Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
secesjonista

Nie zagra Eufrozyny... kampania antysemicka w ZSRR

Recommended Posts

Historia z rolą kniaziny Eufrozyny to było preludium, ale symptomatyczne.

Oto w sierpniu 1942 r. Iwan Bolszakow, pełniący funkcję przewodniczącego Komitetu ds. Kinematografii przy Radzie Komisarzy Ludowych ZSRR wystosował list do sekretarza KC WKP(b) Aleksandra Szczerbakowa. W liście podejmuje, istotną jego zdaniem, kwestię obsady ról w filmie "Iwan Groźny". Pisał:

"Informuję, że S Eisenstein prosi o zatwierdzenie w roli kniaziny Eufrozyny w filmie 'Iwan Groźny' aktorki Raniewskiej. Przysłał on fotografie Raniewskiej w roli Eufrozyny, które Wam przesyłam. Wydaje mi się, że semickie rysy Raniewskiej są nazbyt widoczne, szczególnie w bliskich ujęciach i dlatego zatwierdzić Raniewskiej do roli Eufrozyny nie należy, choć Eisenstein będzie się odwoływał we wszelkich instancjach".

/E. Krasucki "Narzędzie władzy...", w: "Między ideologią a socjotechniką" red. M. Semczyszyn, J. Syrnyk, Warszawa-Szczecin-Wrocław 2014, s. 29/

Na czas wojny takie tendencje w znacznej mierze zostały wyciszone, co nie znaczy, że nie istniały, nawet u osób zdawałoby się nie mającego nic wspólnego z prymitywnym antysemityzmem (vide: opinia Michaiła Szołochowa o Żydach: "Wy walczycie, ale Abram robi interesy w Taszkiencie").

To że nadchodzi zmiana dał wyraz sam Stalin wznosząc 24 maja 1945 r. na Kremlu swój znany toast. Wkrótce potem zaczęła się rozprawa z Żydowskim Komitetem Antyfaszystowskim, potem zaczęły się szykany względem artystów i ludzi nauki.

Jaki cel przyświecał tym akcjom?

Share this post


Link to post
Share on other sites
poldas   
To że nadchodzi zmiana dał wyraz sam Stalin wznosząc 24 maja 1945 r. na Kremlu swój znany toast.
Poproszę o rozwinięcie tej kwestii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
poldas   

Nie mogę rozwinąć swej wypowiedzi, więc zrobię tak;

Poproszę o rozwinięcie tej kwestii.

Toast + przemówienie, miały wymowę prorosyjską w wykonaniu Gruzina.

O Żydach wzmianki tam nie było.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cóż, ja bym szczególnej uwagi nie przywiązywał, w związku z celami politycznymi jakie stawiał Stalin, z jego pochodzeniem. Widać poldas ma na ten temat odmienne zdanie, ma coś istotnego wynikać z faktu, że toast wygłosił akurat Gruzin?

Nie przypominam sobie bym stwierdził, że w czasie tego toastu generalissimus miałby mówić o Żydach. Gdzie to widzi w mej wypowiedzi poldas?

Natomiast dla wielu badaczy jest to moment, a raczej sygnał do tworzenia nowej koncepcji ideowo-politycznej, w której nie tylko nie mieściły się postulaty zawarte w "memoriale krymskim", ale nawet wydanie w pierwotnej wersji tzw. Czarnej Księgi. w tej nowej koncepcji nie mieścił się ŻKA z racji swych rozbudowanych podczas II wojny światowej kontaktów na Zachodzie. W misji dziejowej narodu rosyjskiego (co poczęło się stapiać z narodem radzieckim) nie mieściły się takie kontakty - zaczęła kampania przeciw kosmopolityzmowi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
poldas   

Patrząc na tytuł tematu;

Zastanawiam się po raz kolejny - Jesteśmy w stanie skorelować kosmopolityzm z Żydami?

Skoro Koba "kadził" w trakcie tego toastu Rosjanom, to jak to się ma do kampanii antysemickiej?

Pod koniec swego żywota Stalin miał się niby rozprawić z Żydami, a lekarze właśnie żydowscy go z tej przyczyny ukatrupili.

Ile w tej plotce prawdy, to nie wiem, ale tak historycy piszą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrząc na tytuł tematu;

Zastanawiam się po raz kolejny - Jesteśmy w stanie skorelować kosmopolityzm z Żydami?

No ja nie wiem co jesteśmy w stanie skorelować, w sumie to jestem indywidualistą.

Za to mogę polecić: J.W. Borejsza "Stalin i kosmopolityzm 1945-1953", w: tegoż, "Stulecie zagłady".

Wiadomym jednak jest, że względem Żydów jak najbardziej padały takie zarzuty. Zresztą te zarzuty były wewnętrznie sprzeczne. Z jednej strony kosmopolityzm, z drugiej oskarżenia o nadmierne eksponowanie własnych cierpień - jako grupy narodowościowej (vide: zarzuty Żdanowa wyrażone do Erenburga i Wasilija Grossmana w związku z Czarną Księgą). Jak i oskarżenia względem ŻKA o syjonizm i nacjonalizm (: Michaił Susłow). Zastępca kierownika Wydziału Propagandy WKP(b) Fiodor Gołowienczenko tłumaczył:

"Oto mówimy 'kosmopolityzm'. A co to takiego, mówiąc najprościej, po robociarsku? To znaczy, że wszystkie Mośki i Abramy zapragnęli zająć nasze miejsca".

Zatem następuje podział na my (robotnicy, szerzej ludzie radzieccy) i oni (Żydzi). Zważywszy, że równolegle szła akcja demaskowania Żydów pośród ludzi sztuki, zatem ów podział nie miał się tyczyć jedynie klasy robotniczej.Bo przecież, jak podsumowano pewnego krytyka teatralnego:

"Jakie pojęcie może mieć jakiś tam A[bram] S[ołomowicz] o charakterze narodowym rosyjskiego człowieka radzieckiego".

/podkreślenie - moje/

W tych głosach widać, że Żydzi przestali być uznawani za składnik tego narodu.

W nowo zarysowanej idei wielkoruskiej, która siłą rzeczy nabierała cech mesjanistycznych, musiała zaistnieć hierarchia cierpienia, i oczywistym musiało być, że na jej szczycie nie mogą się znaleźć Żydzi.

Skoro Koba "kadził" w trakcie tego toastu Rosjanom, to jak to się ma do kampanii antysemickiej?

(...)

Ja widzę związek, poldas - nie, a ja nie zamierzam dalej przekonywać. To jak tłumaczenie, jakie konsekwencje wynikają z tego, że do Sztruma zadzwonił Stalin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.