Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
adamhistoryk

Gilgal

Rekomendowane odpowiedzi


Mapy??

No bez przesady, zważywszy, że nie do końca pewna jest współcześnie przyjmowana lokalizacja - Chirbet el-Mefdżer.

A z map mamy... posadzkę w cerkwii św. Jerzego w Madabie.

:lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No to jednak ... mapa jest.

A kamienie, o których mówi Jozue (Joz 4,19–20)? widziane jeszcze w IV wieku przez pielgrzymów z czasów Euzebiusza z Cezarei - 4 wiek, a co potem? Wiadomo co się z nimi stało?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No to proszę obejrzeć tą mapę i opowiedzieć nam na jej podstawie coś więcej o Gilgal.

"... widziane jeszcze w IV wieku przez pielgrzymów z czasów Euzebiusza z Cezarei"

A ze wspomnień jakich to konkretnych pielgrzymów wiemy, że: "widzieli"? Świat wówczas

pełen był przeróżnych dziwów, choćby takich jak relikwia pewnego świętego, którego ten

sam (cały) palec posiadało wiele kościołów...

A pielgrzymi widzieli to co im pokazywano. Zatem najlepiej przytoczyć relacje o owych

kamieniach, a przekonamy się na ile są one zgodne z biblijnymi przekazami, których jak

mniemam adamhistoryk nie traktuje wyłącznie w kategoriach realnych wydarzeń??

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No, dobra. Powiem tak: jest mapa, z której mało co wynika. To właściwie nie mapa ( po bliższym zapoznaniu) - tylko raczej "widokówka" miasta.

Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej, oprac. A. Negev, s. 176 - tu można poczytać o kamieniach.

A pielgrzymi widzieli to co im pokazywano. Zatem najlepiej przytoczyć relacje o owych

kamieniach, a przekonamy się na ile są one zgodne z biblijnymi przekazami, których jak

mniemam adamhistoryk nie traktuje wyłącznie w kategoriach realnych wydarzeń??

A czemu nie w kategoriach realnych wydarzeń? Adamhistoryk może być wierzącym człowiekiem. Ale tu nie chodzi o to. Temat jest inny.

Czy ktoś wie co oznacza słowo "gilgal"?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wiąże się nazwę z: "toczyć; zdjąć; odtoczyć" również: "sterta kamieni".

Nie zrozumiał adamhistoryk mojej wypowiedzi, raz - nie dotyczy ona tego czy ktoś wierzący, dwa - chodzi o to, że nie każde: rzeczy, zjawiska, wydarzenia, nazwy w Biblii można rozpatrywać wyłącznie w kontekście zaistnienia faktu. I powie to adamhistoryk każdy ksiądz i teolog. Jest sfera wyłącznie symboliczna.

I co z tego, że owa Encyklopedia wspomina o tym, skoro nie wspomina swego źródła? A źródłem są pisarze chrześcijańscy, a nie pielgrzymi znani nam z imienia czy z pozostawienia po sobie wspomnień. Zatem jakie kamienie oglądano - nie wiemy, w sumie: czy je oglądano - też nie wiemy. Wiemy, że nadmieniali o tym znani pisarze chrześcijańscy, ale nie wiemy czy ich relacje nie mają drugiego dna.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

Generalnie też spotkałem sie z etymologią wywodzącą tą nazwę od slowa galgal - toczyć

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Furiusz   

J.S. Burnett, "Going Down" to Bethel: Elijah and Elisha in the Theological Geography of the Deuteronomistic History, "Journal of Biblical Literature", t. 129 z. 2 (2010), s. 281-297 autor zaczyna od passusu z 2 Królewskie 2.2 gdzie mowa jest o Eliaszu schodzącym do Bethel z Gilgal. Autor zaczyna od starej koncepcji Drivera w myśl której nazwa Gilgal ma pochodzić od wchodzić/schodzić a w przenośni iść na południe/iść na północ. Tym samym schodzenie z Gilgal do Bethel musiało oznaczać, że Gilgal położone było gdzieś na wzgórza w rejonie centralnego Izraela.

Autor jednak uważa, że takie spojrzenie nie ma sensu gdyż tradycja literacka wskazuje, że w tym miejscu mamy do czynienia z subtelną ideologiczną walką z ośrodkiem świątynnym w Bethel, której to elementem było wykorzystanie istniejącej w słownictwie opozycji miedzy tym co u góry (lepsze) a tym co u dołu (gorsze) i w taki właśnie sposób należy odczytywać ustęp mówiący o tym, że Eliasz i Elizeusz zeszli z Gilgal do Bethel.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×