Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
adamhistoryk

Gilgal

Recommended Posts

Mapy??

No bez przesady, zważywszy, że nie do końca pewna jest współcześnie przyjmowana lokalizacja - Chirbet el-Mefdżer.

A z map mamy... posadzkę w cerkwii św. Jerzego w Madabie.

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to jednak ... mapa jest.

A kamienie, o których mówi Jozue (Joz 4,19–20)? widziane jeszcze w IV wieku przez pielgrzymów z czasów Euzebiusza z Cezarei - 4 wiek, a co potem? Wiadomo co się z nimi stało?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to proszę obejrzeć tą mapę i opowiedzieć nam na jej podstawie coś więcej o Gilgal.

"... widziane jeszcze w IV wieku przez pielgrzymów z czasów Euzebiusza z Cezarei"

A ze wspomnień jakich to konkretnych pielgrzymów wiemy, że: "widzieli"? Świat wówczas

pełen był przeróżnych dziwów, choćby takich jak relikwia pewnego świętego, którego ten

sam (cały) palec posiadało wiele kościołów...

A pielgrzymi widzieli to co im pokazywano. Zatem najlepiej przytoczyć relacje o owych

kamieniach, a przekonamy się na ile są one zgodne z biblijnymi przekazami, których jak

mniemam adamhistoryk nie traktuje wyłącznie w kategoriach realnych wydarzeń??

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, dobra. Powiem tak: jest mapa, z której mało co wynika. To właściwie nie mapa ( po bliższym zapoznaniu) - tylko raczej "widokówka" miasta.

Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej, oprac. A. Negev, s. 176 - tu można poczytać o kamieniach.

A pielgrzymi widzieli to co im pokazywano. Zatem najlepiej przytoczyć relacje o owych

kamieniach, a przekonamy się na ile są one zgodne z biblijnymi przekazami, których jak

mniemam adamhistoryk nie traktuje wyłącznie w kategoriach realnych wydarzeń??

A czemu nie w kategoriach realnych wydarzeń? Adamhistoryk może być wierzącym człowiekiem. Ale tu nie chodzi o to. Temat jest inny.

Czy ktoś wie co oznacza słowo "gilgal"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiąże się nazwę z: "toczyć; zdjąć; odtoczyć" również: "sterta kamieni".

Nie zrozumiał adamhistoryk mojej wypowiedzi, raz - nie dotyczy ona tego czy ktoś wierzący, dwa - chodzi o to, że nie każde: rzeczy, zjawiska, wydarzenia, nazwy w Biblii można rozpatrywać wyłącznie w kontekście zaistnienia faktu. I powie to adamhistoryk każdy ksiądz i teolog. Jest sfera wyłącznie symboliczna.

I co z tego, że owa Encyklopedia wspomina o tym, skoro nie wspomina swego źródła? A źródłem są pisarze chrześcijańscy, a nie pielgrzymi znani nam z imienia czy z pozostawienia po sobie wspomnień. Zatem jakie kamienie oglądano - nie wiemy, w sumie: czy je oglądano - też nie wiemy. Wiemy, że nadmieniali o tym znani pisarze chrześcijańscy, ale nie wiemy czy ich relacje nie mają drugiego dna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Generalnie też spotkałem sie z etymologią wywodzącą tą nazwę od slowa galgal - toczyć

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

J.S. Burnett, "Going Down" to Bethel: Elijah and Elisha in the Theological Geography of the Deuteronomistic History, "Journal of Biblical Literature", t. 129 z. 2 (2010), s. 281-297 autor zaczyna od passusu z 2 Królewskie 2.2 gdzie mowa jest o Eliaszu schodzącym do Bethel z Gilgal. Autor zaczyna od starej koncepcji Drivera w myśl której nazwa Gilgal ma pochodzić od wchodzić/schodzić a w przenośni iść na południe/iść na północ. Tym samym schodzenie z Gilgal do Bethel musiało oznaczać, że Gilgal położone było gdzieś na wzgórza w rejonie centralnego Izraela.

Autor jednak uważa, że takie spojrzenie nie ma sensu gdyż tradycja literacka wskazuje, że w tym miejscu mamy do czynienia z subtelną ideologiczną walką z ośrodkiem świątynnym w Bethel, której to elementem było wykorzystanie istniejącej w słownictwie opozycji miedzy tym co u góry (lepsze) a tym co u dołu (gorsze) i w taki właśnie sposób należy odczytywać ustęp mówiący o tym, że Eliasz i Elizeusz zeszli z Gilgal do Bethel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.