Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Ida9

proszę o pomoc-szkolnictwo w II Rzeczypospolitej

Rekomendowane odpowiedzi

Ida9   

Bardzo proszę o sprawdzenie i ewentualne poprawki- uproszczenie ( skrócenie do informacji najbardziej istotnych i trafnych z tego okresu, oraz ocenienie sytuacji szkolnictwa wtedy)

TEMAT:Omów i oceń pokrótce i oceń odbudowę i rozbudowę polskiego szkolnictwa w II Rzeczypospolitej.

Po odzyskaniu niepodległości zadaniem władz oświatowych stało się ujednolicenie systemu szkolnego.

Zwołano Ogólnopolski Zjazd Nauczycielski, który przeszedł do historii pod nazwą Sejmu Nauczycielskiego.

Zjazd opowiedział się za jednolitą i bezpłatną szkołą powszechną, wprowadzeniem 7-letniego obowiązku szkolnego, powiązaniem ze sobą wszystkich szczebli szkolnictwa, co miało otwierać drogę do wykształcenia wyższego bez względu na pochodzenie, stan majątkowy i typ ukończonej szkoły średniej.

Nie wszystkie uchwały Sejmu zostały wprowadzone w życie.

Jednym z pierwszych aktów prawnych regulujących sprawy oświaty w odrodzonym państwie był wydany w 1919 roku dekret O obowiązku szkolnym, który wprowadzał obowiązkową 7-letnią szkołę powszechną dla wszystkich dzieci od 7 do 14 roku życia.

Na wsiach występowały szkoły z 1 lub 2 nauczycielami, czyli niżej zorganizowane i nie realizujące pełnego programu nauczania.

Na szczeblu szkolnictwa średniego utrzymało się 8-klasowe gimnazjum, w którym wyodrębniono 2 stopnie – pierwsze 3 klasy o charakterze ogólnokształcącym oraz częściowo ukierunkowane klasy wyższe.

Matura gimnazjalna otwierała drogę do studiów wyższych.

Do gimnazjum przyjmowano na podstawie egzaminu po 5 klasach szkoły powszechnej, w niektórych gimnazjach otwierano klasy wstępne, przygotowujące do nauki w szkole średniej z pominięciem szkoły powszechnej.

Zezwolono na otwieranie prywatnych gimnazjów, które po spełnieniu określonych warunków otrzymywały prawa szkół państwowych.

Poważnym ograniczeniem dostępu do szkół średnich i wyższych była odpłatność za naukę, utrzymująca się mimo postulatów posłów, przede wszystkim z lewicy, by kształcenie na wszystkich szczeblach było bezpłatne.

Szkolnictwo wyższe miało szeroka autonomię i uprawnienia samorządowe. Status szkół akademickich miały szkoły państwowe: 5 uniwersytetów(Kraków, Lwów, Poznań, Warszawa, Wilno), 2 politechniki(Warszawa, Lwów), Akademia Medycyny Weterynaryjnej we Lwowie, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i Akademia Górnicza w Krakowie, oraz niektóre prywatne.

Z czasem liczba szkół wyższych powiększyła się do 25(1938), z ogólną liczbą studentów 47,7 tys.

Funkcjonowało też wiele wyższych szkół zawodowych.

Odrębnie funkcjonowały wyspecjalizowane działy szkolnictwa, jak szkolnictwo artystyczne, wojskowe, specjalne.).

Znaczną przebudowę ustroju szkolnego przeprowadzono na mocy ustawy z 1932, uchwalonej z inicjatywy ministra J.Jędrzejewicza.

Reforma(zw. jędrzejowiczowską) utrzymała 7- letni obowiązek szkolny w zakresie szkoły powszechnej,ale zarazem zachowała zróżnicowanie organizacyjne i programowe tych szkół(szkoły powszechne I, II i III stopnia, tj. 4-, 6- i 7- klasowe), faktycznie sankcjonując różnice w poziomie wykształcenia już na pierwszym, obowiązkowym szczeblu nauczania.

Wstęp do gimnazjum(nadal na podstawie egzaminu) dawało ukończe-nie 6 klas szkoły powszechnej, klasa 7 była przeznaczona dla tych, którzy nie zamierzali kształcić się dalej.

Gimnazjum, teraz 4-letnie, miało jednolity program ogólnokształcący.

Do studiów wyższych przygotowywały 2-letnie licea o programie ukierunkowanym.

Większość szkół I stopnia działało we wsiach, co znacznie utrudniało dostęp dzieci wiejskich do szkół średnich i wyższych.

Trudności finansowe, niedobór nauczycieli i braki lokalowe powodowały, ze znaczna liczba dzieci pozostawała poza szkoła, nie wypełniając obowiązku szkolnego.

Ustawa uporządkowała sytuację i podniosłą rangę szkolnictwa zawodowego.

Dla młodzieży pracującej wprowadzono obowiązek dokształcania się w 3-letnich szkołach opartych na I i III stopniu szkoły powszechnej.

Gimnazja zawodowe odpowiadały gimnazjom ogólnokształcącym, licea zawodowe uprawniały do dal-szych studiów w wyższych szkołach technicznych.

Szkolnictwo mniejszości narodowych w II RP rozwijało się nierównomiernie.

Polskie szkolnictwo rozwijało się także, na terenie Prus Wschodnich, Pomorza Zachodniego, na Śląsku i w Wolnym Mieście Gdańsku. Siłami społecznymi tworzono tam szkoły powszechne, ochronki, powstawały też szkoły średnie.

Podsumowując:

-Dekret naczelnika państwa z 1919 roku (i później konstytucja marcowa) mówił o bezpłatnym, powszechnym obowiazku nauki szkolnej dal dzieci od lat 7 do 14 ,ale to była tylko "podstawówka", za kształcenie srednie i wyzsze (gimnazjum, liceum, studia) trzeba było płacić, co dla wielu, powiedziałabymym większości rodzin robotniczych i niemal wszystkich rodzin chłopskich było barierą nie do przejścia.

- studia wyższe (na bardzo wysokim poziomie, nie mielismy się czego wstydzić)

Trzeba jednak podkreslić, że szkoły średnie (nie mówiąc już o wyższych), były rozmieszczone bardzo rzadko i tylko w wiekszych miastach, co dodatkowo utrudniało do nich dostęp młodzieży wiejskiej (oprócz czesnego dochodził jeszcze internat).

A teraz informacje ogólne: w 1939r. ocenia się, że około 15% obywateli Polski było analfabetami co i tak było postępem w stosunku do roku 1921 kiedy ten współczynnik wynosił 33%.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FSO   

Witaj;

według mnie całkiem nieźle napisane [choć nie jestem tutaj specjalistą]. Mogłabyś zaznaczyć jeszcze n.p. to że oprócz szkół powszechnych [państwowych] istniało szkolnictwo prywatne, szkolnictwo wyznaniowe [gł. żydowskie], że w województwie śląskim szkolnictwo było nieco iaczej zorganizowane [inne podporządkowanie, a wydatki były realizowane przez Sejm Śląski], że od lat 30 tych na poziomie średnim i wyższym głównie, a także coraz wyraźniej na podstawowym "rogi pokazuje" antysemityzm, zaś na studiach było n.p. getto ławkowoe i ograniczenia w przyjęciach żydowskiej młodzieży.

pozdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.