że źródeł o przedchrześcijańskiej religii Słowian, źródeł mamy mniej niźli jej opracowań. I trzeba sobie zdawać sprawę, iż te opracowania to są jedynie próby rekonstrukcji dawnego sposobu myślenia i pojmowania wiary. Rzecz interesująca, ale mocno dyskusyjna w swej materii.

Pogratulować ugruntowanej wiedzy jaką posiada Tyberiusz, ma w zanadrzu i wikepedię i fejsbooka, ma też strony internetowe gdzie podano stosowną bibliografię. Jak rozumiem znaną Tyberiuszowi? Czy można dyskutować z tak doborowym zestawem źródeł?

Atoli zadałem kilka pytań, to jakby Tyberiusz był łaskawy sam się popytać swych autorytetów i wskazał nam gdzie pisano o: "Wyraju Wężowym", poza wikipedią.

Gdzie w słowiańskich pismach pochodzących z wczesnego średniowiecza: mamy obraz świata zmarłych, taki jaki zaprezentował Tyberiusz? I na jakim materiale źródłowym był on rekonstruowany?

Tak na marginesie pragnę zauważyć, że Rodzimowiercy powinni być pouczeni przez Tyberiusza o niestosownym składzie swego panteonu, który jest mocno niepoprawnym politycznie.

Bo dlaczego zabrakło w nim Czarnego Boga?

:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.