Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
cosiek

Nowy Rok

Recommended Posts

cosiek   

Witam,

Planuję napisać artykuł poświęcony obchodzeniu Nowego Roku przez Rzymian. Jak obchodzono początek Nowego Roku w starożytnym Rzymie? Nie mogę nic w ogóle znaleźć na ten temat, a też nie wiem od czego zacząć poszukiwania.

Prosiłym o wszelką pomoc przy doborze materiałów i literatury.

Pozdrawiam,

Cosiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Amica   

J. Horowski, Nowy rok w starożytnym Rzymie w: Filomata. 1934 L.56

http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/plain-content?id=136122

W. Smith Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology hasło: Janus

a ponadto

Owidiusz Fasti. Kalendarz poetycki

Pliniusz Historia Naturalna

Edited by Amica

Share this post


Link to post
Share on other sites
cosiek   

Dziękuję! Świetna pozycja. Jasno i klarownie opisane! A gdzie mogę jeszcze coś znaleźć, oczywiście jeśli przychodzi coś do głowy?

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto zerknąć do Owidiusza ("Fasti..."), opisuje tam obchody noworoczne; jeszcze te przypadające w marcu; na cześć bogini Nowego Roku - Anny Perenny (annus - rok, perennis - wieczny):

Tu w idy wesoło oddajemy cześć Annie Perennie,

niedaleko twych brzegów, Tybrze wędrowniku,

lud się schodzi; niemało pośród traw zielonych

piją, aby lec potem każdy w swej gromadzie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
aniart   

Warto przybliżyć postać bogini, którą szczegółowo opisuje Robert Graves.

Znana w Italii Anna Perenna, czyli „Anna Odwieczna” to pelazgijska bogini Anna, siostra Belosa. Owidiusz w „Fasti” powiada, że niektórzy uważają tę Annę za boginię księżyca Minerwę, inni za Temidę lub Io z Argos. Łączy się ją z plackami jęczmiennymi. Jej święto przypadało na 15 marca, dokładnie w dniu Onn kalendarza Beth-Luis-Nion. Anna to zapewne „królowa”, bogini-matka.

Ana złowroga była główną postacią trójcy Losów, z których wywodzą się Parki – Ana, Badb i Macha, zwanych wspólnie „Morrigan” (Wielka Królowa), stąd zapewne Morgana z legendy o królu Arturze. Są to trzy boginie księżyca (Mojry) związane z jego fazami: nów (bogini-dziewica), pełnia (bogini-nimfa) i stary księżyc (bogini-starucha) i kolorami (biały, czerwony, czarny).

Owidiusz i Wergiliusz zdawali sobie sprawę z tego, iż bogini Anna Perenna była siostrą Belusa, czyli Bela, który był zmaskulinizowaną postacią sumeryjskiej bogini Belili. Natomiast bóg Anu wydaje się być maskulinizacją sumeryjskiej bogini Anna-Nin, skracanej do formy Nana. Bogini Nana udzieliła swojego imienia planecie Wenus; u Persów Ana-hid. Nana to matka Jahwe, a babka Jednorodzonego Syna Jahwe.

Wielka Bogini, Anna jest dla mistyków chrześcijańskich „babką Boga”.

Share this post


Link to post
Share on other sites
atrix   

Kto zgadnie jak brzmi prawdziwa nazwa - nowy rok i jak brzmiała jego prawdziwa nazwa w XVIw?

Share this post


Link to post
Share on other sites
atrix   

No czy aby chodzi o kalendarz :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Ten sam Belus/Belos o którym pisze Diodor S w 1.27.28.

I co tam naprawdę pisał Owidiusz?

jak pogodzić to co piszesz o nim jako o zmaskulinizowanej formie sumeryjskiego bóstwa z Wędrówkami Pauzaniasza w 4.23.10.

czyli Bela, który był zmaskulinizowaną postacią sumeryjskiej bogini Belili

Czemu od razu zmaskulinizowaną? W okresie archaicznym jak wiadomo, Grecy utrzymywali kontakt z Bliskim Wschodem1 głównie za pośrednictwem miast nadmorskich. Tereny te dobrze znają bóstwa określane mianem Ba'al/Baal/Bel i to chyba jednak stąd wziął się Belus.

Natomiast bóg Anu wydaje się być maskulinizacją sumeryjskiej bogini Anna-Nin, skracanej do formy Nana

A po czym tak się wydaje? Z czego to wynikać ma? Nana to chyba Inanna, która potem stała się Anahitą (no bo nie chodzi Ci raczej o boga Nannę) a która to u Persów obdarzona została przydomkiem Nana oznaczającym piastunkę. Jeśli tak to na jakiej podstawie stwierdzasz starszeństwo kultu Inanny nad Anu, będącego u Sumerów jednym z najstarszych bóstw? Co mówią nam wykopaliska w Uruk?

Nana to matka Jahwe, a babka Jednorodzonego Syna Jahwe

Bo? Skąd takie rozumowanie?

1 choćby praca N.Marinatos Goddess and the Warrior: The Naked Goddess and Mistress of the Animals in Early Greek Religion

Share this post


Link to post
Share on other sites
aniart   

Niech Furiusz nie wpada w furię, ale MATRIARCHAT był przed PATRIARCHATEM i nic tego nie zmieni...

Proszę nie balansować na granicy niegrzeczności

Edited by secesjonista
Pewna uwaga: Furiusz piszemy z dużej litery - bo tak wygląda jego nick, i staramy się nie prowadzić dyskursu w kierunku: ad personam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
Niech furiusz nie wpada w furię, ale MATRIARCHAT był przed PATRIARCHATEM i nic tego nie zmieni...

Dowodem na co jest... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
aniart   

Bez znajomości książki Roberta Graves'a "Biała Bogini" się nie obejdzie.

Zachęcam do lektury, a wtedy rozwieją się wszelkie wątpliwości.

P.S. warto również zapoznać się z "Mitami greckimi" tegoż autora.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Co jeśli tekst ten znam i bynajmniej mnie nie przekonuje? Może przedstawisz jakieś dowody na swoje stwierdzenie? Wykażesz czemu matriarchat jest starszy od patriarchatu, podając przykłady zaczerpnięte z dziedziny językoznawstwa, archeologii, historii etc, że rzeczywiście jest tak jak piszesz? Wytłumaczysz skąd bierze się krytyka prac takich autorów jak M.Gimbutas czy Z.Krzak? Śmiało mamy czas

Share this post


Link to post
Share on other sites
aniart   

A jeśli zna i nie jest przekonany, to nic go już nie przekona; tacy też są na świecie.

Na wszelkie „mądrości” uczonych mam jedną odpowiedź:

„Uniwersytet rozwija wszystkie zdolności, między innymi głupotę.”

Antoni Czechow

A i jeszcze jedno; ja nie mam czasu, wolę poczytać Schopenhauera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   
A i jeszcze jedno; ja nie mam czasu, wolę poczytać Schopenhauera.

Być może wyjdzie na dobre, choć jak widzę recepcja "Erystyki ..." stoi u użytkownika aniart na wysokim poziomie, choć może poza wstępem do tego dzieła. Trochę gorzej jest z krytyką źródeł czy umiejętnością argumentacji.

Tu mieliśmy co, punkt 32?

Jak rozumiem przedstawienia tu swoich racji ze strony aniart nie będzie?

Ostatni post został usunięty.

secesjonista ceni sobie Schopenhauera, ale przerzucanie się cytatami z niego i Tołstoja nijak się ma do tematu.

Zatem, piszmy na temat. Dalsza dyskusja, tego typu nie będzie tolerowana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.