Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Albinos

Batalion "Czata 49" - lista poległych

Recommended Posts

Albinos   

Jeszcze sporo nazwisk tutaj brakuje, nie wszystkie jednak udało mi się znaleźć, nie zawsze też mogę znaleźć chociaż przybliżoną datę śmierci. Mógłbym prosić o uzupełnienie tej informacji? Sprawdzałem bowiem w WIEPW, i ani tomy V i VI, ani Suplement niestety nie zawierają nazwiska Elżbiety Tyblewskiej. Co więcej, przy pseudonimach "Perełka" i "Ela" trzy razy pojawia się NN (Zgrupowanie "Chrobry II", 3. baon pancerny "Golski" i baon "Zaremba-Piorun"), a faktycznie w WMP jest. Dlatego byłbym wdzięczny za dodatkowe informacje, chociażby przybliżona data śmierci.

Przy okazji witam na forum:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyblewska Elżbieta to moja ciocia.Była w plutonie Mieczyków,zg.ok 15 IX.Iformacja ta od historyka z Muzeum Powstania War.Nic o niej nie wiem,myślałem że zginęła bezimiennie.Szukam śladów ale nigdzie nic mogę znaleźć.Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Za informację pięknie dziękuję, już uzupełniłem listę. Jeśli chodzi o 15 września, to jedyne co mogę podpowiedzieć, to kilka informacji nt. samych walk baonu w tym dniu. W fabryce "Citroena" stanowiska zajmował oddział pchor. Tadeusza Stachowiaka "Bogdana". W domach przy Czerniakowskiej 206 i 208 pozycje miał pluton por. "Grabowskiego". Pod silnym ostrzałem (w tym granatniki) był zmuszony wycofać się. Otrzymał jednak wsparcie drużyny ppor. "Tadeusza". Wobec silnych ataków niemieckich na Okrąg 2 placówkę objął por. "Bończa" ze swoją drużyną oraz pluton por. "Małego", który został na rozkaz mjra "Witolda" wycofany z Rozbrat. Być może te dane do czegoś się przydadzą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xyxy   
sierż.pchor.Marian- W.Szczepański , postrzelony przez łącznika KG , podczas koncentracji oddziału

kpt.Zgody na ul.Zielnej 11, zmarł w drodze do szpitala.

Gwoli scislosci, zmarl 1 sierpnia, ale na Oczki, w trakcie operacji, ktora przeprowadzal dr Marzinek.

Z piwnic zdołano wyciągnąć tylko 6 rannych. Ilu zgineło? Leszek Niżyński wymienia dwóch rannych z plutonu Niedżwiedzi, którzy zgineli zasypani: st.strz. Stach Gruby- Stanisław Kolbuch i strz.Witold-Witold Noiński(wymieniany także w plutonie Mieczyków) i być może strz.Turek-Stanisław Małaszek.

Stanislaw Małaszek "Turek" z batalionu Miotla zginal najprawdopodobniej wczesniej - 20 sierpnia, zasypany w zbombardowanym szpitalu przy Długiej 13/15. W archiwum Zycia Warszawy zachowalo sie zdjecie z 1945 roku krzyza i kilku nagrobkow wsrod ruin tego szpitala. Widac kilka nazwisk i pseudonimow na kamieniach, a pomiedzy nimi taki z napisem: "Stanislaw Jan Małaszek zolnierz AK Turek batalion Miotla ur. 6 V 1925 r w Warszawie - polegl 20 VIII 1944 r w obronie ojczyzny".

Nie bardzo rozumiem natomiast, dlaczego uparcie podpinacie niektorych zolnierzy Miotły do Czaty (vide chocby wspomniany wyzej Witold Noiński). Wezmy chocby pluton Niedzwiedzi, ktorego zyjacy zolnierze do dzis uwazaja sie za zolnierzy Miotly i pojawiaja sie na uroczystosciach, czy spotkaniach tego batalionu. To, ze na skutek ciezkich strat po ataku na Stawki, Miotla przestala istniec jako samodzielna jednostka, nie upowaznia do zaliczania jej zolnierzy w poczet sił innego batalionu. Rownie dobrze Miotlarze mogliby zaczac pisac o kompanii "Stasinka" Sosabowskiego z Oddzialu Dyspozycyjnego "A" Kedywu, jako o zolnierzach Miotly, bo przeciez 1 sierpnia oddzial ten organicznie przypisany byl do Miotly.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Przede wszystkim witam na forum, i dziękuję za sprostowania:) Jednocześnie ufam, że spędzisz z nami trochę czasu. Zawsze dobrze mieć kolejnego specjalistę pod bokiem.

Nie bardzo rozumiem natomiast, dlaczego uparcie podpinacie niektorych zolnierzy Miotły do Czaty

Też się nad tym zastanawiałem, niemniej chociażby "Jędras" w swoich wspomnieniach na liście poległych żołnierzy baonu podaje "Witolda". Staramy się umieszczać wszystkich, którzy przynależeli do "Czaty" w chwili śmierci. Organizacyjnie wchodzili w skład baonu mjra "Witolda", dlatego też nie widzę powodu, aby choćby z tego względu nie umieścić ich na liście poległych w tym temacie. W niektórych miejscach WIEPW zalicza żołnierzy "Miotły" właśnie do "Czaty" (vide wykaz odznaczonych VM, i nie jest to w żadnym wypadku nic dziwnego, pojawia się bowiem w jeszcze co najmniej kilku przypadkach; inna rzecz, że WIEPW jest bardzo niekonsekwentna w tym, np. Witold Noiński ma przynależność do obu baonów, Stanisław Małaszek już tylko do "Miotły", jak widać problemy z ustaleniem jednej wersji mają nawet najlepsi). To jak wygląda sprawa uroczystości dzisiaj, to wiem. I nikt nigdzie nie sugeruje, że jest inaczej. Jednak organizacyjnie ci, którzy znaleźli się na tej liście, a wcześniej byli w innych oddziałach, w chwili śmierci należeli do "Czaty". I to jest główne kryterium tej listy. Inaczej musielibyśmy prześledzić dokładnie losy wszystkich żołnierzy baonu, i tych którzy dołączyli w trakcie walk, i tych, którzy odeszli do innych oddziałów. Poza tym, nazwiska żołnierzy "Miotły" poległych w okresie przynależności organizacyjnej do "Czaty" widnieją także na płytach przy symbolicznej kwaterze "Czaty" na Powązkach (ale to też chyba nie wszystkie). Zwyczajnie przyjęliśmy sposób klasyfikacji, stosowany już przez innych. Jednak oczywiście można zaznaczyć na liście nazwiska tych, którzy wcześniej byli związani z innymi oddziałami. Nie widzę najmniejszego problemu:) A nawet nie tyle "można", co chyba wręcz wypada. Prosiłbym tylko o spis tych, przy których mam przynależność do innego oddziału zaznaczyć. Jeśli mógłbyś xyxy podesłać taką listę "Miotlarzy", to byłbym wdzięczny. Odnoszę bowiem wrażenie, że zrobienie jej zajęłoby Ci znacznie mniej czasu niż mi;)

Rownie dobrze Miotlarze mogliby zaczac pisac o kompanii "Stasinka" Sosabowskiego z Oddzialu Dyspozycyjnego "A" Kedywu, jako o zolnierzach Miotly, bo przeciez 1 sierpnia oddzial ten organicznie przypisany byl do Miotly.

Ale na pewno był w całości przypisany? Jeśli dobrze kojarzę, to Niżyński wymieniał pluton "Olszyny" na 1.08, ale o "Stasinku" to nie pamiętam, aby tam coś było. Chyba, że coś mi umknęło. Co do reszty. Odnoszę wrażenie, że jednak jest tutaj pewna różnica. Kolegium "A" w trakcie walk na Woli miało jednak chyba ciut większą swobodę działania, niż żołnierze "Miotły" detaszowani do "Czaty" po Stawkach. W dokumentach (odznaczenia, awanse) za okres walk w ramach baonu "Witolda" żołnierze "Miotły" też są, o ile pamiętam, wymieniani w ramach tegoż oddziału. A Kolegium "A"? Nie spotkałem dokumentu, w którym byliby traktowani jako bezpośrednio przynależni do "Miotły" (już po 1.08; jednak jeśli taki istnieje, z chęcią się zapoznam), albo żeby "Niebora" coś podpisywał w ich sprawie. Wnioski o odznaczenia, które znam, są (chyba) autorstwa "Olszyny". Inna rzecz, że przynajmniej część żołnierzy Kolegium "A" pochowana została w kwaterach "Miotły" z dopiskiem na krzyżu "Baon Miotła".

Share this post


Link to post
Share on other sites
corka   

Dziękuję za to forum.

Czy mogę wnieść małe poprawki?

Sanitariuszka Irena Żabicka (z domu Alexandrowicz), nota bene przed Powstaniem studentka medycyny w Szkole Zaorskiego, urodziła się 19.11.1922r., czyli miała lat 22, a nie 20.

Na marginesie, była żoną Mieczysława Żabickiego 'Pokrzywy'. Pobrali się przed wyruszeniem 'Pokrzywy' na Wołyń do 27WDP. Nie byli małżeństwem powstańczym jak podaje Halina Jędrzejewska 'Sławka' w relacji dla Muzeum Powstania Warszawskiego. Z tego co wiem, używała tylko pseudonimu 'Puszek', nie 'Żabka', mimo że tak podano na WMP.

Natomiast ppor. Antoni Langner, gdy zginął, miał lat prawie 27.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Witam na forum. A dziękować naprawdę nie ma za co. Jeśli w takiej formie można choć odrobinę pomóc w podtrzymaniu pamięci o tych ludziach, to warto to robić.

Czy mogę wnieść małe poprawki?

Każda pomoc jest mile widziana:)

Poprawki już wprowadziłem. Liczę również, że zostaniesz z nami na dłużej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Wziąłem się właśnie za przeglądanie listy i uzupełnianie jej o informacje dostępne w biogramach na stronach MPW. Na razie sprawdziłem jedynie poległych na Woli, kolejne dzielnice będę uzupełniał sukcesywnie. Jednocześnie pytanie do zainteresowanych, czy nie warto byłoby tej listy poszerzyć o dokładną datę urodzenia, miejsce i imiona rodziców. Jest taka możliwość. Zastanawiam się tylko, czy nie będzie się to z czasem dublować z biogramami.

W części wolskiej jedna poważna zmiana, usunąłem jedno nazwisko:

13. Strz. Henryk Stefaniak "Ryś" (za Jędrzejewskim, na WMP razem pojawia się tylko imię i pseudonim), pluton "Mieczyków", 7.08, rejon Żytnia-Karolkowa-cmentarz Ewangelicki-cmentarz Kalwiński

Urodzony 19 stycznia 1922 r., zmarł 5 lutego 2000 r. W konspiracji pluton 1650 Zgrupowania 1648 w 5 Rejonie VI Obwodu Okręgu Warszawskiego AK. W trakcie Powstania w plutonie "Jędrasa", uczestnik desantu kanałowego na plac Bankowy. Po kapitulacji w Stalagu XI-A Altengrabow i Kommando-Lasarett Gross Lübars, nr jeniecki 47 499. Używał pseudonimu "Jędrek".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Zgodnie z zapowiedzią listę sprawdziłem i uzupełniłem o informacje dostępne na stronach MPW. Na razie ograniczyłem się do dodania informacji dt. przydziału powstańczego przed wstąpieniem w szeregi "Czaty". Oczywiście miejscami mogłem ominąć to, tak więc w razie wyłapania błędów proszę o uwagi. Przy okazji trafiłem na kilka nazwisk, które wydają mi się kłopotliwe przy układaniu listy z różnych względów:

- St. strz. Stefan Głogowski "Nałęcz", lat 17. Do 14 sierpnia miał być w baonie, później trafił ponoć do niewoli. Jest ktoś w stanie podać jakiekolwiek informacje odnośnie jego dalszych losów? Jeśli zginął w tej niewoli, powinien znaleźć się na liście. Na razie wykreśliłem jego nazwisko.

- Ppor. Tadeusz Jaźwiński/Jażwiński "Sewer", d-ca drużyny, 10.09, Okrąg 3/3a/3b. Tak podawałem początkowo. Teraz przeniosłem go na Stawki, gdzie zginął 12 sierpnia. I w końcu, która forma nazwiska jest poprawna?

- St. strz. "Filip" (NN), lat 24, zaginął. Czy może to być Stanisław Ożóg? Wiem, że ten Powstanie przeżył, ale nie wykluczam, że w baonie był ktoś jeszcze o takim pseudonimie.

- Kpr. "Tchórz" (NN), lat 17, zaginął. Czy może to być Zbigniew Chwaszczewski, początkowo w "Jerzykach"?

- Zygmunt Grewiński "Wiktor", lat 34. Na liście z Czerniakowa jest "Wiktor" (NN), lat 43. Czy to przypadkiem nie są jedynie przestawione cyferki w wieku, czy też chodzi o dwie kompletnie inne osoby?

Proszę wybaczyć brak wynotowanych większych zmian na liście, ale jest na to ciut za późno. W wolnej chwili postaram się spisać to, co tym razem pozmieniałem. Udało mi się m.in. znaleźć kilka nazwisk dotychczasowych NN.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wars   

Moze wiesz cos na temat Antoniego Klopocinskiego pseldo DABEK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Niestety nie posiadam żadnych danych o powstańcu nazwiskiem Kłopociński. Jego nazwisko nie występuje ani w WIEPW ani na stronach MPW. Jest za to st. strz. Antoni Kłopocki "Dąbek". Urodzony 14 maja 1926 r. w Warszawie, syn Wacława i Bronisławy. Ranny trafił do szpitala na Mokotowskiej 55. Po Powstaniu w podobozie Stalag IV-B/H Zeithain w obozie IV-B Muhlberg, nr jeniecki 305177. Leczony w szpitalu w Zeithain. Do Polski wyjechał w dniu 5 sierpnia '45. Zmarł w 2003 r. Wniosek awansowy do stopnia st. strz. podpisany przez mjra "Witolda" między 12 a 17 sierpnia '44.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Przeglądając ostatnio zbiory ze spuścizny Roberta Bieleckiego (naprawdę potężne ilości materiałów dt. Powstania) w Gabinecie Rękopisów BUWu natrafiłem na coś takiego:

Batalion "Czata 49". Spis osobowy ręką Marka Stroka, sygn. 2919, k. 206-210.

Z opisu wynikało, iż spis jest niepełny. Niemniej zawsze coś nowego. Zapoznawał się ktoś z tym? Może być pomocne przy uzupełnianiu listy poległych. Pytam z ciekawości, bo sam dopiero za jakiś czas będę miał dostęp do tego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.