Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Albinos

Uzbrojenie strony polskiej w PW

Recommended Posts

widiowy7   

W podanym przez Ciebie zestawieniu, na początku postu widnieją dwie armatki ppanc.

Czyżby to były Boforsy 37 mm. Nigdu nie słyszałem o urzyciu armat przez powstańców.

W ataku na Aleje Szucha, wspierał polske oddziały moździerz z kilkunastoma pociskami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
W podanym przez Ciebie zestawieniu, na początku postu widnieją dwie armatki ppanc.

Czyżby to były Boforsy 37 mm.

Przyznam szczerze, iż teraz to zabiłeś mi ćwieka;) Nie potrafię sobie przypomnieć czy gdziekolwiek spotkałem się z konkretnym typem tych armatek. Bardzo prawdopodobne, iż były to właśnie Boforsy powrześniowe, zastanawiam sę tylko do kogo mogły one należeć. Miały one być w dyspozycji oddziałów w obwodów miejskich, tylko których?

Nigdu nie słyszałem o urzyciu armat przez powstańców.

Używali ich, jak choćby niemieckie działko 5 cm Pak38, zdobyte przez 1 pluton 1. kompanii "Bolek" Zgrupowania "Leśnik" 11.VIII na Stawkach, wraz z zapasem 80 pocisków. Jest takie znane zdjęcie, przedstawiające armatkę wraz z jej obsługą w parku Krasińskich. Po pewnym czasie przeniesiono je na północno-zachodni odcinek obrony batalionu "Chrobry II". Ustawione zostało na Nalewkach, między Pasażem Simonsa a Arsenałem. To właśnie to działko 20.VIII zniszczyło na Nalewki niemiecki Sd.Kfz. 301 Schwere Ladungsträger B IV.

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   
Po pewnym czasie przeniesiono je na północno-zachodni odcinek obrony batalionu "Chrobry II".

Czy to nie pomyłka? "Chrobry II"walczył w Śródmieściu w okolicach dworca pocztowego.

Były podobno dwie armatki 45 mm, zrzucone przez samoloty 16 Armii Lotniczej. Podobno uzyte, ale też nie wiem gdzie i zjakim skutkiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
Czy to nie pomyłka?

Pomyłka w pisowni , chodziło oczywiście o "Chrobrego I", ale dzięki za zwrócenie uwagi.

Były podobno dwie armatki 45 mm, zrzucone przez samoloty 16 Armii Lotniczej. Podobno uzyte, ale też nie wiem gdzie i zjakim skutkiem.

Zrzucone, tylko zastanawiam się czy zostały przejęte. W grę wchodzą tak na dobrą sprawę Czerniaków, Mokotów, Żoliborz i Śródmieście, więc gdzie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   

Trzebaby udać się do Muzeum Wojska Polskiego. Jest tam mapa z zaznaczonymi rejonami zrzutów. Podpisał ją osobiście Siergiej Rudenko, dowódca 16 Armii Lotniczej. Czy wiadomo kiedy Rojanie rozpoczęli nocne zrzuty?

A propos tych dwóch zrzutowych armatek 45 mm. Ciekawe w jakim były stanie po wylądowaniu. Ze wspomnień wynika że zrzucane bez spadochronu zasobniki często pękały. broń była zaś pogięta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Granat   
Trzebaby udać się do Muzeum Wojska Polskiego.

Kto ma najbliżej :D ?

propos tych dwóch zrzutowych armatek 45 mm. Ciekawe w jakim były stanie po wylądowaniu. Ze wspomnień wynika że zrzucane bez spadochronu zasobniki często pękały. broń była zaś pogięta.

Podobno jej użyto, więc nie powinna być jakoś mocno uszkodzona :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   
Zrzucone, tylko zastanawiam się czy zostały przejęte. W grę wchodzą tak na dobrą sprawę Czerniaków, Mokotów, Żoliborz i Śródmieście, więc gdzie?

Czerniaków chyba odpada. Trwały ciężkie walki. Trudno w nocy odnaleźć zajęty przez powstańców teren. Chyba że na ogniska pożarów.

Przypomina mi się krótki filmik, jak "kukuruźnik" zrzuca zasobniki. Filmowane to było przez operatora ze Śródmieścia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
Czerniaków chyba odpada. Trwały ciężkie walki. Trudno w nocy odnaleźć zajęty przez powstańców teren. Chyba że na ogniska pożarów.

Jednak na Czerniakowie dokonywano zrzutów, więc czemu nie.

Przypomina mi się krótki filmik, jak "kukuruźnik" zrzuca zasobniki. Filmowane to było przez operatora ze Śródmieścia.

Części powstańców Kukuruźniki kojarzyły się zdecydowanie niezbyt pozytywnie, ze względu na to, że na wschodzie były one używane do eskortowania kolumn aresztowanych AK-owców oraz wypatrywania zbiegów, wspominał o tym w swojej relacji Stefan Żongołłowicz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   
Części powstańców Kukuruźniki kojarzyły się zdecydowanie niezbyt pozytywnie, ze względu na to, że na wschodzie były one używane do eskortowania kolumn aresztowanych AK-owców oraz wypatrywania zbiegów, wspominał o tym w swojej relacji Stefan Żongołłowic

Ale czy mieszkańcy Warszawy o tym wiedzieli?

A o zrzutach na Czerniaków pewnie nie doczytałem. Ale że teren był niewielki, byłby ślad we wspomnieniach żołnierzy Radosława o tych działkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   
Ale czy mieszkańcy Warszawy o tym wiedzieli?

Tego nie wiem, ale też chyba nie ma to większego znaczenia;)

Jeszcze co nieco na temat utraconego uzbrojenia. W ostatnich dniach lipca utracono na wskutek wpadek magazynów amunicji, około 78 000 granatów i 170 miotaczy ognia. Utracono także kontakty i dostęp do magazynów z bronią (vide magazyn przy ulicy Leszno, z którego w marcu '47 spod gruzów wyciągnięto 678 Stenów i Błyskawic oraz blisko 60 000 naboi).

Dane za: Kirchmayer J., "Powstanie Warszawskie", Warszawa 1984.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcin29   

Ponawiam tutaj pytanie o amunicje,czy zdobyto jakiś większy magazyn czy były to uzupełnienia z akcji na akcje przy zdobyciu broni,wszak amunicji miało być na 3-4 dni, jak udało się walczyć ponad 2 m-ce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

O większych magazynach z uzbrojeniem nie słyszałem, albo też nie pamiętam że słyszałem. Zdecydowana większość były to uzupełnienia z walki na walkę, zdobywane na wrogu. Do tego dodać należy także zrzuty broni wraz z amunicją.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wolf   
Chyba' date=' że zależy ci na tych z okresu PRL.[/quote']
Patrz, a Kirchmayer i Borkiewicz pisani w latach 50. do dzisiaj są uważani za podstawę i naprawdę dobrze opracowane syntezy. Poza tym ostatnio pojawia się naprawdę sporo różnych publikacji, żeby wspomnieć tylko pracę Komorowskiego, także dobrze ocenianą.

Albinosie a jakie dane co do ewidencyjnego uzbrojenia warszawskiej AK(okręgu i oddziałów podporządkowanych KG AK) podaje w swej pracy Komorowski?Ile według niego AKowcy mieli sztuk broni krótkiej(pistoletów i rewolwerów),karabinów,peemów,kaemów,PIATów i karabinów przeciwpancernych,mozdzierzy i granatników,granatów ?I jak to liczbowo wyglądało pod koniec powstania-czy są jakieś dane co do uzbrojenia Warszawskiego Korpusu AK z drugiej połowy września ?

Bo znam dane podawane przez Borkiewicza,Kirchmayera,Skarzyńskiego,Przygońskiego i Ciechanowskiego-ale nie te z nowszej pracy Komorowskiego...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Komorowski opiera się głównie na raporcie "Chirurga" z 30 września, jednak jak sam zaznacza, należy dodać do niego uzbrojenie z dyspozycji KG i oddziałów jej podporządkowanych:

- 2 349 kb (Obw. miejskie- 563, Obroża- 712, KG AK- 1074)

- 636 pm-ów (Obw. miejskie- 164, Obroża- 127, KG AK- 345)

- 141 rkm (Obw. miejskie- 57, Obroża- 25, KG AK- 59)

- 40 ckm (Obw. miejskie- 7, Obroża- 6, KG AK- 27)

- 29 karabinów ppanc. (Obw. miejskie- 18, Obroża- b.d., KG AK- 11)

- 10 PIAT-ów (Obw. miejskie-8, Obroża- b.d., KG AK- 2)

- 4 moździerze (Obw. miejskie- 4, Obroża- b.d., KG AK- b.d.)

- 2769 pistolety (Obw. miejskie- 1300, Obroża- 652, KG AK- 817)

- 2 armatki ppanc. (Obw. miejskie- 2, Obroża- b.d., KG AK- b.d.)

- 30 miotaczy ognia (Obw. miejskie- 20, Obroża- b.d., KG AK- 10)

- 36 994 granatów (Obw. miejskie- 31000, Obroża- b.d., KG AK- 5 994)

Co do późniejszych danych, niestety Komorowski niczego takiego nie podaje. Przyznam szczerze, że poważnie bym się zdziwił, gdyby coś takiego w ogóle się uchowało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.