Skocz do zawartości
  • Ogłoszenia

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
aksiltok

Proszę o identyfikację tablicy

Rekomendowane odpowiedzi

krakus57   

Chociaż analizując bardzo niewyrażną postać mozna dostrzec trzy kule poniżej lewej ręki postaci ( i obok trzon kotwicy ? ) co odpowiadało by św. Mikołajowi z Myry . Jednym z jego atrybutów były :trzy jabłka , trzy chleby lub trzy złote kule. Ciekawostką jest znowu tutaj ( w nawiązaniu do tej liczby : 3 ) herb Kessel von Borau który na pierwszym polu herbowym ( biel ) posiadał TRZY czerwone róże.

Sądzę że pomocne w rozwiązaniu zagadki byłyby dokumenty ... najważniejszych na tym obszarze - czyli Schaffgotsch'ów . Sąsiadowali z tym majątkiem i mieli go w swych rękach .

MJR

Edytowane przez krakus57

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
krakus57   

w książce wymieniany jest w roku 1510 jako własciciel Hans von Borau

Który kupił go w tym roku od Christophora von Borau wraz z ...ogrodnikiem . Można też sprawdzić klasztor SS Benedyktynek w Lubomierzu który w XV /XVI w posiadał część tego majątku.

MJR

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
aksiltok   

Wieczorem wrzucę info jakie ja posiadam a dokładnie skan książki tylko ze po niemiecku. Tam jest dość szczegółowo opisani właściciele

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
krakus57   
skan książki tylko ze po niemiecku.

I to jest ...problem ? Z tego co widzę to podobno wszyscy Polacy znają : angielski , niemiecki , francuski oraz łacinę ( kuchenną ) , ba nawet języki azjatyckie . Wszak tyle napisów w tych językach widać w kraju nad Wisłą ,że aż trudno nie wierzyć w nieistnienie poliglotów .

MJR

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jakober   

Co do Borau Kessel - znalazłem taką stronę z Diptycha Exulum, Oder Exulanten Register wspominającą o posiałościach Johanna Heinricha von Borau zwanego Kessel, w Czechach i na Śląsku.

Dalej: w Grosses vollständiges Universal-Lexicon aller Wissenschaften und Künste Johanna Heinricha Zedlers mamz wzmiankę o Kessel gennant (Borau) z odniesieniem do Bora lub Borau Kessel gennant. Na stronie 705 tegoż mamy informację o rodzie Bora - równoznacznym z Borau, Kessel gennant: "stary ród szlachecki, który rozrósła się w Saksonii i na Śląsku". Dzieje rodu leksykon odnajduje już w 1200 roku, dalej wspomina o Bertholdzie i Geraldusie von Borau żyjących w 1292 rku pod panowaniem Henryka V, księcia Wrocławia i Legnicy.

Następną pozycją w leksykonie, na wspomnianej stronie, jest Bora (Catharina von) żona Martina Lutra (przy okazji słowa "żona" - "Eheweib" - ciekawe.. dziś mamy "Ehefrau". Jakie znaczenie niosły Weib i Frau w XVIII wieku?). Również wzmianka o tym, że jej matka pochodziła z rodu Haugwitz oraz informacja, z której można wywnioskować, iż urodziła się w 1499 roku.

I teraz, biorąc pod uwagę, że przedstawiona przez aksiltok tablica ma cechy obiektu renesansowego (nie wiem, czy wczesnego renesansu - budynek, który przedstawia tablica/płyta, w moim osobistym odczuciu nosi cechy, które wiązałbym bardziej z XVII wiekiem niż XVI w.), jestem raczej zdania, że w poszukiwaniach aksiltoka dowodu na obecność Katarzyny Bora w dzieciństwie w Kesselsdorf bei Löwenberg nie da żadnej odpowiedzi. Przy moim założeniu co do stylu budynku tablica musiała powstać minimum 100 lat po narodzinach Katarzyny.

Co do pieczęci/medalionu: intrygująca jest forma tablicy jak i jej przeznaczenie. Jeśli to swięty a nie herb - to musiałby być on patronem. Pytanie - czego? Rodu czy budynku, na którym tablica była wmontowana?

Jeśli chodzi o kotwicę - widzę ją w formie pierwszego górnego elementu po prawej stronie (od stony patrzącego) postaci ludzkiej (ja również przypuszczam, iż świętego). Po deliktanej obróbce zdjęcia mam wrażenie, że podobnie kotwicą jest pierwszy górny element po drugiej stronie postaci. Jednak mam wątpliwości co do samej kotwicy. Nie do końca mi pasuje do ewentualnego czasu powstania tablicy. Czy spotkał się może ktoś z kotwicą w heraldyce czy symbolice XVI/XVII wieku? Jeśli nie lub nie w ilości dwóch, to może to uproszczona forma ... nie wiem... aniołów? Ponadto na tablicy widać również zachowane jeszcze litery. Niestety, trudno wydedukować z nich słowa. Pod belką oddzielającą szczyt budynku na początku mamy chyba S U B, dalej przerwa, potem D I E. W drugiej linii A R O... Poza tym są jeszcze zachowane ślady napisu wzdłuż prawej krawędzi szczytu. Raczej nie do odczytania. Czy zna ktoś podobną formę?

Edytowane przez jakober

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

(...)

przy okazji słowa "żona" - "Eheweib" - ciekawe.. dziś mamy "Ehefrau". Jakie znaczenie niosły Weib i Frau w XVIII wieku?

"Słowo „Mahlweib” - złożone z wyrazów Mahl (=umowa) i Weib (=niewiasta, żona) - w języku staroniemieckim..."

/M.Z. Stepulak "Osobowy wymiar małżeństwa kanonicznego jako punkt odniesienia w pracy biegłego psychologa", "Ius Matrimoniale", T. 8 (14), 2003, s. 187/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jakober   

Dziś "Weib" niesie pewien ładunek emocjonalny, poniekąd też żartobliwy ton, odbierane jest jak nasza "baba", "babsko". "Frau" niesie w sobie z kolei szacunek, jak nasze: "pani", "kobieta". Stąd mój mały OT nad ewentualną zmianą w zakresie semantyki.

Wracając do tablicy/płyty. Kiedy uswiadomiłem sobie, że da się na niej odczytać litery dotarło też po chwili do mnie pewne spostrzeżenie: na płytach nagrobnych na Śląsku z okresu XVI-XVII wieku można wyraźnie odczytać napisy i najczęsciej używaną jest czcionka gotycka. Natomiast litery na tej tablicy są wyryte czcionką łacińską...

Edytowane przez jakober

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
aksiltok   

Foto pierwsze pokazuje w punkcie A dwór, o którym wspominałem, mam tylko takie zdjęcie, gdzie widać kawałek dachu. A punkt B pokazuje stary katolicki kościół ,a którym ta tablica była ostatnio zamontowana.

Obrazek drugi to skan z książki przez który podjąłem tu wątek, jest to opis jednej z byłych mieszkanek, zaznaczony tekst na czerwono odnosi się do tego dworu z punktu A z pierwszego zdjęcia

zaraz wrzuce skan odnośnie właścicieli

post-11326-0-34032900-1449702770_thumb.jpg

post-11326-0-43686500-1449702834_thumb.jpg

Edytowane przez aksiltok

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
krakus57   
Ponadto na tablicy widać również zachowane jeszcze litery. Niestety, trudno wydedukować z nich słowa. Pod belką oddzielającą szczyt budynku na początku mamy chyba S U B, dalej przerwa, potem D I E. W drugiej linii A R O... Poza tym są jeszcze zachowane ślady napisu wzdłuż prawej krawędzi szczytu. Raczej nie do odczytania.

Włąśnie krój tych liter to typowo wczesno renesansowe kapitaliki ryte w piaskowcu ( najczęsciej 1500 - 1550 ) stosowane w inskrypcjach na terenie wpływów niemieckich . Wydaje mi się że w lewo od : DJES mamy dwie cyfry : 55 ( są jeszcze dwa R - jedno z nich przedłużoną nóżką , O , N i K ). Na razie nie mam za bardzo czasu aby się podjąć " rozpracowania " - wg mnie sądząc po kształcie i graficznym podziale ... tablicy FUNDACYJNEJ zamkniętej dwoma pilastrami ( jeszcze nie w pełnych formach renesansowych bo "doryckie") wraz z attyką , zatem prowizorycznie zakreślam datę powstania na lata 1500 - 1600 (? ). Sądzę , że wielkość liter to 4 - 5 cm typowe dla ówczesnych rzeżbiarzy .

MJR

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jakober   

Masz rację krakusie, ta czcionka dała mi do myślenia i w pierwszym odruchu pomyślałem, że bardzo możliwe iż płyta nie pochodzi ze

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
jakober   

Masz rację krakusie - ta czcionka dała mi do myślenia i w pierwszym odruchu pomyślałem, że może płyta nie pochodzi ze Śląska. Ale powiązanie jej z Twoim datowaniem może być bardzo trafne.

Dla porównania formy architektonicznej podrzucam jako przykład stronę Śląskie Archiwum Ikonograficzne z dokumentacją pałacu renesansowego w Czernej. Forma szczytów bardzo podobna do tej z płyty. Obiekt z połowy XVI wieku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Przed wyrażeniem zgody na Warunki użytkowania forum koniecznie zapoznaj się z naszą Polityka prywatności. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.