Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
Samuel Łaszcz

Franciszek Zubrzycki "Mały Franek"

Recommended Posts

Wolfie mnie nie potrzeba powtarzać postów, pytałem się czy Tobie są znane jego personalia.

Innymi słowy poczekamy na Samuela i jego (jak sam twierdzi) bardziej wiarygodnego Nazarewicza.

Edited by secesjonista

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toteż pytanie do kolegi Łaszcza - co pisze na ten temat Nazarewicz, i czy podaje przypisy, czy też ściślej na czyich relacjach się opierał?

Ryszard Nazarewicz podał przypis do cytowanego przeze mnie wcześniej dokumentu:

Materiały i dokumenty Wojskowego Biura Badań Historycznych (MiD WBBH)-mikrofilm VII/18 R.215.

Toteż jak widać oparł się na dokumentach niemieckich.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Swoją drogą facet napadł na leśniczówkę, żeby zakorbić dubeltówkę, po czym uciekł do lasu jak się pojawiła żandarmeria i już jest bohaterem narodowym :lol:

Nieźle. W tym samym czasie tego samego dnia ile operacji zbrojnych wykonała BCH, ZWZ i NSZ i ani wzmianki w prasie i ani jednego pomnika.

Świetne proporcje w opisie tutaj widać. Pogratulować. Swoją drogą Łaszcz i Wolf "idźcie tą drogą" opisujecie ze szczegółami tę akcję. Napiszcie monografię o tym wybitnym napadzie na leśniczego z AK w celu zdobycia dubeltówki :thumbup: :thumbup: :thumbup:

bulba

Share this post


Link to post
Share on other sites

To czemu nie walczyli, kiedy pojawiła się żandarmeria?

Co to znaczy: nie walczyli? Skąd takie informacje? Literatura przedmiotu twierdzi inaczej:

9 czerwca [1942 roku - S.Ł.] oddział „Małego Franka” dokonał akcji mającej na celu zdobycie broni i pieniędzy w nadleśnictwie Meszcze (pow. Piotrków). Zabrano 2 dubeltówki, amunicję, komplet map terenu oraz 5000 zł znajdujących się w kasie. Nadleśniczy [Jeremi Kozłowski z ZWZ - S.Ł.], podobnie jak i okoliczna ludność, ustosunkował się pozytywnie do partyzantów.

Bezpośrednio po tym oddział podzielił się na 2 grupy: jedna z nich pozostała pod dowództwem Zubrzyckiego, dowództwo nad drugą objął Rostkowski. Uważano bowiem, że mniejsze oddziały łatwiej wymkną się nieprzyjacielowi podczas przewidywanej obławy. „Franek” wybrał kierunek na Sulejów (przez Koło), „Marcel” zaś miał rozkręcić szyny na południe od Piotrkowa i powrócić do lasów lubieńskich.

Działania partyzantów wywołały kontrakcję władz hitlerowskich. Na wiadomość o pobycie partyzantów na terenie nadleśnictwa w Meszczach, rejon ten otoczyły znaczne siły Sipo, żandarmerii oraz policji granatowej. 20 czerwca nad ranem pod wsią Polichno, 6 km od Meszcz, grupa „Franka” została osaczona przez znaczne siły niemieckie. Po 8-godzinnej walce partyzanci przedarli się w kierunku Wolborza, tracąc 3 zabitych; „Franek” został ranny. Ranny partyzant „Józek” został następnego dnia znaleziony przez Niemców w lesie. Również i hitlerowcy ponieśli krwawe straty; m.in. ranny został w głowę szef placówki Sipo w Piotrkowie — Altmann, zabity zaś Kunkei, tłumacz tejże placówki.

(Ryszard Nazarewicz, „Nad górną Wartą i Pilicą. PPR, GL i AL w okręgu częstochowsko-piotrkowskim w walce z hitlerowskim okupantem (1942-1945)”, Warszawa 1964, str. 73)

Edited by Samuel Łaszcz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samuelu!

Mam wiadomość która będzie balsamem na Waszą… chciałem napisać duszę, ale Wy nie wierzycie w takie zabobony, więc napiszę: balsamem na wasze - szczere proletariackie, robotniczo – chłopskie serce. Wy towarzyszu, zapewnie nie wiecie, że w stolicy na Woli znajduje się ulica im Małego Franka! Otóż się znajduje, domki z ogródkami tam są i piękna tabliczka z wyrytym napisem:

,,Ulica im Małego Franka’’.

Przesyłam szczere proletariackie pozdrowienia na Wasze Ręki! ( nie piszę dłonie, bo ręki, tak jakoś bardziej proletariacko brzmią ).

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pół litry i nóż do konserw :thumbup: zuch chłopaki w tej GL. Z narażeniem życia była ta wyprawa. I jeszcze tory rozkręcili :lol:

No to skonfrontuj te informacje z podanymi przez Wolfa, tak czy inaczej coś się nie zgadza.

Liczba broni długiej - choćby, to wreszcie kim był Altmann?

Jak grupa dysponująca max. trzema sztukami broni długiej (spolegliwie zakładam, że po podziale na grupy całość broni została w jednej grupie?), w tym dwie to dubeltówki stoczyła 8 godzinny bój ze znacznymi siłami Sipo, żandarmerii i policji?

Edited by secesjonista

Share this post


Link to post
Share on other sites
widiowy7   

Pół litry i nóż do konserw :thumbup: zuch chłopaki w tej GL. Z narażeniem życia była ta wyprawa. I jeszcze tory rozkręcili :lol:

Sugerowałbym mniej humoru a więcej treści merytorycznej.

secesjonista:

Jak grupa dysponująca max. trzema sztukami broni długiej (spolegliwie zakładam, że po podziale na grupy całość broni została w jednej grupie?), w tym dwie to dubeltówki stoczyła 8 godzinny bój ze znacznymi siłami Sipo, żandarmerii i policji?

Też wydaje mi się to nieprawdopodobne. Chyba że Niemcy atakowali siłami powiedzmy jednego sipowca, żandarma i policjanta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sugerowałbym mniej humoru a więcej treści merytorycznej.

secesjonista:

Też wydaje mi się to nieprawdopodobne. Chyba że Niemcy atakowali siłami powiedzmy jednego sipowca, żandarma i policjanta :)

:blink: Ależ się uśmiałem :lol: to musiałbyć bardzo silny atak SIPO i żandarmerii.

A teraz już merytorycznie. Tak to jest Łaszcz, jak się bezkrytycznie cytuje opracowania perelowskiej historiografii. Wiem, że to trudniejsze niż przepisywanie gotowych opracowań z lat 60 tych, ale radzę zajrzeć do źródeł wydawanych przez IPN, albo znajdujących się w IPN. W zbiorze akt po UB znajdziecie zeznania GLowców złożone przed UB z prawdziwym obrazem tego "bitwy".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.