Jump to content
  • Announcements

    • Jarpen Zigrin

      Zostań naszym fanem. Obserwuj nas w social mediach : )   12/11/2016

      Daj się poznać jako nasz fan oraz miej łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji poprzez swój ulubiony portal społecznościowy.    Obecnie można nas znaleźć m.in tutaj:   Facebook: http://www.facebook.com/pages/Historiaorgp...19230928?ref=ts Twitter: http://twitter.com/historia_org_pl Instagram: https://www.instagram.com/historia.org.pl/
    • Jarpen Zigrin

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum   12/12/2016

      Przewodnik użytkownika - jak pisać na forum. Krótki przewodnik o tym, jak poprawnie pisać i cytować posty: http://forum.historia.org.pl/topic/14455-przewodnik-uzytkownika-jak-pisac-na-forum/
Albinos

Batalion "Czata 49" - lista poległych

Recommended Posts

grzegorz   

Wielka Ilustrowana Encyklopedia P.W.

Wśród poległych z Czaty 49 na Woli znalazł się w niej strz. Paweł Karcz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Nie powiem, że sprawa istotnie ciekawa. Zastanawiają mnie dwie rzeczy. Gdyby istotnie była to ta sama osoba, to kiedy i w jaki sposób dostał by się do 104. kompanii ZSP? Istotnym tropem wydaje mi się tutaj kwestia wniosku o przyznanie KW z 17 sierpnia. Pierwsze wnioski o KW, przynajmniej te które znam, "Witold" złożył w dniu 12 sierpnia. Wszystkie bez podania uzasadnienia. Na tej liście brak ppor. "Bronisława". Tymczasem ten, który miał służyć w 104. kompanii ZSP, został ranny 10 sierpnia. Czyli ewentualne walki, za jakie mógł zostać odznaczony (a jest mowa o Stawkach), musiałyby mieć miejsce przed 10 sierpnia. Ale wówczas powinien być we wnioskach z 12 sierpnia. Porucznik "Bronek" z 104. kompanii ZSP, z tego co zrozumiałem, po tym 10 sierpnia nie opuścił szpitala, dopiero 31 sierpnia przeniesiono go na Długą 7. Tymczasem ten "pierwszy" ranny był 6 sierpnia i 26 września, a więc w walkach na Stawkach po 10 sierpnia mógł uczestniczyć. Jeszcze jedna kwestia, stopień. We wniosku o KW z 17 sierpnia jest podporucznikiem, na tej tablicy zaś porucznikiem. Wiadomo coś na temat jego awansu? Może błędnie, ale osobiście obstawiałbym, że mamy do czynienia z dwoma różnymi osobami, choć te podobieństwa są tak wyraźne, że aż niemożliwe, jak na dwie osoby...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Co do Pawła Karcza. Na liście umieściłem, ale niestety nie znalazłem nazwiska na WMP na stronie Muzeum Powstania Warszawskiego. Z drugiej strony nie wierzę, żeby w WIE PW podawali błędne informacje. I to jeszcze tego typu...

Share this post


Link to post
Share on other sites
kasia_44   

Mogę uzupełnić dane jednego z poległych, ponieważ był moim stryjem. Witold Noiński w momencie śmierci miał 20 lat (ur. 23. 05. 1924 r. ). Wiem, że był zasypany w piwnicy jakiegoś budynku. Matka (moja babcia), zidentyfikowała go po sygnecie z wizerunkiem czaszki, który nosił. Mam ten sygnet do dzisiaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kasia_44   

Znam również z opowiadań Józefa Prokopa (to był kuzyn stryja). Z opowiadań pamiętam, że miał 18 lat, ale może to było 17. Trudno mi teraz odtworzyć szczegóły, Zarówno mój ojciec, jak i jego bliscy niestety nie żyją. Mam zdjęcia Witka i Józika z lat wojny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Witam ;) Miło widzieć kolejną osobę w tym temacie. Za informacje pięknie dziękuję. Co do Witolda Noińskiego "Witolda". Biorąc pod uwagę, iż służył w plutonie "Mieczyków" i zginął zasypany, można niemalże na pewno stwierdzić, że zginął 28 sierpnia w ruinach domu przy Mławskiej 3. Historię tę dość dokładnie opisywał parokrotnie chociażby gen. Ścibor-Rylski. Natomiast jeśli chodzi o Józefa Prokopa "Ziuka", wg tego co podaje w swojej pracy Grigo [Powiśle Czerniakowskie 1944, Warszawa 1989, s. 329], miał on w chwili śmierci 17 lat. Niemniej nie traktowałbym tego jako ostatniego słowa w temacie, Grigo też się mylił.

Tak czy inaczej, jeszcze raz witam na forum. Liczę jednocześnie na kolejne informacje ;) Co do zdjęć, jeśli to oczywiście nie będzie faux pas z mojej strony, byłbym wdzięczny za umieszczenie ich tutaj: https://forum.historia.org.pl/index.php?showtopic=8379

Share this post


Link to post
Share on other sites
kasia_44   

Witam serdecznie. Cieszę się, że mogłam pomóc. Mam nadzieję, że sama dowiem się więcej o losach moich bliskich. Oczywiście zamieszczę zdjęcia. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Jeszcze taka mała prośba. Czy mogłaby Pani napisać takie krótkie notki biograficzne Witolda Noińskiego i Józefa Prokopa? W tym temacie: https://forum.historia.org.pl/index.php?sho...c=8596&st=0 Kilka najważniejszych informacji, miejsce i data urodzenia, może szkoła które ukończyli... Oczywiście jeśli to możliwe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Pozwolę sobie wykorzystać dokument z innego tematu, dla przypomnienia o tym:

Popławski Witold, inż Porucznik "Drzewica"

Czyli pewne jest, że por. "Drzewica" zginął pod gruzami domu przy Mławskiej 3? Bo spotkałem się też z wersją Mławska 5 i Franciszkańska 12.

Ślęzak Maksymilian "Warszawiak"

Tutaj znowu pojawia się wątpliwość. Bo obok wersji z 28 sierpnia i Mławską 3, spotkałem też wersję z 29 sierpnia i szpitalem na Zakroczymskiej.

st.strz.Prokop Józef

A tutaj mam zgryz... Z tego co podaje Grigo [Powiśle Czerniakowskie 1944, Warszawa 1989, s. 329], st. strz. Józef Prokop "Ziuk" zginął na Zagórnej 9. Mam nadzieję, że Pani Kasia jeszcze do nas zajrzy. Skoro zna z opowiadań "Ziuka", to być może orientuje się, kiedy zginął. Choć prawdę mówiąc, ten nekrolog jest pewniejszym źródłem, niemniej Grigo zasiał tutaj pewną wątpliwość.

15 żołnierzy, jedna łączniczka z plutonu " Jędrasy"

Rozumiem, że tutaj chodzi o 15 żołnierzy poza tymi wymienionymi (bo jeśli dobrze liczę, to jest 16 nazwisk), czy to właśnie tych 15 plus jedna łączniczka od "Jędrasa"? Bo jeśli chodzi o drugą wersję, to teraz pytanie, czy Elżbieta Jasińska "Marta", czy Krystyna Nowocień "Kalina" była od "Jędrasa". O ile mi wiadomo, to były jedyne kobiety, które zginęły wówczas z żołnierzy "Czaty".

Share this post


Link to post
Share on other sites
grzegorz   

W dniu 28.08.1944 r. batalion Czata 49 poniósł największe straty osobowe w zabitych i rannych.Nalot nastąpił około godz. 17 ( 18.30 rel. Ireny Komorowskiej). Najbardziej ucierpiały kwatery plutonu Mieczyków i plutonu Jędrasów.Zasypany został punkt sanitarny na parterze i w piwnicach kamienicy.Pluton Jędrasów znajdował się w suterenie prawej oficyny domu przy ul.Mławskiej 3. Frontowa część kamienicy ocalała i z tej części domu żołnierze Czaty 49 pierwsi podjęli akcję ratowniczą. W piwnicach zginął dr."Bolek" opatrujący do ostatniej chwili rannych. Spośród personelu punktu sanitarnego poległy: sanit. Marta-Elżbieta Jasińska i sanit.Kalina-Krystyna Nowocień. Ranne i kontuzjowane zostały sanit.Hyńska-Irena Komorowska i sanit. Rylska-Halina Zaremba-Zielińska.

Z piwnic zdołano wyciągnąć tylko 6 rannych. Ilu zgineło? Leszek Niżyński wymienia dwóch rannych z plutonu Niedżwiedzi, którzy zgineli zasypani: st.strz. Stach Gruby- Stanisław Kolbuch i strz.Witold-Witold Noiński(wymieniany także w plutonie Mieczyków) i być może strz.Turek-Stanisław Małaszek.

Wśród zasypanych był fotograf Zgrupowania Radosław kpr./plut. gil-Wiesław Ganin, którego aparat odkopano w czasie ekshumacji w 1945 r. Z filmu uratowano kilka zdjęć ,m.in. dwa znane zdjęcia z inspekcji gen.Bora na kwaterze Zgrupowania Radosław przy ul.Okopowej na Woli.

W czasie ratowania przysypanych nastapił kolejny wybuch.Wybuch ten zniszczył całkowicie oficyny przy Mławskiej 3 , przysypując kolejne kilkadziesiąt osób spośród ratujących. Zgineli por.Drzewica i por.Tatar.

Ranni zostali m.in. kpr.Bernard, Góral, Skóra,st.strz.Ryś I i plut.Lot-Zdzich.

Wiele relacji mówi, że przyczyna drugiego wybuchu była eksplozja składu amunicji i materiałów wybuchowych.

Por.Jagoda w swoich relacjach zaprzeczał temu i twierdził , że wybuch spowodował pocisk duzego kalibru.

Polegli z plutonu Mieczyków:

Ppor.Jastrzębiec, strz.Lubomirski , st.strz.Wiarus, st.srz.Zawadzki, strz.Węglik, kpr.Pogonowski, strz.Rębacz,

st.strz.Chrzanowski , st.strz.Cis , strz.Czapla , st.srz.Sułkowski , st.srz.Dziuniek , strz.Różycki, strz.Sowiński,

strz.Ziółkowski , strz.Staszek-Olos i łączn.Hala Olszewska.

Ranni i kontuzjowani zostali : strz.Kowalski , strz.Ulatowski. por.Andrzej, łączn.Dalicka.

Z innych plutonów polegli:

strz.Piguła , strz.Słoń , kpr.Lech II , strz.Śliwka, strz.Sławek, strz.Pietrzak, strz.Władysław, strz.Grójec

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Z wymienionych osób na liście brakuje:

strz.Staszek-Olos

strz.Piguła

strz.Słoń

kpr.Lech II

strz.Władysław

Wiemy o nich coś więcej? Chodzi mi konkretnie o imię i nazwisko.

kpr.Lech II

Chodzi o pchor. Leszka Klimczaka "Lecha", czy to dwie inne osoby?

53. Pietrzak, pluton "Mieczyków", 28.08, Mławska 3

54. Kpr. pchor. Włodzimierz Pietrzak "Balk" (Jędrzejewski- pchor.), 22.08

106. Strz. Tadeusz Pietrzak "Mewa", zaginął

I tak się teraz zastanawiam, czy mamy tutaj do czynienia z trójką braci, czy Pietrzak i strz. Tadeusz Pietrzak "Mewa" to jedna i ta sama osoba? A jeśli nie, to czy wiadomo coś więcej, poza samym nazwiskiem, nt. Pietrzaka?

Share this post


Link to post
Share on other sites
grzegorz   

Historia plutonu Mieczyków w Powstaniu Warszawskim została dość dobrze opracowana.

Zrobili to m.in. : R. Śreniawa-szypiowski, M. Kurzyna, A. Otto-Tonhuru i Z. Kobylańska.

Nikt nigdy nie wspomniał, że pchor.Balk-Pietrzak miał jakiekolwiek powiązania rodzinne

w batalionie Czata 49 z pozostałą dwójką Pietrzaków. To raczej zbieżność nazwisk.

Pietrzak Tadeusz ps.Mewa , pchor. , ur.14.11.1909 r. w Warszawie, przeszedł szlak

bojowy batalionu przez Wolę, Stare Miasto, Czerniaków. Ciężko ranny, dostał się do niewoli

niemieckiej. Stalag XI-A Altengrabow, nr jeniecki 47558 ( 47553 ), leczony w Kommando-Lazarett "A".

Najmniej wiadomo o strz. Pietrzaku poległym 28.08.44 r. na ul.Mławskiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Czyli to zostawiamy w spokoju. Ale czy wiadomo coś o tej wymienionej piątce? Bo nie chciałbym wrzucać już teraz, jeśli wiemy o nich coś więcej jednak...

Share this post


Link to post
Share on other sites
grzegorz   

Nie rozumiem dlaczego nie wpisałeś tych nazwisk od razu gdy powołałeś się na Kronikę Warszawy nr 1/1944?

Strz. Słoń - Julian Janowski

Strz.Staszek- Stanisław Olos

Strz.Władysław- NN

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albinos   

Całkiem możliwe że gdzieś mi umknęły, bądź też przez przypadek za którąś kolejną zmianą usunąłem je. Już to zmieniam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Przed wyrażeniem zgody na Terms of Use forum koniecznie zapoznaj się z naszą Privacy Policy. Jej akceptacja jest dobrowolna, ale niezbędna do dalszego korzystania z forum.