Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
secesjonista

Kanibalizm Papuasów - czy rzeczywiście rytualny?

Recommended Posts

W ogólnym oglądzie kanibalizm często sprowadza się do mniej więcej stwierdzenia: "zjadając serce wroga przejmuję jego siłę i odwagę" itp.

A co z wynikami badań Ronalda Berndta i jego małżonki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

sprowadza się do mniej więcej stwierdzenia: "zjadając serce wroga przejmuję jego siłę i odwagę" itp.

Zgadza się, ale uzupełnił bym to o następne części, a zjadając jego udka, szyneczki nie jestem głodny.

A co mają do powiedzenia Ronald Bernardt i jego małżonka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i co takiego pisał o owym kanibalizmie?

Kiedyś rozmawiał z kanibalem na temat I wojny światowej. Opowiadał o ilości

zabitych. Kanibal zapytał jak Europejczycy radzą sobie ze zjadaniem takiej

dużej ilości pożywienia. Na wyjaśnienie Malinowskiego, że w Europie nie jemy

mięsa ludzkiego, kanibal zapytał" To po co w takim razie wysyłacie tyle

bezużytecznych strzał?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Berndt badał w latach pięćdziesiątych papuaskich górali, czego efektem była praca "Excess and Restraint".

Jacek Kurczewski pisał o tych badaniach:

"Relacja Berndta jest niechętnie powtarzana w antropologii, gdyż narusza tabu 'poprawności politycznej' o tyle, ze jego gospodarze kanibalizm traktowali jako normalny sposób spożytkowania ludzkiego mięsa, nie przywiązując do tego żadnego moralnego czy religijnego znaczenia. W latach 1951-1953 jeszcze 'dead human flesh to this people is food or potentialy food', przy czym niezbyt sobie robią z dla nas oczywistych tabu kulinarnych. Ten kanibalizm jest czysto utylitarny. W odróżnieniu od Indian czy Afrykańczyków nie polowali zresztą na ludzi po to, żeby ich zjeść, ani ich w tym celu nie hodowali. Jeśli ktoś umierał, to powinien być zjedzony...".

/tegoż, rozdz. "Co zrobić z relikwiami? Kanibalizm", w: "Praktyki cielesne", Warszawa 2006, s. 27

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.