Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Sign in to follow this  
niewidka

Transport i podróże w starożytnej Grecji

Recommended Posts

niewidka   

Co wiemy o transporcie starożytnych Greków?

Jak i gdzie podróżowali?

Jakie polecacie materiały aby tego wszystkiego się dowiedzieć ?;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Furiusz   

Co wiemy o transporcie starożytnych Greków?

Powiedziałbym, że stawiano przede wszystkim na transport morski. oczywiście istniał też transport lądowy, ale z powodu gór, raczej był mocno utrudniony. Co do literatury to zachowały się Periplusy czyli opisy podróży morskich parę się zachowało. '

Jak i gdzie podróżowali?

Tutaj można by sięgnąć po owe Periplusy ale i po zabytki papirologii i archeologii. Przede wszystkim pewien zasięg podróżowania greków wyznaczają kolonie powstałe w okresie wielkiej kolonizacji - Kaukaz, Morze Czarne, Kyrena, Północne wybrzeże Europy trochę półwyspu iberyjskiego. Być może nazwa Wyspy Cynowe (czyli Brytyjskie) zaświadcza, że i tam trafili, ale to mocno wątpliwe (na pewno wykorzystywali surowiec stamtąd).

Teraz gdzie dotarli? Ciekawa kwestia - do Indii za Aleksandra ;) na pewno byli też na Elefantynie (wyspa na Nilu) zresztą stamtąd posiadamy najmłodszy zabytek świadczący o istnienia sympozjonu, typowo greckiego pomysłu. Innym takim miejscem gdzie na pewno na stałe zagościli była Baktria. W ramach ciekawostki, tutaj wytworzyło się wręcz państwowość grecka, która w swym maksymalnym zasięgu najpewniej sięgała, aż po Chiny. Z mojej strony tutejsze dzieje greków uważam za najciekawsze i najmniej poznane przy okazji :)

________________________________________________________________________________

_

wszystkie teksty podkreślone pochodzą z posta użytkownika niewidka

Edited by Furiusz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zblizone:

Casson, L., Podróże w starożytnym świecie

Appian z Aleksandrii, Historia rzymska

Włodarczyk, J., Nawigacja w starożytności

Jerzy Schnayder Podróże i turystyka w starożytności

P.Wielowiejski.,Na drogach i szlakach Rzymian

Oktawiusz Jurewicz, Lidia Winniczuk, Starożytni Grecy i Rzymianie w Zyciu prywatnym i państwowym

Mudie, Colin, Sailing Ships : Designs & Re-Creations of Great Sailing Ships from Ancient Greece to the Present Day

B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków

Avienus, R.F., Ora maritima

White, KD Greek and Roman Technology

Paul Cartledge Sparta and Lakonia

Olivier Jozan Voyage En Grece Antique (wyd. encyklopedyczne)

Share this post


Link to post
Share on other sites
niewidka   

Dziękuję bardzo za odpowiedzi,

lecz mam jeszcze pytanie, nigdzie nie mogę tego znaleźć, może po prostu źle patrzę?

Jak nazywa się w Starożytnej Grecji podróżowanie tylko dniem? Chodzi mi konkretnie o nazwę po grecku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Głównym problemem w Grecji był górzysty teren, było tam za mało ziemi pod uprawę. Grecy postanowili, że zbudują statki i zaczną kolonizować wybrzeże Azji Mniejszej, Sycylie, południową Italie i wybrzeże Morza Czarnego. W ten sposób zapewnili sobie dostawy jedzenia i innych towarów. Prowadzili również handel kupowali jedzenie, a sprzedawali oliwę z oliwek oraz wino to oni wynaleźli amfory ze szpiczastymi końcami. Niestety podczas wojen persko-greckich wile kolonii greckich zostało zajętych przez Persów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
fodele   

Wbrew ogólnemu przekonaniu, okazuje się, że starożytni Grecy mieli znaczne osiągnięcia w dziedzinie komunikacji lądowej i transportu. Systematyczne badania nad starożytnymi drogami greckimi prowadzone są od zaledwie piętnastu lat, wcześniej archeolodzy posiadali wiedzę dotyczącą jedynie dróg ateńskich od czasów Pizystrata. Być może to jest powodem ignorowania wkładu Greków w sprawę i przenoszenia całej chwały w tym zakresie na Rzymian (których dorobek oczywiście jest nie do przecenienia :)). Najnowsze badania wykazały godne podziwu dzieła Greków w tym zakresie: Hellenowie stworzyli całkiem gęstą sieć dróg, zapewniając bezproblemową komunikację na terenie niemal całej ówczesnej Grecji.

System dróg starożytnych powstał co najmniej w VII-VI w.p.n.e. Bogata sieć znajduje się na Peloponezie (Lakonia, Arkadia, Argolida i Koryntia) i jest dziełem Spartan.

Są oznaki, że w czasach prehistorycznych (okres mykeński) regiony te posiadały podobnie rozwiniętą sieć dróg. Już cywilizacja mykeńska stworzyła nie tylko jedną z pierwszych sieci wodociągów, ale także siatkę dróg w Europie. W XIV w.p.n.e. mykeńskiej wozy poruszały się po drogach mających aż do 5 m szerokości i korzystały z udogodnień w postaci mostów tam, gdzie nierówności terenu lub rzeki tego wymagały! Na terenie Argolidy mykeńskie „szosy” widoczne są do dziś w wielu miejscach.

Drogi przecinające ziemie greckie były dwojakiego rodzaju: te przeznaczone tylko dla pieszych i zwierząt (czyli wąskie udeptane ścieżki) oraz te przeznaczone dla pojazdów.

Pierwsza kategoria ma charakter ponadczasowy i ciężko jest określić z całą pewnością, czy ścieżki używane przez wiele pokoleń są tymi samymi, które służyły starożytnym. Dużo łatwiej i bezpieczniej jest datować drogi dla pojazdów kołowych.

Starożytni Grecy stworzyli swój własny system komunikacji. Wszędzie w terenach skalistych ryli rowki zawsze o tym samym rozstawie toru - 1,40 lub 1,80 m. Te odkryte przez archeologów mają głębokość 7-10 cm i szerokość rowka około 20 cm. W zagłębieniach tych toczyły się koła dwukołowych lub czterokołowych pojazdów. Równoległe wydrążenia nazywane były „ armatrochies” lub „amaksotrochies” (αρματροχιές, αμαξοτροχιές). Wózki miały z góry ustaloną trasę i po wjechaniu na daną drogę ich koła poruszały się wewnątrz rowków bez możliwości zakręcenia, czy zawrócenia. Jednym słowem wynalazek Greków przypominał działanie dzisiejszych torów kolejowych.

Oczywiście utrudniało to znacznie mijanie się dwóch wozów, zwłaszcza w wąskich górzystych miejscach. Wystarczy przypomnieć sobie powód zakończonego tragicznie sporu pomiędzy Edypem a Lajosem, żeby zrozumieć konflikty zdarzające się na helleńskich drogach. Oczywiście istniały rozjazdy umożliwiające ominięcie lub zmianę kierunku jazdy wózka, ale ich rozmieszczenie uzależnione było od ukształtowania terenu, toteż czasami były one rzadkie.

„Torowiska” lepiej przetrwały w terenach skalistych, znajdowane są jednak również w glebie terenów nizinnych. Śledząc „armatrochies”, możemy dokładnie odwzorować szlak dawnych dróg nierzadko idealnie pokrywający się z dzisiejszymi drogami greckimi.

Starożytni Grecy, ze względów ekonomicznych realizowali tylko niezbędne projekty drogowe. Do naszych czasów przetrwało mało mostów kamiennych, dlatego że większość wykonana była z drewna.

Drogi miejskie nie posiadały nazw, zazwyczaj były bite, pokryte żwirem i kawałkami potłuczonej ceramiki. Brukowane były rzadkością i raczej stanowiły dzieło Rzymian. Drogi na ogół były wąskie, tylko centralne arterie miały szerokość od 2 do 5 metrów.

Istnieją doniesienia, że projektowaniem i budową nowych dróg zajmowały się Amfiktionie, które kosztami obarczały dane poleis. Często też drogi sponsorowane były przez bogatych mieszkańców danego miasta.

Edited by fodele

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.